Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jatkossa varhaisen tuen perhetyö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jatkossa varhaisen tuen perhetyö"— Esityksen transkriptio:

1 Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Koulun perhetyö Jatkossa varhaisen tuen perhetyö

2 Koulun perhetyö Koskee kaikkia Järvenpään perusopetuksen oppilaita ja heidän vanhempiaan 5 perheohjaajaa Konsultointi 2) Perheiden kanssa työskentely 3) Ryhmätoiminnot Malli tullaan siirtämään varhaiskasvatukseen.

3 Asiakas voi myös itse kirjata
Avoin dokumentointi-> lapsi ja vanhemmat saavat seuraavalla tapaamiskerralla edellisen kerran kirjaukset Osallistava kirjaaminen perheen kotona-> keskustelun/ toiminnan päätyttyä sovitaan yhdessä mitä tapaamisesta kirjataan Asiakas voi myös itse kirjata Kokemusasiantuntija mukana työmuodon kehittämisessä Säännölliset tapaamiset kouluilla opettajien kanssa Menetelmiä ja osaamista-> nepsy koulutettuja, erosovittelukoulutus, voimavarakeskeiset- ja dialogiset koulutukset, trappan-koulutus

4 Konsultaatiot Vanhemmille, koulun henkilökunnalle
Puhelimitse/Helmen kautta Konsultointi on nimetöntä Jos konsultoinnissa päädytään suosittelemaan perheelle koulun perhetyötä, koulu tai perheohjaaja on yhteydessä perheeseen ja keskustelee asiasta tarkemmin vanhempien kanssa Perhettä voi ohjata itse ottamaan yhteyttä puhelimitse/Helmi-viestitse

5 Vinkkejä, milloin voisi olla yhteydessä:
läksyt usein tekemättä, niiden aloittaminen on hankalaa kokeisiin valmistautuminen on puutteellista ja suunnittelematonta kouluun lähteminen on vaikeaa, oppilas ei tiedä, miten aamuisin tulisi toimia myöhästelyitä on jonkin verran levottomuutta oppitunneilla, ei anna toisille työrauhaa vaikeuksia tunteiden hallinnassa ja käsittelyssä on kiusattu tai kiusaa itse ongelmia kaverisuhteissa, ei kavereita, paljon selvitettäviä riitatilanteita vaikeuksia sääntöjen/ohjeiden noudattamisessa koulupoissaoloja kertyy ja koulumotivaatio on huono vanhempien tuki lapsen koulunkäyntiin on vähäistä rajojen asettaminen lapselle kotona on vaikeaa vapaa-ajalla on ongelmia (pelaaminen, kaveripiiri, päihteet) vanhemmat ovat väsyneitä ja kokevat keinottomuutta lapsella ja vanhemmilla on haasteita vuorovaikutuksessa

6 Perheiden kanssa työskentely
Aloitus Pääsääntöisesti tehdään lapselle palvelutarpeen arviointi, jossa kartoitetaan perheen kokonaistilanne ja tuen tarve (jos lapsi/perhe ei ole tullut asiakkuuteen palvelutarpeen arvioinnin kautta) Ensimmäiseen tapaamiseen kutsutaan lapsi ja vanhemmat sekä opettaja/kuraattori/terveydenhoitaja -> Koulun henkilökunta tuo tapaamisessa esille lapsen koulukuulumiset (vahvuudet ja haasteet) Tapaaminen järjestetään perheen toivomassa paikassa, joko kotona, koululla tai perhetyön yksikkö Tilkussa Tapaamisen vetovastuu sekä kirjaaminen on Koulun perhetyössä Tapaamisessa sovitaan yhteistyötavoista

7 Tapaamisten määrästä ja ajankohdista sovimme yhdessä perheen kanssa
Työskentely Perhettä tavataan vaihtelevin kokoonpanoin esim. kotona, koululla tai Tilkussa (koulun työntekijät osallistuvat tapaamisiin sovitusti) Tapaamisten määrästä ja ajankohdista sovimme yhdessä perheen kanssa Opettajat ja perheohjaajat pitävät tiivisti yhteyttä oppilaan koulukuulumisista (Helmessä/puhelimitse)

8 Arviointi koulun ja perheen kanssa
Työskentelyä arvioidaan yhteisessä tapaamisessa: - tavoitteiden toteutuminen - koulun perhetyön työskentelytavat - lapsen koulukuulumiset (vahvuudet ja haasteet) Sovitaan yhteisesti jatkosta Perheiden kanssa työskentely perustuu aina yksilöllisiin ratkaisuihin

9 Ryhmätoiminnot Friends-ryhmät-> koulujen esittämien toiveiden mukaisesti Musaryhmä yhdessä kuraattorin kanssa Tulokkaat -ryhmä koulun aloittaville, kun on jotain erityistä siirtymävaiheessa. Siirtyjät -ryhmä yläkouluun siirtyville oppilaille, kun on jotain erityistä, esim. pelottaa tai jännittää Mukkuvanhempien –ryhmä Isä-poika ja äiti-tytär -ryhmät Hiihtolomaryhmä, kesälomaryhmä… Yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa


Lataa ppt "Jatkossa varhaisen tuen perhetyö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google