Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

1. 2 Rekisteröityminen •Rekisteröidy oppimisalustalle kohdasta kirjautuminen • ainstituutti.fi taihttp://vierumaki.valmentaj.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Toimintaohjeet opelle
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
Moodlen ohje opiskelijoille
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
VOA-oppimispäiväkirja
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Ajatuksia oppimisesta
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
E –oppikirjan käyttöönotto
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ro -12B Oppituntien ajat, opinto-opas s. 6 Miten lukiossa opiskellaan, s.9.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
MIKSI LUKIOON???.
Joustavat oppimispolut
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Kotitalouden kurssit lukiossa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Esityksen transkriptio:

Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla Tavoitteena: Ymmärtää ohjauksen ja arvioinnin tavoitteet Oppia tuntemaan erilaisia ohjaus- ja arviointimenetelmiä Soveltaminen  Ohjaus- ja arviointisuunnitelman tekeminen Miksi? Milloin? Miten? Orientaation luova aihion aloitussivu. Tekstillä esitellään aihion tavoitteet oppimisen kannalta. Vasemman reunan kysymykset vievät tietosisältöihin. Kuvat: Opiskelijan (vas .alh.) ja opettajan (oik. alh.) kuvat kuvastavat ohjauksen ja arvioinnin kahta tahoa, vuorovaikutteisuutta Ääni: Ääniklipissä on intro tähän aihioon. Tavoitteena orientoida aiheeseen ja herättää mielenkiinto, ja tarjota auditiivisesti oppivalle muistijälkiä. Video: Oikeassa alakulmassa (opettajan kuvan ”takana”). Videon saa käyntiin klikkaamalla kuvaa. Kuvassa opettaja työstää kurssia Moodlessa. Autenttinen esimerkki verkkokurssiin rakentamisesta, orientoi aiheeseen. Navigointipainike: Ohjeistusta, vie seuraavalle sivulle Aloita tutustumalla vasemman palkin Miksi, Milloin ja Miten –kysymyksiin Klikkaa tästä jos haluat nähdä videon Jatka

Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla Orientoiva tehtävä: Pohdi mitä ja miten opiskelijat omalla verkkokurssillasi oppivat? Mitkä ovat keskeiset tavoitteet ja sisällöt? Miten opiskelija kurssillasi opiskelee – itsenäisesti, pareina, ryhmässä, opettajan ohjauksessa? Millaisia tehtäviä hän tekee? Kuinka ja milloin ohjaat häntä? Teksti: Aktivoivia kysymyksiä Kuvat: Luo kontekstia Navigointipainikkeet: Ohjeistusta, antaa mahdollisuuden mennä takaisin etusivulle tai jatkaa eteenpäin. Etusivulle Jatka

Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla Tutustu kolmeen erilaiseen Moodle –oppimisalustalla toteutettuun lukion verkkokurssiin Case 1: BI2 Solu ja perinnöllisyys Case 2: RUB2 Arkielämää Pohjoismaissa Case 3: ÄI, soveltava Luovan kirjoittamisen kurssi Teksti: Ohjeistusta. Kuvat: Ohjaavat eteenpäin (sisältävät suorat linkit eri caseihin). Navigointipainikkeet: Mahdollistavat hypyn etusivulle tai eteenpäin. Käy läpi kurssien sisällöt ja vertaile kurssien ohjaus- ja arviointimenetelmiä. Vastaa esitettyihin kysymyksiin Moodlen keskustelualueella ”Pohdinnat kolmesta erilaisesta verkkokurssitoteutuksesta”. Huomaa, että Moodlessa Tehtävä-työkalulla toteutettujen tehtävien vastaukset näkyvät vain opettajalle! Vain keskustelut ja wikit näkyvät kaikille. Etusivulle Jatka

Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla Case 1: BI2 Solu ja perinnöllisyys Case1 Kurssin aktiviteetit Kurssin ohjeet Tehtäviä Case 1: Pohdittavat kysymykset - Vastaa Moodlen keskustelualueella! Mitä opiskelija tekee? Mitä opettaja tekee? Onko vuorovaikutusta? Itsearviointia? Onko ohjeistus riittävää? ”Loppuarvosana muodostuu pääosin kurssikokeesta, mutta Moodlessa hyvin tehdyt tehtävät ja keskusteluaktiivisuus voivat nostaa arvosanaa yhden numeron kokeeseen verrattuna. Kurssin suorittamiseksi vaaditaan, että olet vastannut kaikkiin Moodlessa oleviin tehtäviin.” Tekstit: Luovat kontekstia (otsikko) ja ohjeistavat (pohdintakysymykset). Kuvat: Kuva Moodlesta luo autenttisuutta ja on animaation pohjana/taustana. Animaatio: Kuvaan linkitettyjä tekstikenttiä. Auttaa keskittämään huomion eri asioihin kurssilla. Äänet: Ääniklippi kertoo äänen avulla kurssin perusidean ja laajentaa kurssin toteutuksen kuvaamista. Syventää opittavaa tietoa ja tarjoaa auditiivisesti oppivalle muistijälkiä. Navigaatiopainikkeet: Mahdollistavat seuraavaan caseen tai etusivulle hyppäämisen. ”Oppitunti” Hot Potatoes -tehtäviä Etusivulle Seuraava case

case2 Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla Case 2: RUB2 Arkielämää Pohjoismaissa case2 Kurssin aktiviteetit Kurssin ohjeet Tenttejä Case 2: Pohdittavat kysymykset - Vastaa Moodlen keskustelu-alueella! Mitä opiskelija tekee? Mitä opettaja tekee? Onko oppijoiden välistä vuorovaikutusta? Itsearviointia? Onko ohjeistus riittävää? Keskustelufoorumit ”Arvioinnissa huomioitavat kurssin tehtävät ovat: -loppukoe 60% -kirjoitelmat 10% arvosanasta -sanakokeet ja laatikoiden 4-6 kielioppitestit 20% -oppimispäiväkirja 10% arvosanasta. Lisäksi aktiivisuus keskustelufoorumilla voi korottaa arvosanaa 0.5:lla” Tekstit: Luovat kontekstia (otsikko) ja ohjeistavat (pohdintakysymykset). Kuvat: Kuva Moodlesta luo autenttisuutta ja on animaation pohjana/taustana. Animaatio: Kuvaan linkitettyjä tekstikenttiä. Auttaa keskittämään huomion eri asioihin kurssilla. Äänet: Ääniklippi kertoo äänen avulla kurssin perusidean ja laajentaa kurssin toteutuksen kuvaamista. Syventää opittavaa tietoa ja tarjoaa auditiivisesti oppivalle muistijälkiä. Navigaatiopainikkeet: Mahdollistavat seuraavaan caseen tai etusivulle hyppäämisen. Tehtäviä Etusivulle Edellinen case Seuraava case

Case3 Oppimisen ohjaus ja arviointi verkkokurssilla Case 3: ÄI9 Luovan kirjoittamisen kurssi Kurssin aktiviteetit Kurssin ohjeet Case 3: Pohdittavat kysymykset - Vastaa Moodlen keskustelualueella! Mitä opiskelija tekee? Mitä opettaja tekee? Onko oppijoiden välistä vuorovaikutusta? Itsearviointia? Onko ohjeistus riittävää? Wiki -yhteiskirjoitusväline Tekstit: Luovat kontekstia (otsikko) ja ohjeistavat (pohdintakysymykset). Kuvat: Kuva Moodlesta luo autenttisuutta ja on animaation pohjana/taustana. Animaatio: Kuvaan linkitettyjä tekstikenttiä. Auttaa keskittämään huomion eri asioihin kurssilla. Äänet: Ääniklippi kertoo äänen avulla kurssin perusidean ja laajentaa kurssin toteutuksen kuvaamista. Syventää opittavaa tietoa ja tarjoaa auditiivisesti oppivalle muistijälkiä. Navigaatiopainikkeet: Mahdollistavat edellisen caseen tai etusivulle hyppäämisen. ”Tämä kurssi on soveltava, ja se arvostellaan siis suoritusmerkinnällä (ei numeroarvostelua). Kurssisuorituksen saadaksesi sinun täytyy kirjoittaa kaikki kirjoitelmat ja antaa aina palautetta vähintään kahdelle muulle kurssilaiselle määräpäivään mennessä. Lopuksi muokkaat yhden tekstin julkaistavaan muotoon 31.3.2006 mennessä ja toimitat opettajalle kurssipalautteen.” Keskustelufoorumi (useita) Etusivulle Edellinen case Jatka

