FUAS-liittouman yhteinen virtuaalikampus Esítysluonnos 3.9.2012 kokoukseen https://wiki.hamk.fi/display/virtuaalikampus/Virtuaalikampus+- +valmistelu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
FUAS pähkinänkuoressa 5/2014. FUAS-liittouman kehitysvaiheet  Kumppanuussopimus 2008  Yhteinen strateginen tahtotila 2020: sopimus OKM:n kanssa ( )
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
FUAS Virtuaalikampus.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
FUAS Virtuaalikampus.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Tervetuloa Innokylään
Yhteinen tavoitteemme
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

FUAS-liittouman yhteinen virtuaalikampus Esítysluonnos kokoukseen +valmistelu

Sisältö  Taustaa  Tavoitteet  Etenemissuunnitelma – konkreettiset askeleet September 6,

TAUSTAA  Mahdollistaa ympäri vuoden ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun ja edistää mahdollisuuksia henkilökohtaisten opintopolkujen rakentamiseen yli ammattikorkeakoulu- ja koulutusalarajojen.  Mahdollistaa kansainvälisen oppimisympäristön kaikille opiskelijoille.  Tarjoaa yhteisiä sähköisiä palveluja ja mahdollisuuksia tehdä projekteja ja kehittämishankkeita laajemmassa verkostossa - kehittyy oppimisympäristöjä, joissa yhdistyvät fyysiset ja virtuaaliset tilanteet. September 6,

TAUSTAA  TKI- toiminnan integroiminen virtuaalikampuksen kehittämiseen mahdollistaa edelläkävijyyden. Se myös luo puitteita opiskelijayrittäjyyden lisäämiseen.  Yhteistyöverkostot laajenevat kansallisesti ja kansainvälisesti.  Virtuaalikampus mahdollistaa oman osaamisen näkyväksi tekemisen ja on ikkuna mm. koulutusviennille.  Virtuaalikampus luo mahdollisuuksia olla uranuurtaja teknologisten ja sosiaalisten innovaatioiden integroiduissa soveltamisessa, käytäntöön siirtämisessä, hyödyntämisessä ja kaupallistamisessa fyysis-virtuaalisissa ympäristöissä.  Virtuaalikampus kytkeytyy vahvasti koulutusvastuu-uudistukseen. September 6,

Esitys yhteisestä FUAS Virtuaalikampuksesta Liittoumastrategiassa on linjattu, että ”FUAS-liittouma rakentaa virtuaalikampuksen, jonka kautta opiskelijoille tarjotaan kattavat sähköiset palvelut ja opiskelumahdollisuudet”. Virtuaalikampus mahdollistaa työelämäläheisten ja TKI- toimintaan integroivien pedagogisten ratkaisujen kehittämisen ja toteuttamisen koulutusvastuu-uudistukseen liittyen sekä älykkäiden, ekologisesti kestävien ja osallistavien digitaalisten toimintamallien rakentamisen, jonka kautta FUAS profiloituu kansainvälisesti arvostetuksi verkottuneeksi liittoumakorkeakouluksi. Työryhmä esittää FUAS Virtuaalikampuksen perustamista FUASin yhteiseksi toiminnoksi. September 6,

Tavoitteet  Virtuaalikampus on yhteistyöfoorumi ja kehittämisyhteisö opiskelijoille, henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Se luo puitteita koulutuksen ja TKI:n integroimiselle.  Tekniset ja toiminnalliset ratkaisut edistävät avoimia yhteistyön käytänteitä ja tuovat tehokkuutta korkeakoulun toimintaan.  Palvelut ja toimintamallit mahdollistavat laadukkaan verkko-opetuksen ja -ohjauksen sekä tehokkaan ja innostavan yhteisöllisen digitaalisen työskentelyn niin paikallisella, kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.  Virtuaalisesti ja pedagogisesti edistyksellisiä ratkaisuja ja toimintamalleja tuotetaan koulutusvastuu uudistuksen tueksi ja toteuttamiseksi käytännössä.  TKI toiminta integroituu virtuaalikampuksessa oppimisen ja kehittymisen muotoihin - opiskelijalähtöiset kehittäjäyhteisöt fyysisinä ja virtuaalisina oppimisympäristöinä. Lisäksi FUAS Virtuaalikampus muodostaa myös itsessään tutkimuksen kohteen.  Virtuaalikampus mahdollistaa mm. työelämäläheiset projektit, uudet työharjoittelun ohjauksen muodot, yrittäjyyden kehittäminen, kasvuyrittäjyyden digitaaliset kehittämisympäristöt ja virtuaalinen yrityshautomo ja yrittäjyys ja edellisten tukiminen September 6,

