N UORISOTUTKIMUKSEN TIETO JNE.- LUENNOT, 3. KERTA Jaana Lähteenmaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Nykytaide -Mitä se on?.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Nuoruuden tutkimuksen menetelmät ja nuorisokuvat
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Tutkimussuunnitelma…
”Millainen minä olen?” KAKSI PROJEKTIA ELLA JA TOPI -työpaja ERIKA –hanke.
EXtensible Markup Language
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Aineen rakenteen standardimalli
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
 nuoret ja nuorisokulttuuriset ilmiöt toistuvasti median kauhistelun (= ei täysin asiallisen, liioittelevan) uutisoinnin ja kirjoittelun kohteena aina.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Työrauha ja haastavat tilanteet
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Päivi Kaivola ja Anna Tiitinen 1 AIKAP4: Opetus, ohjaus, oppiminen Oppijoiden erilaisuus Sukupuolen merkitys opetuksessa ja oppimisessa.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mihin metsiä käytetään tulevaisuudessa? – Ota kantaa -kyselyn tulokset
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
ITIL Information Technology Infrastructure Library
LASTENKULTTUURI -luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
historiassa oikein on sitä mikroa?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Yksilön lyhyt historia
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Esityksen transkriptio:

N UORISOTUTKIMUKSEN TIETO JNE.- LUENNOT, 3. KERTA Jaana Lähteenmaa

K AHDEN TUTKIMUSSUUNTAUKSEN TÄHÄNASTINEN " ELINKAARI " SUOMESSA 1. Birminghamin koulukunnan (CCCSn) alakulttuuritutkimus: sen synty Englannissa, vaiheet ja kritiikki Suomessa -) ja mitä jälkiä se suomalaiseen nuorisotutkimukseen jätti 2. tyttötutkimus: sen juuret Englannissa, nousu Pohjoismaissa sekä sen Suomessa saamat muodot sekä muodonmuutokset – ja nykyvaihe molempien tarkastelu MYÖS tiedonintressi-, presuppositio- ja implikaatio- näkökulmista (vrt. työryhmätyönne kysysymyksen asettelut )

B IRMINGHAMIN KOULUKUNNAN TEORIA NUORTEN ALAKULTTUUREISTA Suomessa kutsuttu myös termeillä "CCCSn teoria (Center for Contemporary Cultural Studies- syntysijansa mukaan); "(ala)kulturalismi"; "birminghamilaisuus" luvun puolivälissä syntynyt teoria – j tapa katsoa nuorten alakulttuureita –oli aikoinan MULLISTAVA; nuoret nähtiin (haluttiin nähdä) omien (ala) kulttuuristen käytäntöjensä aktiivisina luojina, toimijoina – eikä vain passiivisina kuluttajina ja/tai "pahatapaisina nuorina", jotka ohjattava kunnollisten harrastusten pariin (vrt luvun alun nuorisotutkimukset, lähinnä survey- pohjaiset, muutamin poikkeuksin...)

"B IRMIKSEN " ALAKULTTUURITEORIAN LÄH - TÖKOHTAOLETTAMUKSET ( PRESUPPOSITIOT ) taustaa (niille): "Birmiksen" teoria nuorten alakulttuureista nojautui vahvasti kahteen TEORIAPERINTEESEEN: MARXILAISUUTEEN & SEMIOTIIKKAAN (R. Barthesin merkityksen rakentumisen teoriaan) tiedonintressi: pyrki olemaan emansipatorinen (vrt. marxilaisuus) ja hermeneuttinen (semiotiikka) taustalla oli myös eksplikoitu inspiroituneisuus Cohenin kadunkulmakulttuuritutkimuksista (... joiden otteesta kuitenkin ajauduttiin kauas...) näillä oli inspiroiva mutta myös kahlitseva vaikutus.. "Jokainen teoria on lähtökohtiensa vanki" (sosiologi Arto Noro)

"B IRMIKSEN " 3 PÄÄOLETUSTA ALAKULTTUURIEN SYNTYLOGIIKASTA kaksoisartikulaatio-oletus alakulttuurit syntyvät ns. emokulttuurin ja ns. hegemonisen kulttuurin ristipaineessa huom. tässä taustaoletus: on "emokulttuureita" ja on "hegemoninen valtakulttuuri" & että niiden välillä ristiriitaa.. ajatus siitä, että nuoret alakulttuureissaan IMAGINAARISESTI RATKAISEVAT RITIRIITOJA JA JÄNNITTEITÄ emokulttuurinsa arvojen vs. valtakulttuurin arvojen välillä

