Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO KEHITTÄMISTÄ koonnut: Tuija Ikäläinen, koordinaattori 2008.
Advertisements

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
”Me teimme sen yhdessä”
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Osaamisen ja sivistyksen asialla POP – perusopetus paremmaksi Kehittämiskokonaisuudet 2008 Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Yhteistyötä lapsen hyväksi
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Kasva ja Opi Lempäälässä
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa KELPO-HANKE Kokkolassa 2011 Mia Korpela

MIKÄ ON KELPO-HANKE? KELPO muodostuu seuraavista sanoista ja sisällöistä: KE = kehittäminen L = laatu PO = perusopetus. Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi-, perus- ja lisäopetuksessa.

Vuodesta 2008 alkaen opetusministeriö on myöntänyt erityisavustusta esi- ja perusopetuksen sekä lisäopetuksen tehostetun ja erityisen tuen kehittämiseen 233 kunnalle. Kokkola on ollut mukana kehittämistoiminnassa alusta alkaen. Hanke kehittää laadullisesti tehostetun ja erityisen tuen toimintaa perusopetuksessa. Opetushallitus koordinoi kehittämishanketta.

TAVOITTEET Tavoitteena on jalkauttaa erityisopetuksen strategian mukaisia linjauksia paikalliselle tasolle. Ne koskettavat koko perusopetusta. Monihallinnollisesti luodut opiskelun tuen rakenteet ja toimintamallit sekä niiden vakiinnuttaminen Lähikouluperiaatteen mukainen opetuksen järjestäminen Ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki; varhainen tunnistaminen ja tarkoituksenmukainen tuki Yleisten tuen muotojen tehostaminen kaikille oppilaille kuuluvina tukitoimina sekä tehostetun ja erityisen tuen vahvistaminen

KELPO KOKKOLA 2011 - tavoitteet Lomakkeiden päivittäminen ja sekä niihin liittyvä koulutus Oppilaan tuen käsikirjan päivittäminen Opetussuunnitelman perusteiden paikallinen päivittäminen Tuen kolmiportaisen mallin kehittäminen ja vakiinnuttaminen kaupungin opetuksen palvelurakenteeksi Kota- kehittämistoiminnan kehittäminen, joustavien ryhmittelyjen ja samanaikaisopetuksen mallintaminen Joustavan opetuksen kehittäminen lapsen koulupolun nivelvaiheisiin sekä koskemaan esikoulusta perusopetuksen viimeiseen luokkaan asti Opetuksen palvelurakenteen kehittämistyö Koulutuksen järjestäminen opetushenkilöstölle

Kehittämistoiminnassa on päämääränä, että tehostetun tuen muodot otetaan käyttöön entistä aktiivisemmin ja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ennen kuin oppilaalle harkitaan opetuksen antamista erityisopetuksena.

TOIMINNAN PERUSLÄHTÖKOHDAT Vahvistetaan yhteistyötä huoltajien kanssa Painopisteenä on ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki Kehitetään lähikouluperiaatteen mukaista tuen järjestämistä Toiminnalla tuetaan perusopetuksen yhtenäisyyttä Vahvistetaan tuen jatkumoa varhaiskasvatuksesta perusopetukseen, perusopetuksesta toiselle asteelle Kehittämisessä painottuu moniammatillinen, eri hallintokuntien, organisaatioiden ja eri viranomaistahojen sekä palveluntuottajien välinen yhteistyö.

TEHOSTETTU TUKI Tehostettu tuki tarkoittaa ennaltaehkäisevien yleisten tukitoimenpiteiden tehostamista määrällisesti ja laadullisesti sekä opetuksen järjestämistä riittävän pienissä opetusryhmissä. Tuen muotoina se käsittää eriyttämisen, tukiopetuksen, samanaikaisopetuksen eri muodot, osa-aikaisen erityisopetuksen ja oppilashuollon.

LÄHIKOULUPERIAATE Toiminnassa lähikouluperiaate on tärkeä perusta paikallisen toimintakulttuurin ja toimintatapojen kehittämiselle.

OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUEN JÄRJESTÄMINEN Oppilaan arvio tuen hyödyistä / tarpeesta Huoltajan arvio Opettajan arvio Muiden asianosaisten arvio

TUEN KOLMIPORTAINEN MALLI Tavoitteena on tuen tarpeen havaitseminen mahdollisimman varhain sekä tuen järjestäminen mahdollisimman paljon yleisen tuen tasolla. Kolmiportaisen tuen muodot ovat: yleinen tuki tehostettu tuki erityinen tuki

TEHOSTETTU TUKI OPPIMISSUUNNITELMA Tuen määrää ja laatua vahvistaen: joustavat ryhmittelyt samanaikaisopetus ja tiimityö kodin ja koulun yhteistyö OPPIMISSUUNNITELMA Oppilas ja huoltaja ovat mukana laadinnassa osa-aikainen erityisopetus oppilashuollon tuki tehostettu opinto-ohjaus kerhotoiminta tukiopetus avustajatoiminta Arvioidaan Mitä on jo tehty? Mikä on auttanut? Mitä vielä voidaan tehdä? oppilas, huoltaja lo/ao + eo, käsitellään oppilashuollossa Pedagoginen arvio SUUNNITELMALLISUUS

Jos tuki ei riitä: Pedagoginen selvitys - lo/ao + eo, oppilas, huoltaja, muut asiantuntijat ERITYINEN TUKI Tehdään erityisen tuen päätös tukea vahvistetaan edelleen tuen järjestäminen kirjataan: HOJKS on pedagoginen asiakirja

Uusi lakimuutos on mahdollisuus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset löydät: http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus Se koskettaa koko perusopetusta. Se korostaa varhaisen tuen merkitystä kolmiportaisessa mallissaan. Lakimuutokseen tuomiin muutoksiin on tulossa koulutuksia Kokkolan kaupungin opettajille ja avustajille.

Yhdessä… …kohti uusia mahdollisuuksia