Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017"— Esityksen transkriptio:

1 SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto

2 UUDISTUKSEN LÄHTÖKOHTA JA PERIAATTEET
Lähtökohta on, että kaikilla hallinnonaloilla on käytössä johtamissopimukset. Periaatteita uudistukselle (ks. työryhmämuistio VM 39/2016) Johtamissopimusmenettelyä yksinkertaistetaan. Tulossopimus- ja johtamissopimusmenettelyn välistä suhdetta selkeytetään. Valtionhallinnon yhdenmukaisuutta lisätään. Johtamiskeskusteluja ja ammattimaista palautteen antamista edistetään. Tulospalkkauksen mahdollisuus (VM päättää erikseen) Uusi sopimusmalli: Valtionhallinnon yhteiset johtamisen tavoitteet (taustalla hallituksen tavoitteet) Keskeiset tulostavoitteet (liitetään) Johtaminen ja johtajuus (ministeriön ja viraston tavoitteet) Johtajien henkilökohtainen kehittyminen ja palvelussuhde (vapaamuotoinen) VM ohjeistaa ja tukee uudistusta.

3 JOHTAMISSOPIMUSMENETTELY
Sopimuskausi: Johtamissopimus tehdään virkaan nimittämisen yhteydessä koko tehtäväkaudeksi eli pääsääntöisesti viideksi vuodeksi. Kesken tehtäväkauden laadittava johtamissopimus tehdään määräaikaisen nimityksen keston jäljellä olevaksi ajaksi. Johtamissopimusta tarkennetaan tarvittaessa vuosittaisen tarkastelun ja arvioinnin yhteydessä. Sopimusosapuolet: Kansliapäällikkö ja ministeriön osastopäällikkö (Ministeriön harkinnan mukaan johtamissopimuksen voi ministeriön osastopäällikön kanssa tehdä myös alivaltiosihteeri kansliapäällikön sijaan.) Kansliapäällikkö ja ministeriön alaisen viraston päällikkö (Ministeriön harkinnan mukaan kansliapäällikön sijaan johtamissopimus voidaan tehdä hallituksen tai johtokunnan taikka ministeriön osastopäällikön ja viraston päällikön kanssa.) Johtamissopimus voidaan tarvittaessa tehdä myös muun valtion johtotehtävässä työskentelevän kanssa (esim viraston päällikön välittömässä alaisuudessa työskentelevät, viraston palkkausjärjestelmän soveltamispiiriin kuulumattomat johtajat, joilden toimenkuvassa johtamisvastuulla on merkittävä osuus).

4 JOHTAMISSOPIMUSMENETTELY
Sopimusten käyttö: Uudet sopimukset: otetaan käyttöön uudistettu sopimusmalli ja uudet lomakkeet Jo olemassa olevat sopimukset: ei tarvetta muuttaa, noudatetaan aikaisempaa ohjeistusta ja lomakkeita. (Jos sopimusosapuolet pitävät tarkoituksenmukaisena, niin on mahdollista myös tehdä uudistetun sopimusmallin mukainen sopimus nimityksen jäljellä olevaksi ajaksi.) Tarkastelu ja arviointi: Vuosittain, viimeistään huhtikuun puoliväliin mennessä, sopimusosapuolten välisissä johtamiskeskusteluissa arvioidaan tavoitteiden toteutumista ja johtajan onnistumista, ja tarvittaessa tarkennetaan johtamissopimusta. Johtamiskeskusteluja käydään aina tarvittaessa ja voidaan toteuttaa esimerkiksi säännönmukainen puolivuotiskeskustelu syksyisin. Tärkeintä: toimiva keskusteluyhteys sopimusosapuolten välillä!

5 JOHTAMISSOPIMUS JA SEN LIITTYMÄT
Valtion johtaja-politiikka YHTEISET JOHTAMISEN TAVOITTEET 1 KOHTAINEN KEHITTYMINEN JA PALVELUSSUHDE JOHTAJAN HENKILÖ- Tulos-ohjaus Johtaja itse TULOSTAVOITTEET 2 JOHTAMINEN JA JOHTAJUUS 3 4 4 Organi-saatio 5

6 Onnistumisen arviointi
JOHTAMISSOPIMUKSEN SISÄLTÖ SISÄLTÖ Sisällön kuvaus Ministeriöiden osastopäälliköt, virastopäälliköt Onnistumisen arviointi 1 Valtionhallinnon yhteiset johtamisen tavoitteet Nämä tavoitteet ovat yhteisiä kaikille valtion ylimmän johdon virkamiehille. Valtiovarainministeriön linjaa ne sekä hallituksen asettamien että muiden johtamista koskevien yhteisten tavoitteiden pohjalta. Johtamiskeskustelussa arvioidaan kehittämistarpeet ja sovitaan sen jälkeen yhteisiin tavoitteisiin liittyvät tarvittavat kehittämistoimet. Yhteiset tavoitteet: Johtamissopimukset käyttöön Johtoryhmätyön kehittäminen Asiakaslähtöisen julkishallinnon ja digitalisaation edistäminen Muutosten ja uudistusten johtaminen Arvioidaan 2 Tulostavoitteet Johtamissopimukseen liitetään viraston johtamisen näkökulmasta 1-3 keskeistä tulostavoitetta sellaisena kuin ne ovat tulossopimuksessa. 3 Johtaminen ja johtajuus Johtamissopimuksessa sovitaan siitä, miten johtaja edistää ja vastaa viraston johtamisen kannalta keskeisten tulostavoitteiden saavuttamisesta. Tämän lisäksi johtamiselle ja johtajuudelle asetetaan myös muita viraston omiin toiminnallisiin tarpeisiin perustuvia tavoitteita, kuten: Henkilöstöön liittyviä tavoitteita Organisaation ja toiminnan kehittämiseen liittyviä tavoitteita Johtamiseen ja johdon kehittämiseen liittyviä tavoitteita 4 Johtajien henkilökohtainen kehittyminen ja palvelussuhde Sopimusosapuolten välisissä johtamiskeskusteluissa käsitellään myös johtajan kehittymistä johtajana ja hänen palvelussuhteeseensa liittyviä kysymyksiä. Tällaisia voivat olla mm. johtajan uraan ja liikkuvuuteen, valmennukseen ja jaksamiseen liittyvät kysymykset. Samoin voidaan keskustella yhteistyöstä, esimiehen antamasta tuesta ja muista onnistumisen edellytyksistä. Keskustelut voidaan tarvittaessa dokumentoida tarkoituksenmukaisella tavalla. Ei arvioida

7 UUDISTUKSEN AIKATAULU
VM:n ohje ja infopaketti johtamissopimuksen laatimiseksi ylimmälle johdolle Tarvittavat yhteiset valmennustilaisuudet Ministeriöiden kansliapäälliköille oma malli/ohje Johtajan onnistumisen arviointi ja yhteiset arviointikriteerit Johtajan onnistumisen arviointi vuotta koskien (uudet ja vanhat sopimukset) Uudistetun mallin ja menettelyn arviointi 3/2017 4/2017 - 5/2017 kehittämistyötä 2017 ministeriöissä kevät 2018 6/2018

8


Lataa ppt "SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google