HOMOLOGIA-OLETUS Tarkoittaa: oletus rakenteellisista vastaavuuksista oletus siitä, että alakulttuurisen ryhmän TYYLI ns. vastaa (rakenteellisesti) ryhmän EETOSTA (sisäistä "henkeä", arvomaailmaa jne.) - esim. Paul Willis: alakulttuurin kuuntelema musiikki, joka miehistä, aggressiivista, jne., vastaa hengeltään ryhmän miehistä kulttuuria... (latteaa? kyllä...) - John Clarcke et al. kehittelivät pidemmälle: myös ulkoinen tyyli "vastaa" eetosta --) josta johdettiin oletus: ko. tyylistä voi päätellä eetoksen - ongelmallista: "eetos synnyttää tyylin"- oletus, vaikka antropologien ja folkloristien mukaan kulttuuri jatkuvaa vuorovaikutusta ulkoisen ja sisäisen (eetoksen) välillä; tällaista oletusta eetoksen ensisijaisuudesta ei voi oikein tehdä sekä: miksi tehdä moinen päätelmä; eikö eetosta voi mennä KYSYMÄÄN tms.; miksi se pääteltävä tyylistä? Ylenkatse tutkittavia kohtaan.(-eivätkö pysty verbalisoimaan mitään.?)

BRICOLAGE - OLETUS - termi ja ajatus peräisin R. Barthesilta ajatus: kulttuurista ilmiasua (vaikka alakulttuurista tyyliä) rakennetaan elementeistä – ja niillä sekä denotatiivinen että konnotatiivinen taso (konnotaatio = uudessa kontekstissa syntyvä "uusi" merkitys; vrt. punkkarin hakaneula) "Birmisläisten" teesi: rakentamalla tyylejä, joissa tietyt valtakulttuurista "napatut" elementit saavat uusia merkityksiä (konnotaatioiden kautta) alakulttuurinuoret käyvät "semioottista sissisotaa" (!) huom. piilossa oleva oletus: alakulttuureissa ehdottomasti vastustetaan valtakulttuuria...

LOPPUPÄÄTELMÄ " SEMIOOTTISEN SISSISODAN " TULOKSISTA... semioottinen sissisota (joka ilmenee alakulttuurisena tyylinä) on ns. imaginäärinen ratkaisuyritys ristiriitaiseen paineeseen, jossa ko. nuoret (emokulttuurinsa ja valtakulttuurin puristuksessa) elävät lopulta se ei tule muuttaneeksi yhteiskunnan rakenteita eikä edes ko. nuorten tulevaisuushorisonttia... alakulttuureissaan nuoret työstävät ko. ristiriitaa mutta eivät tule ratkaisseeksi sitä --) siksi ratkaisu(yritys) on "imaginäärinen"

KRIITTISIÄ KYSYMYKSIÄ... oliko johtopäätös tehty jo ennen "tutkimusta"? huom. se tekivätkö muut birminghamilaiset empiiristä tutkimusta kuin Paul Willis on jäänyt hämärän peittoon... tulkinta on lopulta melko FUNKTIONALISTINEN: sen mukaan alakulttuurinuoret lopulta SOEPUTUVAT yhteiskuntaan eivätkä muuta sitä alakulttuuriensa myötä huom. funktionalismi (a la T. Parsons) on suuntaus, jota marxilaiset periaatteessa vastustavat (!!) eli: tiedonintressi oli (ehkä) emansipatorinen, mutta lopputulos, implikaatio, pikemminkin konservatiivinen (!!) ks. tarkemmin: Lähteenma 1995; sama 2000

... JA MITÄ SITTEN TAPAHTUI ( ELI TUTKIMUKSELLISET IMPLIKAATIOT )? Englanissa CCCS- koulukunnan työskentely hiipui (M: Thatcher lakkautti koko tutkimuskeskuksen ja 90- luvulla brittiseminaareissa sivuttiin asiaa pohtimalla, oliko CCCSn teorioissa MITÄÄN järkeä; - myöhemmin myös analyyttisempaa kirjoittelua aiheesta...) Sen sijaan SUOMESSA (ja muutamissa muissa pohjoismaissa) koulukunnan teoriat saivat innostuneen vastaanoton 1980-luvun alkupuolella: tehtiin ainakin 4 empiiristä tutkimusta sen innoittamana, lisäksi muu kirjoittelu aiheesta..

II B IRMINGHAMIN TEORIAN SOVELTAMISEN VAIHEET SUOMESSA alkuvaihe: innostuneita katsaustyyppisiä esittelyjä... soveltamisyritykset: Heiskanen & Mitchell 1985) : "Lättähatuista punkkareihin" ----ongelmat: kyselyaineisto (miten tutkia merkityksiä sellaisella??); kiinnostava löydös, joku horjutti teorian soveltamismahdollisuuksia : "alakulttuurinuorten" sekalaiset luokkataustat (ongelma sivuutettiin.

