19.11.2014Tuija Prusi1 Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä ja kehittämisalueista Innovatiivisen maankäytön keinot Workshop 14.10.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund. Tonttituotantoprosessi ASUNTO-, ELINKEINO- JA MAANKÄYTTÖPOLIITTISET TAVOITTEET MAANHANKINTA YLEISKAAVOITUS.
Advertisements

Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
KAIVOSHANKKEET JA KAAVOITUS
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
Rakennusvalvonta Rakennuslupa
Seinäjoki Johtaja Markku Tornberg MTK
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
VESIHUOLTOLAIN UUDISTUS
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Kerinkallio, Mairenkatu luovutusmenettely
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
KAAVAHIERARKIA, KAAVAMUODOT JA RAKENTAMISEN OHJAUS
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Tietoturvallisuus osa 6
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
KUNNAN ROOLI KAAVOITTAJANA JA TUULIVOIMATUOTANNON EDELLYTYSTEN LUOJANA TL.
Viestintäsuunnitelma
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
KOMMUNIKATIIVINEN SUUNNITTELU JA SUUNNITTELUARGUMENTAATIO
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
KIINTEISTÖALAN TOIMINTAYMPÄRISTÖ - lainsäädäntövertailun johtopäätökset ja suositukset VT Sirkka Terho.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnat maanomistajana Suomessa Kuntien maaomaisuus Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset)
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Maankäytön suunnittelu kunnallisessa päätöksenteossa kaavoituspäällikkö Tarja Outila/ Rovaniemi.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Lainsäädäntötyö Voimaantulo
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Henkivakuutuksen edunsaajamääräys
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Esityksen transkriptio:

Tuija Prusi1 Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä ja kehittämisalueista Innovatiivisen maankäytön keinot Workshop

Tuija Prusi2 Esityksen sisältö Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä - Maankäytön lainsäädännön esittelyä Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista - Kehittämisalueet (MRL 110 §) - Päätös nimeämisestä (MRL 111 §) - Erityisjärjestelyt kehittämisalueilla (MRL 112 §) - Kuntien kokemuksia kehittämisalueista

Tuija Prusi3 Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä Maankäytön lainsäädännön esittelyä: - Euroopan unionin ympäristönormisto sekä muu ylikansallinen ympäristöoikeus - Ympäristönkäyttöön liittyvät perusoikeudet (perustuslaki 731/1999) - Maankäyttö- ja rakennuslaki 132/1999 (MRL) - Maankäyttö- ja rakennusasetus 895/1999 (MRA) - Valtioneuvoston antamat alueiden käyttöä ja aluerakennetta koskevat valtakunnalliset tavoitteet - Kunnan rakennusjärjestys

Tuija Prusi4 Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä Keskeisiä näkökohtia maankäyttö- ja rakennuslaista: - Kunnan aseman vahvistuminen - Valtion ympäristöviranomaisten roolin kehittyminen ennakko-ohjauksen ja asiantuntija- avun suuntaan - Yleispiirteisten kaavojen merkityksen kasvaminen - Kaavojen sisältövaatimukset on muutettu vastaamaan nykytarpeita - Osallistumisen ja vuorovaikutuksen korostuminen - Haja- ja taaja-asutuksen eron poistuminen - Valitusten ohjaaminen hallintotuomioistuimiin - Tiiviimpi kytkös muuhun ympäristölainsäädäntöön

Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä MRL:n taustalla seuraava roolijako: - Kunta kaavoittaa - Valtio ohjaa ennakollisesti - Hallinto-oikeus ratkaisee lainmukaisuuden valitusten pohjalta Tuija Prusi5

Tuija Prusi6 Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista MRL 110 §MRL 110 § Kehittämisalueet  Kunta tai useampi kuin yksi kunta yhdessä voivat määräajaksi, enintään 10 vuodeksi, nimetä yhden tai useamman rajatun alueen kunnasta tai kunnista kehittämisalueeksi. ( /1441)( /1441)  Kehittämisalueeksi voidaan nimetä rakennettu alue, jonka uudistamista, suojelemista, elinympäristön parantamista, käyttötarkoituksen muuttamista tai muuta yleistä tarvetta koskevien tavoitteiden saavuttamiseksi erityiset kehittämis- tai toteuttamistoimenpiteet ovat tarpeen.  Kehittämisalueeksi voidaan nimetä myös rakentamaton alue, milloin sen rakentaminen on asunto- tai elinkeinopoliittisista syistä tarpeen ja sen toteuttaminen maanomistuksen pirstoutuneisuudesta, kiinteistöjaotuksen hajanaisuudesta tai muusta vastaavasta syystä edellyttää erityisiä kehittämis- tai toteuttamistoimenpiteitä.  Kehittämisalueeksi voidaan nimetä sellainen rakentamaton tai rakennettu alue, joka sijaitsee tai tulee sijaitsemaan raideliikenneaseman läheisyydessä, jos alueen rakentamisen tai uudistamisen tavoitteet ja kehittämistarpeet ovat aseman toteuttamisesta johtuen muuttumassa. ( /1129)( /1129)

Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista MRL 111 § Päätös nimeämisestä  Päätös kehittämisalueeksi nimeämisestä voidaan tehdä yleis- tai asemakaavan laatimista tai muuttamista koskevan päätöksen yhteydessä taikka oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa tai asemakaavassa.  Päätös kehittämisalueesta voidaan tehdä myös erillisenä, milloin kaavan laatiminen tai muuttaminen ei alueen kehittämiseksi ole tarpeen.  Päätös kuntien yhteisen kehittämisalueen nimeämisestä voidaan tehdä edellä mainituissa tilanteissa tai yhteisen yleiskaavan laatimisen yhteydessä noudattaen soveltuvin osin, mitä 47 §:n 1 ja 2 momentissa säädetään kuntien yhteisestä yleiskaavasta. ( /1441)( /1441) Tuija Prusi7

Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista  Päätettäessä kehittämisalueesta muutoin kuin kaavassa, päätöstä valmisteltaessa on soveltuvin osin noudatettava, mitä 62 §:ssä säädetään vuorovaikutuksesta.  Päätöksestä tai kaavasta tulee ilmetä, mitä 112 §:n erityisjärjestelyjä kehittämisalueella sovelletaan ja perusteet niiden soveltamiselle. Jos kunnalla tai kunnilla on tarkoitus esittää alueelle suunnattavaksi 112 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuja valtion erityisiä tukitoimia, ennen päätöksen tekemistä on pidettävä kunnan tai kuntien sekä asianomaisten valtion viranomaisten välillä asiaa koskeva neuvottelu. ( /1441) ( /1441)  Päätös kehittämisalueeksi nimeämisestä ei syrjäytä kaavan laatimiselle tai sen sisällölle tässä laissa asetettuja vaatimuksia Tuija Prusi8

Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista Kehittämisaluepäätöksen sisältö Kehittämisaluepäätökseen tulee sisältyä ainakin seuraavat asiat:  aluerajaus  voimassaoloaika (enintään 10 vuotta)  kehittämisalueella sovellettavat MRL 112 §:n mukaiset erityisjärjestelyt perusteluineen. Valmisteluvaihe voisi edetä aloitteen ja kehittämisaluepäätöksen välillä seuraavasti:  aloite  tiedottaminen maanomistajille  alustavien tavoitteiden määrittely  maapoliittisten keinojen soveltuvuuden arviointi Tuija Prusi9

Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista Kuntaliitto on Maapolitiikan oppaansa kehittämisalueita koskevassa osassa ( ) esittänyt kehittämisalueelle seuraavia mahdollisia tavoitteita:  alueen imagon ja yleisen toimintailmapiirin parantaminen  yhdyskuntarakenteen tiivistäminen  alueen kaupallisen arvon parantaminen  alueen toimintaedellytysten parantaminen  asumisviihtyvyyden parantaminen  ympäristötekijöiden parantaminen  suojeluarvojen turvaaminen  alueen toteutumisen varmistaminen  alueen toteuttamisaikataulun nopeuttaminen  taloudellisten riskien minimointi aluetta kehitettäessä  alueen kehittämisen edellyttämien yhdyskuntarakenteen kustannusten jakaminen hyötyjen suhteessa kunnan ja muiden maanomistajien kesken  hyötyyn suhteutetun kohtuullisen maksun periminen kunnalle, jos alueen kehittämistoimenpiteistä koituu maanomistajalle erityistä hyötyä, joka on epäsuhteessa hänen suorittamiinsa kustannuksiin  saada hyötyä mahdollisista elinkeino- ja asuntopoliittisista tukitoimista Tuija Prusi10

Tuija Prusi11 Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista Mikäli päädytään kehittämisaluemenettelyyn:  edellytysten tarkastelu  tarvittavien erityisjärjestelyiden tarkastelu ja noudatettavien periaatteiden hahmottelu  kehittämisaluepäätös Muutoksenhaku  MRL 189 §: Kunnan alueen kehittämisalueeksi nimeämistä koskevaan päätökseen, joka tehdään muutoin kuin kaavan hyväksymisen yhteydessä, haetaan muutosta kunnallisvalituksella siten kuin kuntalain 11 luvussa säädetään. Muutosta haetaan hallinto-oikeudelta.  MRL 188 §: Myös asemakaavan ja yleiskaavan hyväksymistä koskevaan päätökseen haetaan muutosta valittamalla hallinto- oikeuteen.

