Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Advertisements

Kasvaako pääni, kun opin?
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Hermosolu, hermoimpulssi, synapsit, refleksit
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Yksilö ostajana.
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Johdatus viestintään, 3. teema: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2004.
Ajatuksia oppimisesta
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Tiedon esittäminen.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Johdatus viestintään, 2. luento: viestintä on prosessi
Kognitiivinen psykologia tutkii
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Sensorinen integraatio
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Esa Väliverronen ja Leif Åberg: Johdatus viestintään
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 1998.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg syksy 2000 Toinen istunto 4.10.
Johdatus viestintään, 4. luento: viestintä on yhteisyyttä Leif Åberg syksy 2002.
Johdatus viestintään, kuudes luento
Johdatus viestintään Luento
Johdatus viestintään, kahdeksas teema: verkkoviestintä Leif Åberg syksy 2004.
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
P1 Johdatus viestintään sivuaineopiskelijoille Kurssin käytänteet 1. teema: peruskäsitteet Leif Åberg kevät 2008.
Leif Åberg syksy 2001 Ensimmäinen luento
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
Johdatus viestintään Leif Åberg syksy Viestinnän peruskurssin luennot –kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus –pääaineopiskelijat:
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg kevät 1998 Toinen istunto 4.3.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Johdatus viestintään, 3. luento: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2003.
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
10: Semioottista synergiaa!
VIESTINTÄ.
Muisti SENSORINEN MUISTI SÄILÖMUISTI TYÖMUISTI KAIKU- MUISTI (kuulo)
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
6. Havaitseminen.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet Leif Åberg syksy 2003

Suorittaminen Viestinnän peruskurssin luennot kirjallisuus kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus pääaineopiskelijat: pienryhmissä sivuaineopiskelijat: tenteissä loka-, joulu- tai tammikuussa

Luentojen jaksotus 1 peruskäsitteet 17. 09. 2 viestintä on prosessi 24.09. 3 viestintä on merkityksen-antoa ja tulkintaa 01.10. 4 viestintä on yhteisyyttä 08.10. 5 keskinäisviestintä 15.10. 6 organisaatioviestintä 22.10. välitentti 29.10. 7 joukkoviestintä 05.11. 8 verkkoviestintä 12.11. viestinnän tulevaisuus 19.11. kooste 26.11. ei luentoa 03.12. lopputentti 10.12. rästitentti 08.01.2004

Kirjallisuus: 1.osa: Kunelius R: Viestinnän vallassa Åberg, L: Viestinnän johtaminen 2. osa: Herkman J: Audiovisuaalinen mediakulttuuri Veivo H ja Huttunen T: Semiotiikka - merkeistä mieleen ja kulttuuriin

Pääaineopiskelijoiden pienryhmät ongelmasuuntautuneen oppimisen (pbl) mallin mukaisia Pienryhmätyö alkaa tiistaina 23.09. kello 10 osoitteessa P720

Peruskäsitteet

Viestinnän käsitteen kehittyminen prosessimallit huomio viestinnän tapahtumassa lähettäjä - sanoma - kanava - vastaanottaja - palaute - häiriöt semioottis-kulttuuriset mallit huomio merkityksenannossa ja kulttuurisen yhteisyyden syntymisessä edellisten synteesi:

Yhteisiä elementtejä: vaihdanta lähettäjä (=käynnistäjä) vastaanottaja jokin joka siirtyy merkityksenanto kulttuurinen ja fyysinen konteksti

Viestintä prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan asioiden tilaa ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta (Åberg L, Viestinnän johtaminen, 2000)

Mitä viestintä siis on? sanomien vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan kesken tietyssä kulttuurisessa ja fyysisessä kontekstissa nämä sanomat kantavat informaatiota merkityksien tuottamista, jakamista ja tulkintaa, siis sekä lähettäjä- että vastaanottajapäässä kulttuurisen yhteisyyden luomista Kaikki mallit voivat edelleen hyvin ja täydentävät toisiaan mainiosti. Prosessi tietenkin tarvitaan, mutta viestintä ei ole niin mekanistista kuin kenties aikoinaan ajateltiin. Jos haetaan kaikkien kolmen synteesiä, voitaneen viestintä määritellä näin: Viestintä on prosessi, jossa merkityksen antamisen kautta tulkitaan asioiden tilaa, ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen verkoston kautta ja jonka seurauksena vahvistetaan kulttuurista yhteisyyttä.

Viestinnän fysiologinen perusta sisäisviestintää (intracommunication) sisäisviestintä tarkastelee ihmisten sisäisiä prosesseja aistien ja aivojen toimintaa yksilödynaamisten tekijöiden kuten arvot, asenteet ja tarpeet vaikutuksia

Viestinnän fasettiteoria teoria tarkastelee aktiivista ja passiivista viestien käsittelyä linkittää sisäisviestinnän kognitiiviset prosessit ja semioosin, merkityksen antamisen

Aktiivinen ja passiivinen viestien käsittely ärsykkeitä ja viestejä käsitellään tietoisesti ärsykkeet kulkevat työmuistin kautta kognitiiviset prosessit aktivoituvat esim lukeminen, autonajo, keskittynyt kuuntelu passiivinen: ärsykkeitä ja viestejä ei käsitellä tietoisesti muistijäljet muodostuvat tiedostamatta esim taustakuuntelu, aistien rajatoiminnat, alitajuinen vaikuttaminen

