Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Tutkimussuunnitelma…
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Minä oppijana 1 ov..
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Tieteellisen tiedon luonne ja tieteen tehtävät
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Runo tekstitaidon kokeessa
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Tieteellinen realismi: Peirce – Popper – Putnam
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
Oppimisorientaatioita
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Ops seminaari Askola.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Fenomenologia.
Omadata Taustalla yhteiskunnan digitalisoituminen ja yhä suurempien henkilötietomassojen kertyminen Omadata on henkilötietoa mitä yksilö voi itse hallinnoida.
Oppiminen voidaan määritellä:
Materialismi.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Onko kaikki ainetta?.
Tiede ja tieteellinen maailmakatsomus
9. Oppimisen psykologinen perusta
2. tieto osana maailmankuvaa
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa? Tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus

Tiedonkäsityksiä Staattinen tiedonkäsitys Toiminnallinen tiedonkäsitys Pragmaattinen tiedonkäsitys Konstruktivistinen tiedonkäsitys Positivistinen tiedonkäsitys Dynaaminen tiedonkäsitys Opettajan oma tiedonkäsitys

Millaista tietoa on olemassa? Suhde todellisuuteen ja tietoon: Positivistinen tiedonkäsitys Objektivismi/positivismi; maailma koostuu tosiasioista Ajatus objektiivisesta tiedosta Tieto on samanlaista kaikille Katsojan silmästä riippumatonta, esimerkiksi luonnonilmiöt Tietämään tuleminen merkitsee maailman löytämistä ja tämän kuvan siirtämistä mieleen Oppiminen tapahtuu siirtämällä tätä tietoa mieleen absoluuttisena totuutena Tieto voidaan paloitella osiin ja siirtää oppijan tajuntaan

Pragmatismi; tiedon käytännöllisyys Realismi tiede itseäänkorjaava Teorioiden totuudenkaltaisuus kasvaa Ihmisen omat konstruktiot hyödyllisiä sikäli, kun ne onnistuvat tavoittamaan oikean käsityksen todellisuudesta Opetus rakennetaan parhaan olemassa olevan tiedon varaan Tieto siitä, mikä on hyvää ja arvokasta Pragmatismi; tiedon käytännöllisyys Fenomenologia; oma tietoisuus ja kokemus tosia

Konstruktivistinen tiedonkäsitys Tiedon subjektiivisuus ja tilannekohtaisuus Tietoa ja todellisuutta ei ole mahdollista arvioida absoluuttisesti Emme kykene selvittämään mitä todellisuus lopulta on Tieto rakentuu omakohtaisesti kokemuksien ja vuorovaikutuksen perustella Jokainen tekee omat tulkintansa maailmasta Yksilön kognitiivinen rakenne ohjaa tulkintaa Ihminen aktiivisesti tuottaa tietoa ja samalla myös tutkimaansa todellisuutta eli tietonsa kohteita Kun jokin tieteellinen tutkimustulos vakiintuu tosiasiaksi, niin todellisuus on sen jälkeen sen kaltainen. Teoria siis kuvaa itse tuottamaansa todellisuutta Sikäli, kun oppiminen sisältää aina jonkin uuden rakentamista vanhan päälle, voidaan useita eri oppimiskäsityksiä luonnehtia konstruktivistiseksi

Tieto ja informaatio (Tella 1994) Informaatio on Jäsentymätöntä, eri tahoilta saatavaa dataa, tosiasioita, ideoita Kukin antaa oman merkityksen Tieto on Jokaisen omaa informaatiosta työstetty konstruktio Siksi informaatiosta tulee vasta silloin tietoa, kun se on yhdistetty laajempiin tietorakenteisiin

Opettajan tiedonkäsitys Tiedonkäsitys, oppimiskäsitys ja ihmiskäsitys muodostavat kehyksen, johon opetukselliset ratkaisut perustuvat Opetusviestinnän tärkeimpänä funktiona on aiemmin pidetty informaation jakamista Nykyiset oppimisteoriat korostavat tiedon konstruointia ja viestinnän vuorovaikutteisuutta informaation jakamisen sijaan Opetustilanteiden viestinnän vuorovaikutteisuus on noussut yhdeksi keskeiseksi opetusviestinnän elementiksi Konstruktivistinen tiedonkäsitys on monisyinen. Vaikka kuva oppimisprosessista on tieteelliseen näkemykseen perustuva, on sen soveltaminen vaativaa

Lähteet Puolimatka, T. 2002. Opetuksen teoria. Konstruktivismista realismiin. Helsinki: Tammi. Tella S. 1994. Uusi tieto- ja viestintätekniikka avoimen oppimisympäristön kehittäjänä http://www.helsinki.fi/~tella/124.pdf