Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Työpaikkaohjaajakoulutus
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
OHJAAMINEN.
Listening comprehension
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Oppisopimuskoulutus ja aikuisopiskelijan ohjaaminen
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
NÄYTTÖ-projektin esittely
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
TYÖSSÄOPPIMINEN.
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
HUIPPU Elokuu 2017.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Joustavat oppimispolut
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
Kulttuurienvälinen viestintä
Kielitietoisuus.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Harjoituksen ohjaaminen
Volitioprosessi, tahdon!
Harjoituksen ohjaaminen
Harjoituksen ohjaaminen
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
OP
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet Lähde: Maahanmuuttajat työpaikalla opas monikulttuurisiin kohtaamisiin. Osuma-projekti

Tärkeitä kysymyksiä: Miten maahanmuutto vaikuttaa muuttajan elämäntilanteeseen -kulttuurisen sopeutumisen vaiheet Aikaisempi koulutus, työkokemus ym. osaaminen Mistä kulttuurierot johtuvat ja miten ne ilmenevät työpaikalla -asioiden tärkeysjärjestys, tt:n vastuut ja velvollisuudet Suomessa -yhteistyö ja vastuunjako tiimeissä

Aikataulujen ja täsmällisyyden noudattamisen merkitys Kirjoittamattomien sääntöjen ja toimintatapojen selventäminen Käyttäytymistavat työelämän sosiaalisissa tilanteissa Maahanmuuttajan ”kielirajoitteet” -kielitaidon erot eri osa-alueilla (lukeminen, kirjoittaminen, kuuntelemi-nen, puhuminen: puhekieli vs. ”asiakieli”) -erilainen tapa tulkita sanatonta viestintää

Kun ohjaat maahanmuuttajaa Käytä helpotettua ja selkeää kieltä: -hidas puherytmi -lyhyet, tavanomaiset sanat -lyhyet lauseet -huomioi havainnollistaminen ja asioiden konkretisointi käytännöllisin esimerkein -toista sama asia eri tavoin -varmista ymmärtäminen Sama asia mielellään sekä suullisesti että kirjallisesti

Erityisopiskelijan ohjaaminen Lähde: Haasteista mahdollisuuksiin Erityisopiskelija työssäoppimassa Kiipula 2004

Miten tukisin erityisopiskelijaa? huomioi ”erityisyyden” vaikutukset opiskelussa /työssäoppimisessa tunnista myös opiskelijan vahvuudet etsi vaihtoehtoisia työskentelytapoja varmista riittävä ohjaus huolehdi moniammatillisesta yhteistyöstä olipa erityisopiskelijaksi nimeämisen peruste – vamma, sairaus, oppimisvaikeus, käyttäyty-misongelmat, sosiaaliset vaikeudet tai jokin muu, tärkeintä on tunnistaa vaikeus ja sen piirteet kyseisellä opiskelijalla.

Erityisesti kannattaa huomioida: Työssäoppimispaikan soveltuvuus; turvallinen ja kiireetön ilmapiiri, myönteinen asenne erilaisuuteen konkreettiset ja käytännönläheiset tavoitteet riittävä ohjaus ja palaute erityisopiskelija voi tarvita enemmän aikaa sekä ohjaukseen että työtehtävien suorittamiseen ammattitaitovaatimuksia ei voi mukauttaa, työ- ja toimintatapoja voi, samoin tavoitteita (esim. osatutkinto) moniammatillinen yhteistyö