FUAS Virtuaalikampuksen elementit 1.Yhteiset toimintaperiaatteet - tahtotila ja missio 2.Kokonaistehokas koordinointi 3.Verkkotarjonta 4.Opiskelijoiden ohjaus ja tuki 5.Henkilöstön ohjaus ja tuki 6.Vahva TKI ote kehittämiseen 7.Kestävää kehitystä tukevat teknologiset ratkaisut September 6,

8 MISSIO - FUAS strategia FUAS Virtuaalikampus OSAAMINEN -Henkilöstön tahtotila -Strategiset painotukset -Uudet työskentelymallit Tuki ja ohjeistus Mentorit SISÄLLÖT -Laadukas tarjonta -Avoimuus, yhdessä tuottaminen TEKNOGIA -Toimiva ja luotettava -Helppokäyttöinen, toimintaa tukeva Yksilöllisiä opintopolkuja TKI – luo puitteet jatkuvalle kehittämiselle Koulutusvastuu uudistus

Kehittämiskohde 1: Yhteiset toimintaperiaatteet - tahtotila ja missio  Vuoden 2013 kesäkuuhun mennessä luodaan yhteinen tavoitetila, millainen on FUAS virtuaalikampus (perustuu FUAS Virtuaalikampus kärkihankkeen työhön ja kokonaisarkkitehtuurimallin mukaiseen työskentelyyn)  Fuas virtuaalikampus työryhmä tekee pohjatyön ja pitää kolme workshopia teemaan liittyen (syksyllä 5.11 ensimmäinen ja keväällä kaksi )  Kesäkuussa 2013 valmiina yhteinen tahtotila ja missio  Sovitaan vuositavoitteet FUAS Virtuaalikampukselle ( )- KoSO  Verkko-opintojen määrä/opiskelija  Verkko-opintojen tarjonta/koulutusohjelma  Yhteistuotannon kohteet ja laajuus  Määritellään tekemiseen resurssit ja tuki  TKI – projektien määrä ja tutkimus- ja kehittämishankkeet  FUAS Virtuaaliryhmän aloittamien yhteisten pelisääntöjen loppuun vieminen kesäkuuhun 2013 mennessä: minimivaatimukset opintojaksoille, käytettävyys- ja laatukriteeristö, teknologiat ja yhteensopivuus, tekijänoikeudet jne. September 6,

Kehittämiskohde 2: Yhteisen FUAS Virtuaalikampuksen koordinointi  Yhdistetään kehittämisen voimavarat, perustetaan FUAS Virtuaalikampus yhteiseksi toiminnoksi ja nimetään sille koordinaattori.  Yhteisessä toiminnosta vastaa koordinaattori ja siihen kuuluvat kunkin FUAS-amkin vastuulliset yhteyshenkilöt, opetuksen tukihenkilöt ja mahdolliset TKI toimintaan erikoistuneet toimijat. Ryhmä toimii saumattomassa yhteistyössä tietohallinnon sekä koulutuksen ja TKI kehittäjien kanssa. Ryhmä toimii virtuaalitiiminä nykyisten resurssien puitteissa.  Toimintamallia testataan vuosina perustuen nykyisiin rakenteisiin ja lopulliset päätökset uudesta toimintamallista tehdään vuonna 2015 September 6,

Kehittämiskohde 3: Verkkotarjonta – yhteiset koulutus- ja palvelutuotteet Sisältää ainakin seuraavat toiminnot:  portaali - ikkuna ulospäin  TKI projekteja ja oppimiseen integroitavia työelämähankkeita  moduuleja, opintojaksoja ja kokonaisia tutkintoja  kootut resurssit  kärkituotteet  lähi- ja etäopiskelun yhdistäviä (blended learning) ratkaisuja September 6,

