Korkeakouluopiskelutaidot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
OPS2016-alkuaskeleita.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ongelmaperustainen oppiminen
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Oppimisorientaatioita
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Oppiminen voidaan määritellä:
Uusi opetussuunnitelma 2016
9. Oppimisen psykologinen perusta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Korkeakouluopiskelutaidot 1.11.2010 Konstruktivistinen oppimiskäsitys, arvioinnin menetelmät ja osaamisanalyysit. Korkeakouluopiskelutaidot 1.11.2010

Oppiminen on tiedon yksilöllistä rakentamista Konstruktivistinen oppimiskäsitys – erityisesti aikuiskoulutuksessa ja nykyisin yleinen oppimiskäsitys Oppiminen on tiedon yksilöllistä rakentamista Yksilölliset tiedon rakentumisen prosessit Opettaja tukee ja kannustaa aktiiviseen tiedonhakuun, ajatteluun ja toimintaan Oppija on aktiivinen ja itseohjautuva Opettajan ja oppijan valmistamaa tai etsimää materiaalia

Opettajasta ohjaajaksi - Vastaanottajasta itseohjautuvaksi Traditionaalinen käsitys 1.Vastuu oppimisesta opettajilla 2.Opettaja sisällön asiantuntija 3.Oppijat passiivisia Konstruktivistinen käsitys 1. Vastuu oppimisesta oppijalla 2. Opettaja on (sisällön+) oppimisen asiantuntija 3. Oppiminen on konstruktiivinen prosessi

Opettajasta ohjaajaksi - Vastaanottajasta itseohjautuvaksi Traditionaalinen käsitys 4. Opettaja on asioiden esittelijä ja tiedon välittäjä 5. Oppijalla käytettävissään pääasiassa oppikirjoja ja muuta painettua materiaalia 6. Oppiminen tapahtuu pääasiassa luokassa Konstruktivistinen käsitys 4.Oppijat ovat aktiivisia 5. Oppijalla on käytettävissään uuden teknologian avulla valtava määrä informaatiota 6. Oppimisympäristö ulottuu luokan ulkopuolelle

Opettajasta ohjaajaksi - Vastaanottajasta itseohjautuvaksi Traditionaalinen käsitys 7. Oppija on informaation vastaanottaja 8. Opetuksen painopiste on oppijan yksilöllisissä tehtävissä ja saavutuksissa Konstruktivistinen käsitys 7. Oppija on luova ongelmaratkaisija ja informaation käyttäjä 8. Painotus ryhmän toiminnassa, ryhmäorientoituneissa oppimistoiminnoissa -> projektioppiminen (huom. yksilöohjaus, yksilölliset polut -> soveltaminen)

Reflektio Reflektiivinen, ’peilaava’, kriittinen ajattelu Itsestäänselvyyksien kyseenalaistaminen Asioiden katsomista uudesta näkökulmasta, uusi merkitys, toiminnan muutos Lukujärjestys / piilolukujärjestys, etäopinnot Itsereflektio => oman sisäisen toiminnan tiedostaminen ja tulkinta, omien intentioiden ymmärtämistä, etäisyyden ottamista ja tulkintaa => työkaluna esim. oppimispäiväkirja = portfolio

Itseohjautuvuus Itsensä hyväksymistä oppijana Suunnitelmallisuus Sisäinen motivaatio Avoimuus uusille kokemuksille Joustavuus Itsenäisyys Yhteistyökyky

Itseohjautuvuus => itseohjautuvuudesta autonomiaan eli tulla omatoimiseksi, omaperäiseksi ja emotionaalisesti ehjäksi ja tasapainoiseksi (vrt. taidealat)

Ajankäyttö Aika on oppimisen välttämätön edellytys = ei aikaa, ei oppimista Aikaa ajatteluun. Tehtävien tekeminen, kirjoittaminen ja lukeminen ovat oppimistyöhön sisältyviä ajattelun apuvälineitä Opintojen kuormittavuus = oppiaines + siihen käytettävä aika, jonka pitää olla realistinen opittavaan sisältöön nähden

Ajankäyttö Ylikuormittuminen = opittava aines ja epärealistinen aikavaraus opittavaan sisältöön Ylikuormittumisen kokemus ei aina synny todellisesta opiskeluun käytetystä ajasta Se voi syntyä oppimisympäristöstä, oppimishistoriasta, elämäntilanteesta, puutteellisesta lähtötasosta Ajan mitoitus => nyrkkisääntönä meillä lähiopetusjakson aika pitää käyttää etäopiskeluun

Arviointi Arviointia suoritetaan ominaisuuden, laadun tai kriteerin mukaan Portfolio-arviointi: oman toiminnan ja ammatillisuuden arviointia Sen kriteerit – ops, osaaminen, näytöt, työelämä Itsearviointi - reflektio, itsetuntemus, onko kykyä arvioida itseään? Vertaisarviointi, ryhmäarviointi, työelämäarvioija Arvioinnin auktorisointi

Arvioinnin menetelmiä Kuulustelut – kirjallinen kuulustelu/tentti (luentokuulustelu-kirjatentti) - suullinen tentti (esitys) - ryhmätentit (ryhmätyöt) Kirjalliset tehtävät – esseetyyppiset tehtävät (raportit, muistiot, tutkielmat, oppimispäiväkirjat, tarinat)

Portfolio Tässä kontekstissa portfolio = oman toiminnan ja ammatillisuuden kehittymisen työkalu, Mahara - ohjelma, jonne kootaan työnäytteitä (ja kirjallista itsearviota) koko opintojen ajan Osaamisnäyte työelämään ja ammatillisen kasvun väline matkalla ammatilliseen asiantuntijuuteen

Osaamisanalyysit Miellekartta (mind-map) – perustuu vapaan assosiaatioon Käsitekartta – asiaan liittyvien merkitysten ja suhteiden selvittäminen graafisesti SWOT – analyysi Pätevyyden inventaario – tieto, taito, kokemus, suhdeverkot ja yhdistävänä tekijänä psyykkinen ja fyysinen energia

Aikuiskoulutuksen erityispiirteitä ( andragogiikka ) Elämäntilanteen sopivuus opiskeluun Minäkuva, minäkuvan muutos -> itsenäisempi, itseohjautuvampi Aikuisten oppimisen nivoutuminen tehtäviin, jotka liittyvät heidän rooleihinsa ja ikäänsä Aikuisten oppimisen motivaatioon vaikuttaa opitun sovellusarvo + ongelmaratkaisut

Ja muista myös Ei-oppiminen (Torjuva oppiminen) Uusintava oppiminen (Toistava oppiminen) Reflektoiva oppiminen (Kyselevä oppiminen) Uudistava oppiminen (Oivaltava oppiminen) Tutkiva oppiminen – ongelmien ohjaama prosessi, ei ainoastaan tietojen lisääntymistä, vaan myös yksilön tapa hahmottaa maailmaa muuttuu Yhteisöllinen oppiminen –opiskelijat osaavat erilaisia asioita ja heillä on opittavaa toisiltaan

Itsetuntemus Meyers – Briggs testi – psykolooginen tyyppi – indikaattori Audiitiivinen-Visuaalinen-Kinesteettinen -oppimistyyli