ARVIOINTI Vanhempainilta 17.1.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Oppilaan arviointi - haasteita ja mahdollisuuksia
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
Käyttäytymisen arviointi
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA.
Liikunnan arviointi luokilla
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Ops 2016 ja arviointi.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
ET arviointi lukiossa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Opetussuunnitelmassa 2016
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Esko Taipale ja Katja Markkanen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

ARVIOINTI Vanhempainilta 17.1.2013

Mitä arvioidaan? Arvioidaan oppilaan Arvosanat Oppimista Työskentelyä Käyttäytymistä 10 = erinomainen 9 = kiitettävä 8 = hyvä 7 = tyydyttävä 6 = kohtalainen 5 = välttävä 4 = hylätty

Käyttäytymisen arviointi Arvioidaan numeroilla 4-10 Arvosana 8 = hyvä käytös Ei merkitä päättötodistukseen

Oppimisen ja työskentelyn arviointi Oppimista arvioidaan - oppiaineen tavoitteiden mukaisesti ja opetussuunnitelmaan kirjatun hyvän osaamisen kriteerejä käyttäen Työskentelyä arvioidaan - osana oppiaineen arviointia = Oppilaan taito suunnitella, toteuttaa ja arvioida omaa työtään, oma-aloitteisuus, yhteistyökyky, huolellisuus, ahkeruus

Arviointi, mitä ja miksi? Arvioinnin tarkoituksena on ohjata ja kannustaa opiskelussa Päättöarvioinnin tulee olla valtakunnallisesti vertailukelpoista

Arviointi, miten ja milloin? Arvioinnin tulee olla luotettavaa, tasapuolista oikeudenmukaista ja ennakoitavaa Oppilaalle taataan monipuolisesti ja riittävästi mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan. Arvioinnissa pyritään monipuolisen ja jatkuvan arviointipalautteen antamiseen. Arviointi kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin

Luotettavaa, tasapuolista, oikeudenmukaista, ennakoitavaa? Oppilailla ja huoltajilla on tiedot kriteereistä Kerrotaan oppitunneilla Tietoa löytyy koulun kotisivuilta kohdasta Lait, säädökset ja säännöt: - Kaarinan perusopetuksen opetussuunnitelma - Tietoa arvioinnista; Opetushallitus

Monipuoliset ja riittävät mahdollisuudet osoittaa osaamistaan? Oppilaalle tarjotaan erilaisia keinoja osoittaa osaamistaan Arviointi ei perustu pelkästään kokeissa annettuun näyttöön

Monipuolista palautetta ja itsearviointia Arvioitavat työt, tehtävät ja kokeet Sanallinen palaute syyslukukauden puolivälissä Lukukausi ja lukuvuositodistukset Itsearviointia eri oppiaineisiin soveltuvalla tavalla

Keskustellaan! Saavatko kodit riittävästi tietoa oppilaan edistymisestä? Tiedetäänkö miten toimia, jos arviointi ihmetyttää? Mistä arviointiin liittyvistä asioista haluttaisiin lisää tietoa? Mitä palautetta aiheeseen liittyen halutaan antaa? Mikä on kiitettävää (9-10) käytöstä nykyajan koulussa?