Premissit eli lähtötekijät: 10 miljardia aivosolua, jotka eivät uusiudu aivosolut versovat: kukin voi kasvattaa 1000 - 2000 soluhaaraketta eli synapsia, jotka kytkeytyvät toisiinsa synapsit kytkevät aivosolun toisiin aivosoluihin tai muihin hermosoluihin ja siten aisteihin synaptiset kytkennät ovat joustavia ja nopeita

Premissit jatkuvat: viesteistä irtisaatu “informaatio” varastoituu aivosoluihin kemiallisina muistijälkinä aivojen käyttämät ärsykkeet ovat a) ulkoisia eli aistiperäisiä ja/tai b) sisäisiä eli ajattelussa käytettäviä, jo tallennettuja ärsykkeitä ja/tai c) satunnaismelua

Premissit jatkuvat ... ulkoiset ärsykkeet tulevat aistien kautta eri aisteista tulevat ärsykkeet ovat erilaisia jokainen ärsyketilanne on moniärsykkeinen hahmotamme ärsykkeitä eri voimalla: yksikanavaoletus aivojen eri osat ovat erikoistuneita

Fasetti moniulotteinen pinta tajunnassamme, joka koostuu mielikuvista eli assosiaatioista mielikuvat aktivoituvat tietyn ärsykkeen käsittelyn yhteydessä fasetti koostuu ytimestä (primaari-assosiaatio) ja siihen kytkeytyvistä heikommista, ‘haaleammista’ muistijäljistä (sekundaari- jne -assosiaatiot, vrt. Umberto Econ juurakkomalli, edempänä) synonyymejä: solupopulaatio, skeema, kognitiivinen kartta

Ajattelu fasettien aktivaatiotapahtuma, jonka tuloksena syntyy ajatuksia, ideoita aktivoitumisen voivat laukaista ulkoiset tekijät tai oma ajattelumme esimerkkinä luova ajattelu: luovuus on vanhojen asioiden yhdistämistä uudella tavalla käytännössä: korvikeaistimus eli kvasireseptuaalinen kokemus (vrt merkityksenanto, edempänä)

Viestien käsittely fasettiteorian mukaan 1 kokonaisvaltainen tulkinta 2 yksinkertaistaminen eli redusointi 3 fasettien aktivoituminen 4 kiinnittyminen

1 Kokonaisvaltainen tulkinta ärsykkeitä ei pilkota atomistisesti osiin, vaan ne käsitellään holistisesti, ajatuskokonaisuuksina työmuistiin mahtuu kerrallaan 5-9 sanaa ajatuskokonaisuuden tulisi syntyä kahden työmuistillisen raameissa

Työ- ja kestomuisti Työmuisti eli pikamuisti pieni: 5-9 “sanaa” lyhytkestoinen: muutamasta sekunnista pariin minuuttiin funktionaalinen eli toiminnollinen Kestomuisti eli säil(i)ömuisti “ääretön”: 10-12 miljardia aivosolua, jotka eivät uusiudu pitkäkestoinen assosiatiivinen episodinen, tieto- ja ohjausmuisti

2 Yksinkertaistaminen ärsykevirta yksinkertaistetaan eli redusoidaan ennen kuin se aiheuttaa muuta henkistä toimintaa tätä yksinkertaistettua sanomaa verrataan kestomuistissa jo oleviin fasetteihin muuntuessaan ärsyke menettää osan tarkkuudestaan, mutta sen kiinnittyminen helpottuu

1 Kokonaisvaltainen tulkinta ja 2 Yksinkertaistaminen ärsykkeet aistit hermo- radat työ- muisti kesto- muisti

3 Fasettien aktivoituminen ärsykevirta aktivoi jo olemassaolevia fasetteja uusi asia aktivoi useampia fasetteja kuin vanha, jo tuttu asia on helpompaa verrata ärsykkeitä fasetteihin kuin palauttaa fasetti mieleen ilman ärsykeympäristön tukea (liipasinvaikutus, trigger effect)

3 Fasettien aktivoituminen ärsykkeet aistit hermo- radat työ- muisti kesto- muisti

4 Kiinnittyminen mieleenpainettavat tai mieleenpainuvat asiat kiinnittyvät aivosoluihin ja kytkeytyvät kestomuistissa jo oleviin muistijälkiin solupolkujen avulla tämä assosiatiivinen kytkentä linkkautuu niihin fasetteihin, joiden kautta ärsykkeille haettiin merkitystä

4a Aktiivinen kiinnittyminen ohjausmuisti: arvot, asenteet, normatiivinen tieto ärsykkeet aistit hermo- radat työ- muisti kesto- muisti

4b Passiivinen kiinnittyminen ärsykkeet aistit hermo- radat työ- muisti kesto- muisti

Tehokas viestintä fasettiteoriaa soveltaen vaikuta kaikkien aistien kautta! synnytä korvike-elämyksiä! toista, sillä peitto kasvaa ja viestiin liittyy uusia, episodisia mielikuvia! ajattele empaattisesti! ole yllätyksellinen (-> semiotiikan paradigmaattiset valinnat)! älä anna liian valmiita ratkaisuja!

Syntagma (MITÄ) ja paradigma (MITEN) yllätyksellinen Syntagmaattiset valinnat tavanomainen Paradigmaattiset valinnat

Esimerkkejä merkityksenannosta luennolla tarkasteltavat mainokset alitajuinen eli sublimaalinen vaikuttaminen: ärsykkeet ylittävät ärsytyskynnyksen mutta eivät tietoisesti erotuskynnystä esimerkkejä: hiljainen, tunnelmaa luova musiikki, kuvien nopea ristiinleikkaus, takistoskooppi