HENKILÖSTÖJOHTAMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
KEHITTÄMISHANKKEIDEN OHJAUSMALLI
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Hyvä Hallintotapa Kiinteistöalan muutos Yhteiset toimintatavat
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

Mihin strategiaa tarvitaan?
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Tuloksedpalkintajaneuvtoiminta.ppt / Matti Hermunen Virastopuheenvuoro - Tiehallinto Työvirastosta asiantuntijataloksi Entisestä irti, vahvuudet.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Kommenttipuheenvuoro : Työperäinen maahanmuutto – ratkaisu kuntien työvoimapulaan Eettisyyttä ja edunvalvontaa Suunnittelija Marjo Katajisto JHL.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Viestintäsuunnitelma
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
HENKILÖSTÖSTRATEGIA
Esimiesviestintä.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Sidosryhmät.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
HENKILÖSTÖJOHTAMINEN
Yhdessä pohjoissuomalaisten parhaaksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Yrityksen projektisuunnitelma
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
Työkykyä edistävä toiminta
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Liiketoimintasuunnitelman esittely
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Liiketoimintasuunnitelma
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Esityksen transkriptio:

HENKILÖSTÖJOHTAMINEN Pauli Juuti

HENKILÖSTÖJOHTAMISEN KEHITYSVAIHEITA 1900 Käynnistyi patriarkaalisena johtamisena 1950 - 60 Sosiaalitoiminta 1970 Henkilöstöhallinnon systematiikka 1980 HRM 1990 SHRM 2000 - Osaamisen johtaminen ja oppivat organisaatiot

SOSIAALITOIMINTA (määritelmä v. 1948) -ammattikoulutus -asuntohuolto - henkinen valistus ja huoltotyö - liikuntakasvatus, terveyden ja sairaanhoito - lomatoiminta - lastensuojelu ja nuorisotyö - sosiaalivakuutus - taloudellinen huolto - työpaikkahuolto - kunnallisasiat ja sosiaalipoliittiset asiat

HENKILÖSTÖHALLINNON SYSTEMATIIKKA - toimintaa ohjaavat yleisperiaatteet: Henkilöstöpolitiikka - henkilöstösuunnittelu - henkilöstöhankinta - henkilöstön perehdyttäminen ja työnopastus - palkkahallinto - koulutustoiminta - sisäinen tiedotustoiminta - henkilöstöohjaus ja valvonta - muu henkilöstöhallinto

VASTUU HENKILÖSTÖASIOIDEN HOIDOSSA - Henkilöstövastuu on esimieskohtainen - Kukin esimies on alaisensa ”henkilöstöpäällikkö” - Henkilöstöasiain erityishenkilöstö antaa palveluksia ja koordinoi yrityksen henkilöstöasioita sekä vastaa niiden suunnittelusta Esimieheltä tulevat: Henkilöltä tulee: - yrityksen tavoitteet - omat tavoitteet - tuki - osaaminen Yhdessä: - keskustellaan ja ideoidaan sekä kehitetään toimintaa - pyritään saamaan aikaan hyviä tuloksia ja korkeaa laatua

HENKILÖSTÖN KEHITTÄMINEN - koulutus - kouluttajana toimiminen - projektit - sijaisuudet - perehdyttäminen ja työnopastus - työssä oppiminen - omaehtoinen oppiminen - opintomatkat - ryhmätyöskentely - monitaitoisuus

YRITYSKOULUTUKSEN TOTEUTUS - Lähdetään liikkeelle yrityksen strategiasta Tehdään koulutustarvekartoitus Valitaan opiskelijat - Suunnitellaan kurssin sisältö - Valitaan koulutusmuodot ja oppisisällöt - luennot - simulaatiot - mielikuvaoppiminen - ryhmätyöt - draama - opetusharjoitukset - keskustelut - roolipelit - parityöt - caset - filmit, videot - Lopuksi arvioidaan koulutuksen vaikuttavuutta

TYÖNOPASTUS JA PEREHDYTTÄMINEN - työtilojen ja työtovereiden esittely - esimiehen tapaaminen - kunkin tehtävän opastus eri kerroilla - luo luonteva suhde - kerro miksi työ tehdään ja mihin se liittyy - opasta, näytä - anna kokeilla - pyydä selostamaan - pyydä harjoittelemaan mielikuvina - seuraa kehittymistä - keskustelut eri henkilöiden kanssa - opastuksen onnistumisen arviointi

Strateginen henkilöstöjohtaminen liiketoiminnan menestystekijänä Pauli Juuti

HENKILÖSTÖHALLINNOSTA HRM-AJATTELUUN (Human resource management) Huomio lopputuloksissa HR-järjestelmiä on johdettava Liiketoimintastrategia ohjenuorana HRM on osa liiketoimintaa Pitkä tähtäys Ihmiset ovat voimavara Painottaa kehittämistä Ennakoiva lähestymistapa Osallistuminen strategiatyön ja jatkuvan vuorovaikutuksen kautta HENKILÖSTÖHALLINTO Huomio toimenpiteissä Ihmisiä on johdettava Henkilöstöpolitiikka ohjenuorana Liiketoiminta tarvitsee hallintoa Lyhyt tähtäys Ihmiset ovat kustannuksia Painottaa työsuhdeasioita Reaktiivinen lähestymistapa Osallistuminen muodollisten edunvalvontakanavien kautta