Tuija Prusi12 Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista MRL 112 § ( /1441)( /1441) Erityisjärjestelyt kehittämisalueilla  Kehittämisalueilla voidaan sen estämättä, mitä tässä laissa tai muualla laissa säädetään, päättää sovellettaviksi seuraavia erityisjärjestelyjä:  1) alueen toteuttamisvastuu 84 ja 90 §:ssä tarkoitetuilta osin osoitetaan alueen kehittämistä varten muodostetun yhteisön tehtäväksi;  2) asemakaavaa laadittaessa tai muutettaessa tehdään alueen toteuttamisesta kertyvien hyötyjen ja kustannusten jakamiseksi kunnan ja kiinteistönomistajien kesken kiinteistöjärjestely, siten kuin siitä erikseen säädetään, milloin jakamiseen tämän lain säännöksistä poikkeavalla tavalla on olosuhteista johtuen erityistä syytä;

Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista  3) kunnalla on oikeus periä maanomistajalta hyötyyn suhteutettu kohtuullinen kehittämismaksu, jos alueen kehittämistoimenpiteistä koituu maanomistajalle erityistä hyötyä, joka on epäsuhteessa hänen suorittamiinsa kustannuksiin;  4) kunnalla on etuosto-oikeus etuostolain (608/1977) 5 §:n 1 momentissa asetetusta pinta-alarajoituksesta riippumatta; sekä(608/1977) 5 §:n  5) alueelle suunnataan erityisiä tukitoimia sen mukaan kuin niistä valtion tukitoimien osalta asianomaisen viranomaisen kanssa erikseen sovitaan Tuija Prusi13

Tuija Prusi14 Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista - Kuntien kokemuksia kehittämisalueista  Muun muassa Kajaani, Raisio ja Joutseno ovat tehneet kehittämisaluepäätökset. Jyväskylän maalaiskunnassa on suunnitteilla alueen nimeäminen kehittämisalueeksi.  Hankkeet ovat lähtökohdiltaan hyvinkin erilaisia.  Kajaanin Petäisenniskan alue on vanhaa teollisuusaluetta, jota ollaan kehittämässä valmiuksiltaan ja imagoltaan sopivammaksi nykyaikaista teknologiaa käyttävien yritysten sijoittumista ajatellen. Tavoitteena on muun muassa ympäristön parantaminen, jolla luodaan "aidosti hyvä ja haluttu teollisuusalue". Edelleen pyrkimyksenä on ohjata elinkeinotukea alueen kehittämiseksi.  Joutsenon Rauha-Tiuruniemen alue on sairaalakäytössä ollut laajahko alue (225 ha), joka pyritään kehittämään pääosin asuinalueeksi.

Keskeisiä näkökohtia kehittämisalueista - Kuntien kokemuksia kehittämisalueista  Ongelmina ovat muun muassa olemassa olevan rakennuskannan käyttö ja vesihuolto ja kaukolämpöverkoston ylläpitoon liittyvät kysymykset.  Raision kehittämisalueena on keskustan asemakaava- alue. Päätös kehittämisalueesta tehtiin asemakaavan hyväksymisen yhteydessä. Kehittämisaluemenettelyn kautta pyritään tiivistämään jo käynnissä olevaa kiinteistönomistajien ja kunnan yhteistyötä asemakaavan toteuttamiseksi ja asemakaavan puitteissa tapahtuvaa keskusta-alueen kehittämistä varten.  Jyväskylän maalaiskunnan kehittämisaluehankkeessa valmistellaan alueen nimeämistä kehittämisalueeksi asemakaavan muuttamista koskevan päätöksen yhteydessä. Kehittämisalueen erityisjärjestelynä suunnitellaan sovellettavaksi kunnan oikeutta periä maanomistajilta kohtuullinen kehittämismaksu Tuija Prusi15