Tehtävä: Kirjoita omalle kurssillesi ohjaus- ja arviointisuunnitelma Kirjoita ohjaus- ja arviointisuunnitelma (1-2 A4-sivua) omalle kurssillesi Mieti ja kirjaa ainakin seuraavat asiat: Kohderyhmä ja kurssin laajuus Tavoitteet ja sisällöt lyhyesti Millaista ohjausta? Milloin? Kenen toimesta? Millaisia arviointimenetelmiä? Mitkä tehtävistä ovat pakollisia? Milloin ja kuka arvioi? Arvioinnin tavoitteet? Arviointikriteerit? Loppuarvioinnin perusteet? Tekstit: Ohjeistusta, tiedonrakenteluun tähtäävä tehtävänanto Kuva: Kontekstin luominen Navigaatiopainike: Vie etusivulle Palauta suunnitelmasi tiedostona Moodlen palautuskansioon ”Ohjaus- ja arviointisuunnitelmat” Etusivulle

Miksi ohjausta ja arviointia? Tavoitteena: Oppimisen tukeminen Motivointi ja kannustaminen Opetuksen kehittäminen Kontrolli Tekstit: Tiedonrakentelua Kuvat: Kontekstin luomista, assosiaatiot Navigaatiopainikkeet: Mahdollistaa (pakottaa) siirtymisen etusivulle Mieti mitkä ovat omat tavoitteesi ohjauksen ja arvioinnin suhteen verkkokurssillasi! Etusivulle

Milloin? Missä vaiheessa kurssia ohjausta ja arviointia? Mieti mitkä ovat kriittiset kohdat verkkokurssilla ohjauksen suhteen Muista, että laadukas ja nopea palaute edistää oppimista Missä vaiheessa arviointi auttaa eniten opiskelijaa? Nykykäsityksen mukaan jatkuvan arvioinnin periaatteella saavutetaan parhaat oppimistulokset Tekstit: Aktivoivia kysymyksiä, tiedonrakentelua Kuvat: Kontekstin luomista Navigaatiopainikkeet: Mahdollistaa (pakottaa) siirtymisen takaisin etusivulle Etusivulle

Miten? Millainen ohjaus ja arviointi tukee parhaiten oppimista? Ohjaamisen työkalut: Verkkokurssin rakenne itsessään on tärkein ohjaava elementti verkkokurssilla Oppimistehtäviin voi sisällyttää myös automaattista palautetta Henkilökohtainen ohjaus on toissijainen ohjauksen muoto (verkkokeskustelut, chat, videoneuvottelu) Oppimisen arvioinnin työkalut: Esim. verkkokeskustelut/chat, esseet, laskutehtävät, ePortfolio, ePäiväkirja, mielle- ja käsitekartat, ristisanatehtävät, sähköiset tentit Tekstit: Aktivoivia kysymyksiä, tiedonrakentelua Kuva: Kontekstin luominen, havainnollistaminen Navigaatiopainikkeet: Mahdollistaa (pakottaa) etusivulle siirtymisen Linkit: Tarjoavat syventää tietoa asiasta Ohjaus ja arviointi kulkevat käsi kädessä - pyri monologin sijasta dialogiin! Tutustu simulaation avulla kuinka erilaiset ratkaisut verkkokurssilla vaikuttavat opiskelijan ja opettajan toimintaan Etusivulle

