Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään."— Esityksen transkriptio:

1 MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään siirtymisen nivelvaihe-tiimi Loimaa 18.3.2010 Mervi Leino & Pirita Pirkola

2 Läpäisy ja toinen nivelvaihe -tiimi Jäsenet: Novida/ Uusikaupunki, Taloudellinen tiedotustoimisto, Turun ammatti-instituutti, Loimaan ammatti- ja aikuisopisto, Bovallius-ammattiopisto Turku, Turun ammattiopistosäätiö, Turun T&E-toimisto, Naantalin kaupunki, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision koulutuskuntayhtymä, Raision lukio, Rainasäätiö, Turun nuorisotoimi/ etsivätyö

3 Tavoite Vaikutukset Osaavan työvoiman lisääntyminen Sosiaalikulujen pienentyminen Verotuksen keventyminen TULOKSET Tavoiteanalyysi: Läpäisy ja toinen nivelvaihe Nuorten siirtyminen työelämään helpottuu Tutkinnon suorittaminen/ Työllistyminen Keskeyttäminen vähenee ja läpäisy tehostuu toisella asteella Erityisopetuksen toimintamallit käytössä Työssäoppimis- jaksoihin liittyvät tukitoimet erityistuen tarpeessa oleville Uudet yhteistyö-, ohjaus- ja muut mallit koulusta työelämään siirtymisen nivelvaiheeseen Toimivat alueelliset yhteistyöverkostot, seuranta- järjestelmät Koulutukset ja hyvien käytäntöjen levittäminen

4 Mitä pitäisi tehdä, että opiskelijat saavat opinnot suoritettua loppuun? Poissaolot; säädökset kireämmälle, poissaolojen korvaus tunti tunnista, 70h/v, 15h/kk Sairauspoissaolot; pitäisi suhtautua toisin Oikeudenmukaiset poissaolokäytännöt; tasavertainen kohtelu Opettajien antama tukiopetus ja ohjaus auttaa Opettajien ja opiskelijoiden väliset suhteet kunnossa Wilma- itse voi seurata opintojen etenemistä Jaksojen/ kurssien sisällöt välillä liian tiiviitä, päivät pitkiä; tehtävien jaottelu, välipalat (kioski), ”oma loma”, tauot, ulkoilu, Todellista tekemistä, sopivasti Alaan liittyvät mielekkäät tehtävät

5 Mitä tai minkälaista ohjausta te olette saaneet ammattiopistossa opintojen loppuun saattamiseksi? Onko se ollut riittävää? Luokanvalvoja ja opettaja ohjaa; nuorten ymmärtäminen Opinto-ohjaajan kanssa keskustelut Teknisen pajan toiminta; töitä ei teoriaa, hyvä opettaja Nuorisotyöntekijän apu pajalla 1xvk Kodin vaikeat ongelmat vaikuttaa Kuraattoripalveluja tarjolle riittävästi Koulukiusaamiseen puuttuminen tärkeää Ystävien tuki tärkeä Ammattiauttajiin luottaminen välillä vaikeaa, liian nopeasti odotetaan asioiden korjaantuvan Luottamuksen säilyttäminen; opettaja kertoo toisille opiskelijoille luottamuksellisia asioita

6 Mitä tai minkälaista ohjausta te olette saaneet ammattiopistossa opintojen loppuun saattamiseksi? Onko se ollut riittävää? Yhteydet kotiin esim. poissaolotilanteissa; alaikäisten kohdalla ok? Terveydenhoitajan palvelujen riittävyys Oppilaitospappi; tulee myös koululle Koulupoliisi

7 Mitä tai minkälaista ohjausta ja tukea olet saanut työssäoppimiseen? Onko se ollut riittävää? Opettaja hakenut to-paikan osalla koulutusaloja Opiskelija hakee ensisijaisesti, opettaja auttaa tarvittaessa Tärkeää saada harjoitusta työpaikan hakemisessa Opettajan antamat työpaikkalistat Opettaja on ”työvoimatoimisto” Koulun rakennustyömaa

8 Millaista ohjausta ja tukea toisella asteella pitäisi antaa että työelämään siirtyminen onnistuu? Äidinkielen harjoitukset yläaste, 2. aste; CV, hakemus Todistukset tallessa :) Työelämään valmennuskurssit Oman alan näkökulmasta työelämän pelisäännöt myös Työturvallisuusasiat tärkeitä Työelämän tietoiskut T&E-toimiston palvelut Ohjeet miten pitää toimia, jos jää työttömäksi? Ilmoittautuminen ajoissa työttömäksi työnhakijaksi

9 Miten nuoria jatkossa pitäisi kuulla? Opettajan/ luokanvalvojan kautta Oppilaskunta Opiskelijajärjestöt Opiskelijaedustajien mukaan ottaminen oppilaitoksen kehittämiseen


Lataa ppt "MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google