Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op"— Esityksen transkriptio:

1 Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa 61553 3 op
LUENTO 3: Koululaisen uskontopsykologia Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

2 Holistinen ihmiskäsitys
Kognitiivinen Psykologinen SPIRITUAALINEN Eksistentiaalinen PERSOONA Moraalinen Uskonnollinen Kulttuurinen Sosiaalinen Affektiivinen Fyysinen Vitruvian Man, Leonardo da Vinci (1492), Gallerie dell'Accademia, Venetsia, Italia

3 Oppilaan uskonnollisuus alkuopetuksessa
Positiivinen suhde uskonnonopetukseen Silta päiväkodin perhemäiseen, lämpimään ja kiireettömään ilmapiiriin Pienet ryhmäkoot kerrontaa, lauluja ja laululeikkejä, askartelua ja kuvaamataidon työtapoja, + perhe, koti Uskonnollinen ja myyttinen maailma on läsnä Kirjaimellinen tulkinta liittyy yleisemmin kognitiiviseen kehitykseen antropomorfisuus Suhde primäärihoitajiin

4 Oppilaan uskonnollisuus alakoulussa
Uskonnon suosio oppiaineena laskee oppilaiden keskuudessa Uskonnonopetuksen relevanssin tukeminen on tärkein haaste Ikäkausispesifit työtavat – kerronnalliset menetelmät Uskonnollinen maailmantulkinta ja tieteelliset maailmanselitykset Abstrakti ajattelu: uskonnollinen käsitteistö ja symboliikka ovat oppilaille aiempaa tutumpaa Muutokset asenteissa ja harrastuneisuudessa

5 Nuoren uskonnollisuus yläkoulussa
90 prosenttia nuorista käy rippikoulun Nuorisokulttuurinen relevanssi Uskonnon tärkeys vanhemmille, positiivinen kodin ilmapiiri sekä kodin uskonnollinen aktiivisuus ennustavat myös nuoren uskonnollisuutta Identiteettityö Eksistentiaalista pohdintaa ei riittävästi huomioida kouluopetuksessa Samoin uskonnossa (Niemi 1989) Kerronnan hyödyntäminen: erilaiset tarinat tukevat yksilön oman elämänkatsomuksen jäsentymistä (Polkinghorne 1999; 1991) Aiheiden ajankohtaistaminen ja media

6 Hyvä uskontokasvattaja?

7 Hyvä uskontokasvattaja?
Pohtikaa ryhmässä seuraavia väittämiä. Miettikää perusteluja puolesta ja vastaan. Mihin päädytte? Miksi? 1. Pätevällä uskonnonopettajalla pitää olla tietty vakaumus. 2. Pätevällä uskonnonopettajalla pitää olla jokin vakaumus. 3. Pätevällä uskonnonopettajalla ei saa olla vakaumusta.

8 Hyvä uskontokasvattaja?
Uskonnossa: usein keskiössä opettajan uskontosuhde Persoonallisuus yms. Yhtenevät muiden opettajuuden ideaalien kanssa Indoktrinaation pelko Ammattieettinen haaste: orientaatiovaikeudet Vakaumus Kasvastustieteessä: yksilön elämänkatsomus tai maailmankatsomus: ihmisen kokonaiskäsitys maailman olemuksesta (Hirsjärvi 1987; Tirri 1997) Käsitykset: tieto, uskomukset, arvot ja normit Vakaumukseen liittyvät ratkaisut

9 Hyvä uskontokasvattaja?
1. Pätevällä uskonnonopettajalla pitää olla tietty vakaumus. 2. Pätevällä uskonnonopettajalla pitää olla jokin vakaumus. 3. Pätevällä uskonnonopettajalla ei saa olla vakaumusta.

10 Valistunut vakaumus ja uskonnonopettajan kompetenssi
Ammatillinen kompetenssi määräytyy tehtävästä suoriutumisesta käsin (koulun kasvatustehtävä) Vakaumusta arvioitava funktionaalisesta, ei substantiaalisesta näkökulmasta Uskonnonopetuksella eri aikakausina erilaiset vaatimukset ja tehtävät Eri ammatillisen uran vaiheessa olevat opettajat hahmottavat suhteensa vakaumukseensa eri tavoin erot uskonnollisuudessa erot koulutuksessa ja koulutuspolitiikassa erot kokemuksessa: esim. seesteisyyden kausi jne.

11 Valistunut vakaumus ja uskonnonopettajan kompetenssi
Valistunut vakaumus (ks. Cox 1983) Valistuneen vakaumuksen ominaispiirteet: opettajalla on riittävästi tietoa uskonnoista ja vakaumuksista arvostaa uskonnon ja vakaumusten roolia ja funktiota ihmisen elämässä, kulttuurissa ja yhteiskunnassa. on arvostelukykyinen ja kykenee tekemään uskonnollisista uskomuksista ja käytännöistä johtopäätöksiä, jotka perustuvat perusteltuihin kriteereihin On vakaumustietoinen eli tietoinen siitä, mihin hän itse uskoo ja mitkä perusteet hänellä on uskomuksilleen

12 Millainen olen uskontokasvattajana?
Kuvaile oman uskontokasvattajuutesi lähtökohtia Voit käyttää apuna seuraavia kysymyksiä: Millainen uskontokasvattaja tahtoisit olla? Millaisia arvoja sinä pidät tärkeänä uskonnon opettamisessa? Mitä haluaisit antaa oppilaillesi uskonnonopetuksen avulla? Millaisessa tilanteessa et voisi enää toimia uskontokasvattajana koulussa?

13 "Nyt saat salaisuuteni. Se on hyvin yksinkertainen:
"Hyvästi," kettu sanoi. "Nyt saat salaisuuteni. Se on hyvin yksinkertainen: Ainoastaan sydämellään näkee hyvin; tärkeimpiä asioita ei näe silmillä." "Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä," pikku prinssi toisti paremmin muistaakseen. ”Pikku prinssi”, Antoine de Saint-Exupery Kuva: Päivi Hintsanen


Lataa ppt "Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google