Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?"— Esityksen transkriptio:

1 OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Lausunnolla olleen HE-luonnoksen perusteella

2 He-luonnoksen perustella
Esitys vielä keskeneräinen Arvio suhteesta perustuslakiin ja säätämisjärjestys puuttui vielä kokonaan Kustannusvaikutusten arviointi - > reformilla tavoite rakenteellisten uudistusten kautta saada aikaan 190 milj. €:n säästöt, jotka kylläkin toteutettiin ennen kuin muutokset mahdollistava lainsäädäntö on voimassa [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma

3 Taloudellisten vaikutusten arviointi
Kustannusten lisäykset merkittävät henkilökohtaistamisen laajentuminen kaikkia opiskelijoita koskevaksi yhteisten ja vapaasti valittavien tutkinnon osien sisällyttäminen kaikkiin perustutkintoihin opiskelijoille annettavan erityisen tuen kohderyhmän laajeneminen maksuttoman ruokailun laajeneminen aikuisopiskelijoille, jotka suorittavat ammatillista perustutkintoa opiskelijahuoltopalvelujen käyttäjäryhmän laajentaminen (nykyset aikuiskoulutuslain mukaisesti perustutkintoa suorittavat aikuiset) Varsinaiset lainsäädäntöuudistuksen vaikutukset kustannuksien vähenemiseen vähäiset, useita niistä voi ja toteutetaankin jo nyt voimassa olevan lainsäädännön puitteissa [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma

4 Keskeisiä ongelmia- rahoitusperiaate
Rahoitusperiaatteen toteutumiseen ammatillisen koulutuksen uudistuksessa. Rahoitusperiaate on lainsäädäntökäytännössä vakiintunut perustuslain tasoiseksi normiksi. Perustuslakivaliokunta on useissa lausunnoissaan katsonut, että säädettäessä kunnille tehtäviä tulee samalla varmistua, että kunnilla on tosiasiallisesti riittävästi voimavaroja käytännössä toteuttaa nämä tehtävät (rahoitusperiaate). Perustuslakivaliokunnan mukaan rahoitusperiaate on otettava huomioon myös arvioitaessa kuntien rahoitusosuuksia toisen asteen koulutuksessa (PeVL 60/2014 vp). Rahoitusjärjestelmän muutosta valtion talousarvioon perustuvaksi, jolloin valtion ja kunnan rahoitusvastuun jakautumisen perusteista ei enää säädettäisi lailla, on arvioitava myös rahoitusperiaatteen toteutumisen näkökulmasta. Lisäksi ammatilliseen koulutukseen jo kohdistuneiden leikkausten, esitetystä uudistuksesta aiheutuvien uusien ja laajenevien tehtävien kustannusvaikutuksien ja edellä todetun rahoitusjärjestelmän muutoksen yhteisvaikutuksia tulisi arvioida rahoitusperiaatteen toteutumisen näkökulmasta. Kuntaliitto edellyttää, että asiassa pyydetään perustuslakivaliokunnan lausunto. [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma

5 Keskeisiä ongelmia- talousarvioperusteisuuteen siirtyminen
Kuntaliiton arvion mukaan tämä on ongelmallista, sillä rahoituksen perusteesta, joka on myös kunnan rahoitusvastuun perusteena, ei enää säädettäisi laissa, vaan se jäisi päätettäväksi valtion talousarviossa. Perustuslakivaliokunta on katsonut, että kustannusten jaosta valtion ja kuntien välillä on säädettävä lailla. Perustuslakivaliokunnan mietinnön mukaan perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan lailla on säädettävä muun muassa asioista, jotka perustuslain mukaan kuuluvat lain alaan (PeVL 50/2001 vp). Mainitussa lausunnossa perustuslakivaliokunta toteaa seuraavaa: ”Valtion ja kuntien välinen kustannusten jako on oleellinen kysymys perustuslain 121 §:ssä turvatun kunnallisen itsehallinnon näkökulmasta. Kunnille turvatun itsehallinnon vuoksi lailla tulee säätää, paitsi 121 §:ssä nimenomaan mainituista asioista, myös muista kunnan aseman kannalta merkittävistä kysymyksistä. Ehdotettu sääntely on käsillä olevassa asiayhteydessä merkittävä myös perustuslain 19 §:n säännösten kannalta. Näiden seikkojen perusteella valiokunta pitää selvänä, että kustannusten jaosta on säädettävä lailla.” Nyt käsiteltävänä oleva hallituksen esitysluonnos on merkityksellinen perustuslain 16 §:n 2 momentin kannalta. Esitysluonnosta tulee arvioida edellä todetun perustuslain 80 §:n 1 momentin ja 121 §:n näkökulmasta.  [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma

6 Muiden tahojen lausunnoista
Myös. Mm. oikeusministeriö, TEM ja Kela ovat lausunnoissaan kiinnittäneet huomiota muutamiin keskeisiin asioihin, jotka vaatisivat Kuntaliiton käsityksen mukaan HE-luonnoksen huolellista uudelleen arviointia [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma

7 Kysymys OMA-projektilaisille
Kannatatteko, että ammatillisen reformin lainsäädännön valmisteluaikaa jatketaan vuodella Kyllä, edellytyksellä, se laki astuu voimaan En Muu kommentteja/evästystä [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma


Lataa ppt "OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google