STRATEGISEN HENKILÖSTÖJOHTAMISEN MALLI (Fombrun, Tichy & Devanna, 1984) PALKITSE- MINEN VALINTA TOIMINTA ARVIOINTI KEHITTÄ- MINEN

LAAJENNETTU STRATEGISEN HENKILÖSTÖJOHTAMISEN MALLI TYÖ-KYVYN YLLÄPITO KEHITTÄ- MINEN PALKITSE- MINEN VALINTA TOIMINTA ARVIOINTI PALVELUT JA ETUUDET TYÖ- SUOJELU SISÄINEN VIESTINTÄ

HARVARDIN MALLI HENKILÖSTÖJOHTAMISESTA (Beer ym, 1984) Sidosryhmien odotukset: Omistajat Johtajat Henkilöstö Lähiyhteisö Valtio Henkilöstö- politiikka: johtamisessa sovellettavat periaatteet ja toimintamallit Henkilöstö- Johtamisen tulokset: Sitoutuminen Osaaminen Kustannus- tehokkuus Henkilöstön ja johdon pyrkimysten yhtenevyys Seuraukset: Henkilöstön hyvinvointi - Organisaation tehokkuus Yhteiskunnallinen Tilannetekijät: Työvoiman luonne Strategia Kilpailuasema Teknologia Työmarkkinat Johtamisfilosofia

HENKILÖSTÖJOHTAMISEN TOIMINNAN ALUEET (David Ulrich, 1997)

HR-JÄRJESTELMIEN PIIRTEITÄ HR-järjestelmän perusedellytyksiin kuuluu, että se - muodostaa selkeän johdettavan kokonaisuuden - koostuu sarjasta yksittäisiä toimenpiteitä - on dokumentoitu - on keskeisten sidosryhmien tiedossa - on yhteydessä organisaation strategiaan - on yhteydessä muihin HR-järjestelmiin - ohjaa aidosti ihmisten toimintaa - kehittyy organisaation muun toiminnan mukana

STRATEGINEN HENKILÖSTÖJOHTAMINEN - KÄSITTEEN KEHITTYMINEN Strategia Vaihe 1: HRM-toimenpiteet johdetaan strategiasta HRM Fombrun, Tichy & Devanna 1984 Kochan & Barocci 1985 Schuler & Jackson 1987 HRM Vaihe 2: HRM vaikuttaa myös strategian muotoutumiseen Strategia Golden & Ramanujam 1985 Burack 1986 Lengnick-Hall & Lengnick-Hall 1988 HRM Vaihe 3: HRM on keskeinen kilpailuedun alue Strategia Prahalad & Hamel 1990 Ulrich & Lake 1990 Cappelli & Crocker-Hefter 1996 Ulrich 1997

STRATEGISEN HENKILÖSTÖJOHTAMISEN KEHITTYMINEN YRITYKSESSÄ Ihmisten toiminta nähdään kriittisenä menestystekijänä. HR-järjestelmät dynaamisia ja aktiivisen kehittämisen kohteina. Liiketoiminta- ja HR-strategia ”sekoittuvat”. Linjaorganisaatio omistaa HR-asiat. HR ennen kaikkea muutoksen tekijä. 3 HR-johtaminen tasaveroinen muiden johtamisalueiden kanssa. HR mukana tekemässä strategiaa yrityksen johdossa. HR-vastuut selkeitä ja HR-osaaminen tunnistettavaa. HR ennen kaikkea asiantuntijafunktio. 2 Jossain määrin koordinoitua HR-johtamista. HR-järjestelmät tunnistettu ja niitä yritetään linjata yrityksen liiketoiminnan suunnan mukaisiksi. Strategia rakentuu HR:stä riippumatta. HR ennen kaikkea palvelufunktio. 1 Strateginen johtaminen ja HR-johtaminen eivät kohtaa. HR ei varsinainen toiminnan alue. Välttämättömät hallinnolliset asiat tulevat hoidetuiksi. Ei tunnistettavia HR-järjestelmiä.

HENKILÖSTÖJOHTAMISEN KEHITYSVAIHEET HALLINTO- PALVELU- STRATEGIAN EDELLÄ- FUNKTIO FUNKTIO TUKI KÄVIJÄ (KÄYTTÖÖNOTTO) 1970 1980 1990 2000 2010

HENKILÖSTÖJOHTAMINEN ON OMA DISKURSSIN LAJINSA - Vaikka näkökulmat ovat vaihtuneet, on tarkoitus pysynyt samana - Kieli on muuttunut eri ”kehitysvaiheissa”, mutta ajatus siitä, että saavutetaan korkeatasoinen yhteistyö ja sitoutuminen samojen päämäärien ajamiseen on säilynyt - Keskeistä on saammeko sekä johdon että henkilöstön saman diskurssin sisälle - Kysymys on siitä, onko henkilöstöjohtamisen diskurssi sellaista että se vetoaa sekä johdon että henkilöstön todellisuuteen - Kysymys on myös henkilöstöjohtamisen luomista mielikuvista