Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsko Kapulainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
ITIL Information Technology Infrastructure Library
Juuso Angelvuo , Victor Connal
2
ITIL IT-palvelujen hallintaan suunniteltu käytäntökokoelma. ITILiä aloitettiin kehittämään Englannissa 1980-luvulla. Vuonna 2007 julkaistu ja vuonna 2011 päivitetty viimeisin kokonaisuus ”versio 3” Vuonna 1989 GITMM uudelleennimettiin ITILiksi, koska GITMM ei ollut nimestään huolimatta metodi, ja sitä haluttiin myös markkinoida hallituksen ulkopuolelle.
3
ITIL historia ITIL on ollut standardi monissa paikoissa 90-luvun puolesta välistä lähtien. ITILin juuret juontuvat vuoteen 1972, kun IBM alkoi tehdä tutkimusta ISMAn eli Information Systems Management Architecturen parissa. Ison-Britannian hallitus alkoi kehittää yleistä ohjeistusta hallituksen IT-operaatioita varten vuonna 1986. Projekti sai nimekseen GITMM (Government Infrastructure Management Method).
4
ITIL Versio 3 koostuu viidestä kirjasta: · Palvelustrategia
· Palvelusuunnittelu · Palvelutransitio · Palvelutuotanto · Jatkuva palvelun parantaminen
5
Palvelustrategia Palvelu strategia keskittyy auttamaan IT-organisaatiota parantumaan sekä kehittymään pitkällä aikavälillä.
6
Palvelusuunnittelu Palvelu suunnittelu käsittelee sitä, kuinka suunniteltu palveluratkaisu toimii vuorovaikutuksessa suurempien yritysten ja teknisen ympäristön kanssa. Arkkitehtuuria tarvitaan tukemaan palvelua.
7
Palvelutransitio Liittyy palveluiden tuottamiseen vaadittuja liiketoiminta käytäntöjä, ja usein kattaa "projekti" puolella IT-liiketoimintaa.
8
Palvelutuotanto on osa elinkaarta, jossa palvelut ja arvo on toimitettu suoraan kuluttajalle.
9
Jatkuva palvelun parantaminen
Tavoitteena on yhdenmukaistaa ja kohdistaa IT-palveluiden liiketoiminta muuttuviin tarpeisiin tunnistamalla ja toteuttamalla parannuksia IT-palveluihin, jotka tukevat liiketoimintaprosesseja.
10
ITIL Lähde:
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.