Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet Lähde: Maahanmuuttajat työpaikalla opas monikulttuurisiin kohtaamisiin. Osuma-projekti
Tärkeitä kysymyksiä: Miten maahanmuutto vaikuttaa muuttajan elämäntilanteeseen -kulttuurisen sopeutumisen vaiheet Aikaisempi koulutus, työkokemus ym. osaaminen Mistä kulttuurierot johtuvat ja miten ne ilmenevät työpaikalla -asioiden tärkeysjärjestys, tt:n vastuut ja velvollisuudet Suomessa -yhteistyö ja vastuunjako tiimeissä
Aikataulujen ja täsmällisyyden noudattamisen merkitys Kirjoittamattomien sääntöjen ja toimintatapojen selventäminen Käyttäytymistavat työelämän sosiaalisissa tilanteissa Maahanmuuttajan ”kielirajoitteet” -kielitaidon erot eri osa-alueilla (lukeminen, kirjoittaminen, kuuntelemi-nen, puhuminen: puhekieli vs. ”asiakieli”) -erilainen tapa tulkita sanatonta viestintää
Kun ohjaat maahanmuuttajaa Käytä helpotettua ja selkeää kieltä: -hidas puherytmi -lyhyet, tavanomaiset sanat -lyhyet lauseet -huomioi havainnollistaminen ja asioiden konkretisointi käytännöllisin esimerkein -toista sama asia eri tavoin -varmista ymmärtäminen Sama asia mielellään sekä suullisesti että kirjallisesti
Erityisopiskelijan ohjaaminen Lähde: Haasteista mahdollisuuksiin Erityisopiskelija työssäoppimassa Kiipula 2004
Miten tukisin erityisopiskelijaa? huomioi ”erityisyyden” vaikutukset opiskelussa /työssäoppimisessa tunnista myös opiskelijan vahvuudet etsi vaihtoehtoisia työskentelytapoja varmista riittävä ohjaus huolehdi moniammatillisesta yhteistyöstä olipa erityisopiskelijaksi nimeämisen peruste – vamma, sairaus, oppimisvaikeus, käyttäyty-misongelmat, sosiaaliset vaikeudet tai jokin muu, tärkeintä on tunnistaa vaikeus ja sen piirteet kyseisellä opiskelijalla.
Erityisesti kannattaa huomioida: Työssäoppimispaikan soveltuvuus; turvallinen ja kiireetön ilmapiiri, myönteinen asenne erilaisuuteen konkreettiset ja käytännönläheiset tavoitteet riittävä ohjaus ja palaute erityisopiskelija voi tarvita enemmän aikaa sekä ohjaukseen että työtehtävien suorittamiseen ammattitaitovaatimuksia ei voi mukauttaa, työ- ja toimintatapoja voi, samoin tavoitteita (esim. osatutkinto) moniammatillinen yhteistyö