Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Haastattelukysymysten laatiminen
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Koulussa elämää opettelemassa
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
ART-OHJELMAT.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Arviointi.
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Volitioprosessi, tahdon!
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen  arvioinnin ja itsearvioinnin kehittäminen  koulun sisäisten yhteistyömuotojen kehittäminen

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskusteluun sisältyy  Valmistautuminen keskusteluun  Oppilas - huoltaja - opettaja -keskustelu  Jälkiseuranta

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelu  on kodin ja koulun yhteistyömuoto, jonka tarkoituksena on suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti tukea oppilaan tiedollista, taidollista ja sosiaalista kehitystä myönteisessä ja kannustavassa hengessä

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun keskeisiä sisältöjä:  Menestyminen eri oppiaineissa  kyky työskennellä eri oppiaineissa  viihtyvyys  oma-aloitteisuus ja sitoutuminen koulunkäyntiin  opiskeluun liittyvä vastuuntunto  tavoitteet eri oppiaineissa ja opiskelussa yleensä  mahdolliset ongelmat ja koulunkäynnin esteet  kaverisuhteet  kyky työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskusteluun valmistautuminen  Opettajan valmistautuminen  keskustelun tarkoituksesta ja tehtävistä tiedottaminen  keskustelun tavoitteiden selkiyttäminen  opiskelutilanteen selvittäminen  kutsu: paikka, aika

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskusteluun valmistautuminen:  Oppilaan ja vanhempien valmistautuminen:  orientoituminen keskusteluun (mm.itsearviointi)  toivomukset käsiteltävistä asioista  sopiva keskusteluajankohta

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kommunikaatio  Kommunikaatio sisältää kaksi eri näkökulmaa:  sisältö (käsittelee jotain)  suhde (valta, luottamus, pelot jne…)  …kommunikaatiosuhde on selvitettävä ja hyväksyttävä ennen kuin kommunikaation sisältö voi johtaa tulokseen

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys (Peavya mukaillen)  Narratiivinen kompetenssi  ohjaajan kyky kuunnella oppilaan ja vanhempien kertomuksia ja työskennellä niiden pohjalta  kyky saada oppilas kertomaan ”tarinansa” jossain muodossa

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys  Sosiologinen kompetenssi  kyky eritellä niitä sosiaalisia rakenteita, joissa oppilas/ vanhemmat elävät

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys:  Kielikulttuurinen kompetenssi:  avoimuus oppilaan/ vanhempien kulttuuriselle taustalle ja yhteyksille  kyky luoda yhteinen perusta keskinäiselle kommunikaatiolle, jossa yhteisen kielen löytäminen on keskeinen taito

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Vuorovaikutuspätevyys  Suunnittelukompetenssi:  Oppilaalle mielekkäiden toimintaprojektien suunnitteleminen, jotka edistävät tavoitteiden saavuttamista

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskusteluvalmiudet  Kuuntelu:  kuulet, mitä toinen sanoo  yrität ymmärtää, mitä toinen sanoo  yrität asettaa sanotun oikeisiin mittasuhteisiin  saat toisen käsittämään, että olet kuullut ja yrittänyt ymmärtää

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskusteluvalmiudet  Nonverbaaliset valmiudet:  tilajärjestelyt  silmäkontakti  läsnäolon osoitus, rauhallisuus  seuraamisen osoitus  äänen taso, puheen tempo

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskusteluvalmiudet  Verbaaliset valmiudet:  oppilaan tai huoltajan ilmaisemien tosiasioiden uudelleen muotoilu  tosiasioiden ja tunteiden uudelleen muotoilu  yhteenveto  käsittelyn alla olevaan teemaan liittyvien kysymysten asettaminen

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Erilaiset kysymystyypit  Avoimet kysymykset (miltä se tuntui?)  Suljetut kysymykset (mitä harrastuksia sinulla on?)  johdattelevat kysymykset (voitko hyvin?)  hyökkäävät kysymykset (mikset tullut aikaisemmin kertomaan?)

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Hyvä kysyjä  Asettaa lyhyitä kysymyksiä  kysyy yhden asian kerrallaan  asettaa kysymyksiä, joita ei tarvitse selitellä  odottaa vastausta  ei vastaa omiin kysymyksiin  ei kuulustele  ei kysy sellaista, mihin tietää jo vastauksen

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskustelun I. vaihe  Keskustelun ohjaajalla tulee olla kyky:  kuunnella  muotoilla uudelleen  tehdä yhteenveto  huomioida  asettua toisen asemaan  asettaa kysymyksiä  olla selkeä  tarkentaa  johtaa keskustelua

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskustelun 2. vaihe  Tavoitteena on  perspektiivien avartaminen ja päämäärien asettaminen  löytää realistinen ja käyttökelpoinen päämäärä, jota täsmennetään 3. Vaiheessa  toimintatavat: yhteenvedon muotoilu, verbalisointi, vastakkainasettelu, uuden löytäminen, luettelointi, visualisointi, tiedon jakaminen

Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Keskustelun 3. vaihe  Päämäärästä toimintaan, oppilaan tulee ehdottomasti osallistua päätöksentekoon  Ohjaajan valmiudet:  ideointi  vaihtoehtojen läpikäynti  osien yhdistäminen  arvostaminen  lopettaminen