Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattiosaamisen näyttö
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
OPISKELIJAN ARVIOINTI
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ritva Kareketo kouluttaja
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen

Oppimisen arviointi Laki 630/98 25 § Opiskelijan arvioinnin tehtävä Ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteet luku 7 Opiskelijan arvioinnin opas Ohjaava ja kannustava arviointi Itsearviointi Minä ammatti-ihmisenä Tietoa tuottava tehtävä Arvioinnin toteuttaminen EK

Opiskelijan arvioinnin tehtävät Laki 630/98 (L 601/2005), 25 § Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. Opiskelijan oppimista, työskentelyä ja osaamista tulee arvioida monipuolisesti.

Opiskelijan arvioinnin tehtävät Ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteet luku 7 Arvioinnilla ohjataan, motivoidaan ja kannustetaan opiskelijaa tavoitteiden saavuttamiseen ja tuetaan opiskelijan myönteisen minäkuvan kehittymistä sekä kasvua ammatti- ihmisenä. Opiskelijan ohjauksen ja kannustuksen lisäksi arvioinnin tulee tuottaa tietoa opiskelijoiden osaamisesta opiskelijalle itselleen, opettajille ja työnantajille sekä jatko-opintoihin pyrkimistä varten.  

Ohjaava ja kannustava arviointi Opiskelijan arvioinnin opas Ohjaava ja kannustava arviointi perustuu siihen, että opiskelija haluaa kehittää itseään, oppia ja vaikuttaa omaan oppimiseensa. haluaa ja kykenee yhteistyöhön ja hänellä on siihen oikeus odottaa, että hänen ainutkertaisuuttaan yksilöllisyyttään ja erilaisuuttaan kunnioitetaan.

Ohjaava ja kannustava arviointi Opiskelijan arviointi on yhteistyötä, johon osallistuvat kaikki oppimistapahtumassa tai ammattiosaamisen näytössä mukana olevat Opiskelija itse opettaja tai opettajat muut opiskelijat työpaikkaohjaaja työtoverit, asiakkaat jne

Ohjaava ja kannustava arviointi jatkuvaa eri osapuolten välistä vuorovaikutteista keskustelua, jossa kuunnellaan toisten mielipiteitä ja keskustellaan niistä perustuu luottamukseen, että arvioinnin tavoitteena on edistää oppimista sekä valmiuksia vastaanottaa ja antaa palautetta

Ohjaava ja kannustava arviointi Opiskelija tiedostaa sen, mitä hän osaa ja mitä hänen tulisi vielä oppia päästäkseen asettamiinsa tavoitteisiin tai ammattitaitoon. Ohjaamisella ja tukemisella häntä voidaan kannustaa saavuttamaan vielä parempia oppimistuloksia (tiedot, taidot, osaaminen/pätevyys).

Itsearviointi Itsearviointi edellyttää itseohjautuvuutta Itseohjautuvuus kehittyy sitä mukaa, kun opiskelija ottaa vastuuta omasta oppimisestaan kykenee itsenäiseen työskentelyyn.

Grow´n malli OPISKELIJA Itse- ohjautuva Itsenäiset Projektit Ohjaaja on konsultti Sitoutunut Ohjattu keskustelu Tiimityö Kiinnos- tunut Luento- Keskustelu Motivointi Riippuva Luento Harjoitukset Välitön palaute OHJAAJA

Minä ammatti-ihmisenä Minäkuva tarkoittaa yksilön kokonaisvaltaista käsitystä itsestään oppijana ja ammatti- ihmisenä eli itsetuntemusta, itsearvostusta ja itseluottamusta. Minäkuvan muodostuminen ja kasvu ammatti-ihmisenä ovat oppimisen tulosta: millainen olen uuden taidon taitajana, miten hyvä olen ja mitä osaan.

Minä ammatti-ihmisenä Itsetuntemus kehittyy opiskelijan arvioinnin yhteydessä, kun opiskelija tiedostaa vahvuutensa ja kehittymistarpeensa hyvänä ja tasapainoisena ihmisenä, yhteiskunnan jäsenenä ja ammatti-ihmisenä on tietoinen suoriutumisestaan ja sitoutumisestaan asettamiinsa tavoitteisiin ja ammattitaitovaatimuksiin.

Minä ammatti-ihmisenä Itseluottamusta voidaan edistää opiskelijan arvioinnilla mm. siten, että opiskelija asettaa itselleen ammattitaitovaatimuksia, ja tavoitteita jotka ovat tarpeeksi haastavia, mutta jotka hän kuitenkin voi saavuttaa rohkaistuu tekemään itsenäisiä valintoja selvittää kokonaistilanteen mahdollisen epäonnistumisen jälkeen : sen syyt, missä onnistuttiin ja missä on vielä kehitettävää

Minä ammatti-ihmisenä Kasvu ammatti-ihmisenä tapahtuu asteittain Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus koko koulutuksen ajan kehittyä osaamisessaan ja kasvaa ammatillisesti. Ammattitaito opitaan oppimispolulla, joka suunnitellaan, jota seurataan henkilökohtaisesti (HOPS) ja ohjataan opiskelijan arvioinnin avulla.