K VALITATIIVISET EMPIIRISET SOVELLUSYRITYKSET... Tommi Hoikkala---)(mm..1991) johtopäätös: "teoria ei toimi Suomessa" (nuorten sekalaiset luokkataustat ja sukkulointi useissa eri ryhmissä) Jari Ehrnrooth: (1988) yritys tutkia "hevareita" birminghamilaisittain---) johtopäätös: teoria ei juurikaan toimi Suomessa ( "ehkä bricolage- oletus post- modernilal tavalla...) J. Lähteenmaa: (1989) yritys soveltaa tyttökulttuuriin birmingham. feminististä "teoriaa"--) ei toiminut ollenkaan (Ks. tuonnempana) --) sen sijaan "alakulttuurit imaginäärisinä ratkaisuyrityksinä YHTEISKUNNAN muutoksiin--- toimiva sovellus sittenkin ?(J. L: 1991; 1996; 2000) --- ) esim. skinit ja hiphopparit vs. kansainvälistyminen ; toisaalta ongelmia (ryhmiä joita ei voinut tulkita tästä näkökulmasta...)

TYTTÖTUTKIMUS SUOMESSA JA SEN JUURET JA KYTKÖKSET ns. tyttötutkimus sai alkunsa ko. Birminghamin koulukunnan piirissä (Angela McRobbie et al luvulla) - tulkinta tytöjen "bed room" culturesta ja kaksois-alisteisesta asemasta (sekä patriarkaatti että kapitalismi; huom. olivat feministejä mutta myös marxilaisia) - hyvin synkkä kuva tyttöjen kulttuurisesta liikkumatilasta ja "luovuudesta" (jota tulkinnan mukaan tytöillä ei juuri ollut) -- julistus: tyttöjen pitäisi ruveta toimimaan enemmän poikien lailla! (ns. tasa- arvofeminismiä)

S UOMALAINEN JA POHJOISMAINEN " VASTAANOTTO "... epäilevä mutta innostunut...- "girl research" oli jotain aivan uutta, mutta tulkinta.... Suomessa: Päivi Topo (1988) ja J. Lähteenmaa (1989): johtopäätös molemmilla----) tyttöjen asema Suomessa ei niin alistueinen kuin (ehkä) Britanniassa, vahva tyttöjen sorto- ja marginalisaatio-oletus ei toimi oma tutkimukseni "Tytöt ja rock" --) lähtökohtana alisteisuus- oletus, empiiriset tulokset kertoivat osin muuta, lopputuloksena hämmennys

( MUU ) P OHJOISMAINEN TYTTÖTUTKIMUS Ruotsissa ja Tanskassa 1980-luvulla: niin ikään birminghamilaisen oletuksen hylkääminen sen sijaan tytöille kehittyvien hoiva- ja reproduktio- kompetenssien "hehkuttaminen" (liittyi osin ns. olemus-feminismiin; nais- erityisyyden esiin nostamiseen) ongelmallista? Pohjoismaissa naisilla muutkin kyvyt relevantteja kuin pelkät hoiva- kompetenssit....

S UOMALAINEN TYTTÖJEN MYÖHÄISMODERNIEN KOMPETENSSIEN ESIINNOSTAMINEN Näre & Lähteenmaa (toim.; 1992): "Letit liehumaan" kirjan kirjoittajien näkökulmana se, että tyttökulttuurissa kehittyy tietynlaisia kykyjä --) monet niistä hyödyllisiä myös aikuisyhteiskunnassa (jos vain naiset pääsevät käyttämään niitä) - kutsuimme niitä myöhäis-moderneiksi kyvyiksi Mihin feminismin oppisuuntaan tämä liittyi? – tietoisesti ei mihinkään, puolitietoisesti nais-erityisyyden ja jopa ylemmyyden korostamiseen (osin provokatiivisesti) tiedonintressi lähinnä emansipatorinen, tietyllä tavalla: pyrkimys nostaa tyttöjen arvostusta

S ITTEMMIN KENTÄN TIETTY PIRSTOUTUMINEN ( EI YHTÄ PARADIGMAA ) kirja " Tulkintoja tytöistä" (2001) – ei yhtä punaista lankaa... monen laisista lähtökohdista tehtyä tutkimus kirjassa oma tekstini: "Tyttöjä pelastamassa – mistä ja miksi?" --) teesi tyttötutkijoiden emotionaalisista presuppositioista nyttemmin "Letit liehumaan"- kirjan näkökulma on analysoitu FUNKTIONALISTISEKSI kirjassa " Entäs tytöt?" (2011) --- emme (JL & Näre) hyväksy tulkintaa - emotionaalisista presuppositiosta: "ehkä niitä oli joskus ei ole enää..." – väite nyk. tyttötutkimus ei nojaa en yhteen paradigmaan tahi feminismin tiettyyn oppisuuntaan

L ÄHTEITÄ Birminghamin koulukunnan teoria ja sen sovellukset Suomessa: ks. Lähteenmaa 1989; 1991; 1995, Lisäksi toimitetut artikkelikokoelmat tyttötutkimukseen liittyen: ”Letit liehumaan” (SKS; 1992) : ”Tulkintoja tytöistä” (SKS; 2002) ”Entäs tytöt” (Vastapaino; 2011)