Kehittämiskohde 3: Verkkotarjonta – yhteiset koulutus- ja palvelutuotteet (jatkoa)  Kootaan ryhmä, joko rakentaa virtuaaliopintoportaalin mallin kesäkuuhun 2013 mennessä (kesäopintotarjontaa hyödyntäen, yhteistyössä tietohallinto, koulutus, TKI ja virtuaalikampus ryhmän kanssa).  Kehittämiskohde 1:n strategisten päätösten mukaan kartoitusten pohjalta rakennetaan koulutusvastuu uudistusta tukevia sisältöjä, opintojaksoja, kokonaisuuksia ja kytkentöjä TKI-projekteihin.  avoimet, yhteistuotetut, teknologiariippumattomat sisällöt  moduulipohjaiset opintojaksot ja -kokonaisuudet; kohderyhmänä paitsi omat opiskelijat, myös tarjonta ulos ja kansainvälinen tarjonta September 6,

Kehittämiskohde 4: Opiskelijoiden ohjaus ja tuki  Henkilökohtaisten opiskelupolkujen rakentamisen mahdollistaminen  eOpintotoimisto  HOPS työkaluja  Opiskelijoiden ohjaukseen uusia työmuotoja  Opiskelijatutor, opiskelijamentolijärjestelmä  ePortfoliot  Harjoittelun- ja päättötöiden ohjaus  TKI-projektien monimuotoiset ratkaisut  Työkaluja ohjaukseen, esim. projektitöihin haketuminen, vertaistuki (mentoirointi yms vastaavat) September 6,

Kehittämiskohde 5: Opettajien ja henkilöstön tuki  Henkilöstön osaamisen kehittäminen – suunnitelma vuosille 2013 – 2015 – yhteistyössä henkilöstöpäälliköiden kanssa, perustuen koulutusvastuu uudistuksen haasteisiin  jokaisella opettajalla on lähellään nimetty kollegamentori, joka auttaa, opastaa ja innostaa verkko-opetuksen ja ohjauksen, blended mallin sekä e-työskentelyn saloihin  mentoriverkosto on yhteisen kehittämisyksikön tuntosarvet kentällä, sen kautta saadaan tehokkaasti "inputtia" kentän tilanteesta ja tarpeista  verkosto on myös kanava, jota kautta uusia innovaatioita jalkautetaan kentälle ja jonka puitteissa levitetään ja jaetaan asiantuntijuutta September 6,

Kehittämiskohde 6: Vahva TKI tukemaan kehitystyötä  Edelläkävijyys tarvitsee vahvaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyötä ja mahdollistaa myös kehittäjäyhteisöjen rakentumisen verkko- opetuksen ja -työskentelyn ympärille  TKI-suunnitelma vuosille 2013 – 2014 sisältäen FUAS Virtuaalikampukseen liittyvät TKI toimet sekä eri TKI painoalueiden tutkimushankkeet, jotka kytkeytyvät virtuaalisten toimintatapojen kehittämiseen ja hyödyntämiseen  Opiskelijoiden kehittäjäyhteisö pilotoinnit  Hankehaut (yhteinen Tekeshanke, EU-hanke, yritysyhteistyö) September 6,

Kehittämiskohde 7: Yhteiset sähköiset palvelut ja taustateknologia  Teknologiat valitaan sitä mukaan, kun kunkin kehittämiskohteen toimintasuunnitelmat on tehty  Keväällä 2013 kuntoon  onlinekokousjärjestelmät, varmistetaan niiden toimivuus  Kesäopintojen ja lukukauden aikaisen opintotarjonnan toimivuus  Opintojaksojen läpinäkyvyys kaikkien amkien kesken  Oppimisalustojen yhtenäisyys ja ohjeistus  pidemmällä tähtäimellä edellyttää joko a) yhteisiä keskitettyjä järjestelmiä tai b) erillisten järjestelmien todellista yhteensopivuutta.  Suunnitelma teknisistä ratkaisuista kesäkuussa 2014 September 6,