Tietoa tuottava tehtävä Opiskelijan arviointi tuottaa tietoa mm. opiskelijan oppimisprosessista (opintokortti) opiskelijan oppimistuloksista (tutkintotodistus) opetuksen ja ohjaustoiminnan tuloksellisuudesta ja sopivuudesta kyseiseen opiskelijaan koulutuksen suunnittelun onnistumisesta Opiskelijalle, ohjaaville henkilöille, huoltajille, oppilaitokselle, työnantajille ja jatko- opiskelupaikoille, valtakunnalliselle oppimistulosten arvioinnille

Arvioinnin toteuttaminen Oppimisen aikainen arviointi (formatiivinen arviointi) Opiskelijan oppimista arvioidaan koko koulutuksen ja opiskelun ajan antamalla opiskelijalle suullista tai kirjallista palautetta oppimisen etenemisestä. Numeerista arviointia ei oppimisen aikaisessa arvioinnissa tarvita. Palautteella tuetaan ja ohjataan opiskelijaa mahdollisimman hyviin suorituksiin tuomalla esille opiskelijan vahvuudet. Oppimisen aikaisen arvioinnin perusteella tehdään tarvittavat muutokset opiskelijan opetukseen ja oppimisen tukemiseen. Muutokset kirjataan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan.

Osaamisen tavoitteet analysoity oppimistilanteiksi OPPIMISPROSESSI – yksilön rakentama ja opettajan ohjaama prosessi - Kognitiiviset prosessit – oppijan tiedonkäsittelyprosesseja, ajattelua ja ongelmanratkaisua Osaamisen tavoitteet analysoity oppimistilanteiksi teema teema teema teema teema teema teema teema AMMATTITAITOVAATI-MUKSET JA OSAAMISEN TAVOITTEET aikaisempi tietämys opiskelijan menetelmät ja toiminta opiskelu portfolio ohjaajan menetelmät ja toiminta ohjaus, palaute yms. Pasi Silanderin dian pohjalta

Arvioinnin toteuttaminen Arviointimenetelmän valinta Arviointimenetelmät tulee valita siten, että ne mittaavat asetettujen tavoitteiden saavuttamista, soveltuvat käytettyihin opiskelumenetelmiin ja tukevat opiskelijan oppimista (A 811/98, 10 §). Koska opiskelijat osaavat ilmaista osaamisensa eri tavoin, heillä on oltava mahdollisuus osoittaa osaamisensa eri tavoin.

Arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit Arviointi kohdistuu työprosessin työmenetelmien, välineiden ja materiaalin työn perustana olevan tiedon ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen hallintaan. Arviointikriteerit on laadittu tyydyttävän T1, hyvän H2 ja kiitettävän K3 tasoille

Elinikäisen oppimisen avaintaidot 1. Arvioinnin kohde ja arviointikriteerit ovat tutkinnon perusteissa oppiminen ja ongelmanratkaisu vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka terveys, turvallisuus ja toimintakyky 2. Eivät ole erillisiä arvioinnin kohteita, vaan arviointi sisältyy ammattitaitovaatimusten ja ammattitaitoa tukevien tutkinnon osien tavoitteiden arviointikriteereihin aloitekyky ja yrittäjyys kestävä kehitys estetiikka viestintä ja mediaosaaminen matematiikka ja luonnontieteet teknologia ja tietotekniikka aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit.

Arvosana-asteikko Tyydyttävä 1 Hyvä 2 Kiitettävä 3 Arvosana-asteikko on muuttunut kolmiportaiseksi asetuksessa ammatillisesta koulutuksesta annetun asetuksen muuttamisesta (A 488/2008, 10 §). Asteikko on 1.8.2099 alkaen kaikilla, ammatillisessa koulutuksessa olevilla ja tutkintotodistuksen saavilla, myös erityisopetuksessa Tyydyttävä 1 Hyvä 2 Kiitettävä 3 Ammatillisessa erityisopetuksessa tutkintotodistukseen tehdään merkintä tavoitteiden ja ammattitaitovaatimusten mukauttamisesta. Hyväksytty-arvosana merkitään ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tutkinnon osien arvosanaksi

Arvosanojen korottaminen, uusiminen ja arvioinnin oikaiseminen Opiskelijalla, joka ei ole suorittanut hyväksytysti tutkintoon kuuluvia opintoja eikä ammattiosaamisen näyttöjä tai joka haluaa korottaa saamaansa arvosanaa, tulee järjestää mahdollisuus uusintaan tai arvosanan korottamiseen (valtioneuvoston asetus ammatillisesta koulutuksesta annetun asetuksen muuttamisesta (A 603/2005, 12 §) Arvioinnin oikaisemisesta on voimassa, mitä laissa ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta (L 601/2005, 25c §) on säädetty. Rehtorilta tai opettajalta 14 päivän kuluessa Kirjallisesti toimielimeltä 14 päivän kuluessa