Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Missä on laupias samarialainen tänään?
Advertisements

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
Katso Aitolasta lisää:
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
© Torsti Hyyryläinen 2009 ”Pienet maailmamme*” ajatuksia ja keskustelua verkostoitumisesta Torsti Hyyryläinen Jyväskylä * Duncan Watts & Stewen.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Runo tekstitaidon kokeessa
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Raamattu, kristillinen identiteetti ja moniuskontoisuus
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
DRAAMAA USKONNON TUNNEILLA Anuleena Kimanen Tapiolan koulu, Espoo
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
EPIIKKA Proosan analyysia
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Proosatekstin analyysi
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Kirjallisuuden käsitteitä
Kieli itseilmaisun välineenä
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Luen, kirjoitan ja kerron
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Novellin käsittelyä ryhmissä
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Ohjeita kirjaesitykseen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
VANHAN TESTAMENTIN HISTORIAKIRJAT
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
Esityksen transkriptio:

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa 61553 3 op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

USKONNON PERUSTYÖKALUT Kerronta Draama Musiikki Dialogi martin.ubani@helsinki.fi

Kertomus ja uskonnonopetus Aiheet esim.: 1. Vanhan testamentin tapahtumat ja henkilöt 2. UT:n tapahtumat ja henkilöt 3. Uskonnollisten ihmisten elämänkertomukset 4. Muut temaattisesti sopivat kertomukset Huomiotava suunnittelussa: Kenelle kerrotaan (ikä, kehitystaso ja elämänvaihe) Kerrontahetken asema oppitunnin kokonaisuudessa Kertomisympäristö (havaintomateriaali, oheismateriaali, tuokion fyys. sijainti, oma sijoittuminen) Kertomuksen pelkistäminen (opettajan perehtyminen ja tulkinta) Oppilaiden tarve tulla näkyväksi suhteessa teemaan ja tuottaa oma kertomus martin.ubani@helsinki.fi

Kertomus ja uskonnonopetus Kerronnan osatekijät Sisällöllinen, juonellinen ja ilmaisullinen koherenssi Jännittävyys: Miten päähenkilölle käy? Samaistumis- ja eläytymismahdollisuus ”Ester oli pieni tyttö, vähän niin kuin Maija” Kertomuksen kaari: alun ja lopun yhtenevyys martin.ubani@helsinki.fi

Kertomus ja uskonnonopetus Kertomuksen 5 vaihetta (Luumi 2005) 1. Päähenkilö ja kertomuksen teema 2. Teeman eteneminen ja tarkentuminen 3. Kriisi 4. Ratkaisu ja käännekohta 5. Loppunäytös Kertomuksen lukutapoja (esim. Luodeslampi 2007): Punaiset langat: Pelastushistoriallinen, Jumalan siunaavat työt (Luoja) Uskonnollinen kieli: symboliikka ja vertauskuvallisuus, toinen todellisuus Elämän tarkoituksellisuus: järjestys, johdatus, luottamus martin.ubani@helsinki.fi

Raamattu, kertomus ja tulkinta Kertomusten lukutapoja (esim. Luodeslampi 2007): Punaiset langat: Pelastushistoriallinen, Jumalan siunaavat työt (Luoja) Uskonnollinen kieli: symboliikka ja vertauskuvallisuus, toinen todellisuus Elämän tarkoituksellisuus: järjestys, johdatus, luottamus martin.ubani@helsinki.fi

Draama ja kertomus Uskonnonopetuksen yksi kerronnallinen työtapa Biblio-, ja sosiodraamat, roolileikit, improvisaatiot, tanssidraamat, kertomuksen eril. muunnokset Pedagoginen draama on kiinnostunut eläytymisprosessista (vrt. näytelmät) dramatisointiprosessi, eläytyminen, mielikuvitus Kokemusmaailman syventäminen suhteessa käsiteltävään asiaan Avoimuus draamassa Oppilaiden omien arvojen näkyväksi tekeminen (esim. ”Ilkein teko”) Voi olla opittua/käsiteltyä kertaavaa tai syventävää (esim. tunnin lopussa): Esim: ydinteema Ongelman esittely oppitunnin alussa martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ Ryhmätyö (n=4): Lue kertomus ja mieti kertomuksen ydinteema/ajatus. Suunnitelkaa ja pitäkää kerronnallinen/draamallinen opetustuokio (max 10 min). Voitte hyödyntää musiikkia tms. Mikä ydinaihe/opetus? Keitä henkilöitä? Mitä tapahtuu? Missä? Pietarin kalansaalis Tuhlaajapoika Laupias Samarialainen Hyvä Paimen martin.ubani@helsinki.fi

KUKA? KEITÄ PAIKALLA? MITÄ? MIKSI? MITEN? MISSÄ? MILLOIN? Jacopo Bassano The Miraculous Draught of Fishes, 1545 National Gallery of Art, Washington DC martin.ubani@helsinki.fi

ITSENÄINEN TYÖSKENTELY KANSION TYÖSTÄMINEN JA ASKARTELU martin.ubani@helsinki.fi