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Testaa millaiset seuraukset tietyillä verkkokurssin ominaisuuksilla on opiskelijalle ja opettajalle Ohje: Klikkaa ”Jatka” ja valitse sitten ominaisuus vasemmalta ja näkökulma alhaalta. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Jatka

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Opiskelija tuntee olevansa yksin ja hyljätty verkkokurssilla. Hän ei saa tukea oppimiseensa opettajalta eikä muilta kurssilaisilta. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Opiskelija saa jatkuvasti palautetta toiminnastaan opettajalta ja vertaisoppijoilta. Hän oppii ulkoistamaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja oppii toisten kokemuksista. Vertaiskommentointi lisää opiskelijan arviointitaitoja. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Opiskelija ärtyy kun ei tiedä miten toimia. Pahimmillaan hän turhautuu, motivaatio koko kurssiin sammuu ja hän keskeyttää kurssin. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Opiskelija pystyy keskittymään sisältöön, eikä tekniseen suorittamiseen. Hyvät ohjeet lisäävät suorittaneiden määrää. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Mikäli arviointi keskittyy verkkokurssin loppuun, myös opiskelijan opiskelu keskittyy sinne. Pahimmillaan hän aloittaa tutustumisen materiaaliin vasta loppuarviointia edeltävänä iltana  Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Verkkokurssilla, jolla sovelletaan jatkuvan arvioinnin periaatetta opiskelijan oppimisprosessista tulee vaiheittainen. Oppimistehtäviä on pitkin kurssia ja opiskelija saa jatkuvasti ohjaavaa palautetta opettajaltaan tai vertaisoppijoilta. Opiskelijalle jatkuva arviointi voi olla työläämpi tapa opiskella, mutta oppimistulos paranee. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Verkkokurssi, jossa ei ole vuorovaikutusta on opettajalle helppo. Hän tekee kurssin, ja voi unohtaa opiskelijan sitten sinne  Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Paljon vuorovaikutusta sisältävä verkkokurssi tuottaa laadukasta oppimista, mutta on opettajalle aikaa vievä, varsinkin jos kurssilla on paljon henkilökohtaista palautteenantoa. Kannattaakin miettiä myös vertaiskommentoinnin mahdollisuutta. Vuorovaikutus mahdollistaa opiskelijan ohjauksen ja ongelmakohdat ilmenevät jo kurssin aikana. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Verkkokurssilla, jossa on liian vähän, epäselvät tai ristiriitaiset ohjeet opettajan aikaa kuluu teknisiin kysymyksiin vastaamisessa. Kannattaa aina perustaa yleinen keskustelufoorumi kysymyksille! Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Mikäli ohjeistus verkkokurssilla on selkeää ja riittävän rautalangasta taivutettua opettajalle jää enemmän aikaa sisällölliseen ohjaamiseen. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Ainoastaan lopussa tapahtuva arviointi on opettajalle sikäli helppo vaihtoehto, että tällöin kurssin aikana ei tarvitse kuluttaa aikaa palautteenantoon. Toisaalta loppukokeen vastaukset voivat olla heikkoja ja loppukokeen palautteisiin saattaa mennä tuplaten aikaa. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon

Verkkokurssin ominaisuuksien vaikutukset opiskelijan ja opettajan kannalta Vähän vuorovaikutusta Jatkuvan arvioinnin etuna on, että opiskelijasta jää koko ajan ”jälkiä”, joiden avulla opettaja voi ohjata oppijaa. Jatkuva arviointi vaatii opettajalta enemmän aikaa kurssin aikana. Tutkimusten mukaan oppimistulos on parempi jatkuvan arvioinnin kursseissa. Paljon vuorovaikutusta Huonot ohjeet Hyvät ohjeet Arviointi vain lopussa Opiskelijan kannalta Opettajan kannalta Arviointi jatkuvaa Palaa aihioon