Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Toimintaohjeet opelle
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Katso Aitolasta lisää:
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
Valittu kansa – Israel vai me?
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Lukiolaisen opintopolut
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Käsityön opetustuokio
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
1. IHMINEN.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Lähetysopetus rippikoulussa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Lähetysopetus rippikoulussa
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa 61553 3 op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

Kotitehtävän käsittely LÄKSY: Tuo seuraavaan ryhmätapaamiseen 3-5 sanomalehtiartikkelia, jotka käsittelevät uskontoa tai uskonnonopetusta. Artikkeleitasi käsitellään seuraavalla ryhmäkerralla. Sen jälkeen käytät artikkeleitasi koristellessasi vihkosi kansia. Tehtävän läpikäyminen: Artikkelien teemat taululle Esittely parille (Miksi valitsit? Mikä on uskonnon rooli kirjoituksessa?) Uskonnonopetusta käsittelevät artikkelit? Esittely ja keskustelu martin.ubani@helsinki.fi

UUSI KOTITEHTÄVÄ Raamatun peruskertomukset: Tutustu seuraaviin uskonnonopetuksen peruskertomuksiin (jos omistat Raamatun, ota se mukaan seuraavalle kerralle): Luuk 10:25-37 Joh 10:1-15 Luuk 15:11-32 Luuk 5:1-11 martin.ubani@helsinki.fi

2. krt: USKONTO JA OPETUSSUUNNITELMA Uskonnonopetuksen orientaatiot Uskonto perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2004) Kehyskertomukset Reflektointitehtävä martin.ubani@helsinki.fi

Uskonnonopetuksen orientaatiot Uskonnonopetuksen perustelut 1900-luvulla Kasteopetusperustelu Kulttuurihistoriallinen perustelu Antropologinen perustelu Yhteiskunnallinen perustelu Yleissivistyksellinen perustelu Eettinen perustelu Monikulttuurinen perustelu (Pruuki 2002, Kallioniemi 2005) martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ 1 Lectio Praecursoria (Pruuki 2002) Muodosta parisi kanssa käsitys yhdestä ao. orientaatiosta Kasteopetusperustelu Kulttuurihistoriallinen perustelu Antropologinen perustelu Yhteiskunnallinen perustelu Yleissivistyksellinen perustelu Eettinen perustelu Monikulttuurinen perustelu (Pruuki 2002, Kallioniemi 2005) Esitelkää koko ryhmälle ”oma” orientaationne (huom. orientaatiota tarvitaan myös seuraavassa tehtävässä) Kirjoita ranskalaisilla viivoilla pääpiirteet kustakin orientaatiosta martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ 2 Uskonto opetussuunnitelmassa Tutustu itsenäisesti uskonnon opetussuunnitelmaan (yleinen ja ev-lut, luokka-asteet 1-9) Arvioi opetussuunnitelman tavoitteita ”oman” orientaatiosi näkökulmasta. Merkitse mitkä tavoitteet sopivat orientaatioosi (perustele tarvittaessa) Voit myös samalla kirjata ylös opsin tavoitteita, joiden katsot sopivan (viimeisen kerran) tuntisuunnitelmasi tavoitteisiin Lopuksi löydetyt tavoitteet käsitellään ryhmässä martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ 3 Ryhmätehtävä Kukin ryhmä saa yhden kertomuksen Tutustukaa kertomukseen Millaisia mahdollisia ratkaisumalleja ja käsittelytapoja esitettyyn ongelmaan on (kirjatkaa ylös)? Mihin ratkaisuun te päädytte ja millä perusteella? Esitelkää muulle ryhmälle erilaiset ratkaisumallinne, valitsemanne ratkaisu ja perustelut valinnalle Muut eivät kommentoi vaan kirjaavat oman näkemyksensä esitetystä ratkaisusta martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ 3 1. Evoluutio ja kreationismi Koulussa uskonnon oppitunnin aiheena on Jumalan luomistyö Raamatussa. Oppitunnillasi käydään läpi Jumalan luomistyö vaihe vaiheelta. Seuraavana päivänä oppilas ojentaa sinulle reissuvihkon. Viestissä lapsen isä vaatii perustelua siihen, miksi koulun uskonnonopetuksessa käsitellään maailman alkuperää koskevia taruja. Hänen mukaansa kyseisten asioiden käsittely kuuluu biologian oppitunnille. Pohdi aiheenkäsittelyn ongelmakohtia uskonnossa. Mieti perusteluja kyseisen sisällön käsittelyyn uskonnossa tukeutuen mm. opetussuunnitelmaan. martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ 3 2. Uskonnonvapaus ja uskonnonopetus Koulussa uskonnon oppitunnilla käsitellään uskonnonvapautta Suomessa. Oppituntisi jälkeen eräs oppilas ilmoittaa, että hänen ei tarvitse osallistua uskonnonopetukseen, koska Suomessa on ollut uskonnonvapaus vuodesta 1923. Hänen mukaansa hänen ei tarvitse harjoittaa uskontoa. Pohdi uskonnonvapauden ja uskonnonopetuksen välistä suhdetta. Mitä tarkoittaa positiivinen tai negatiivinen uskonnonvapaus? Pohdi opetussuunnitelman tavoitteiden perusteella uskonnonopetuksen hyötyä oppilaan kasvun kannalta. martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ 3 3. Monikulttuurisuus ja uskonto Historian oppitunnilla käsitellään Rooman valtakuntaa. Paikannat oppitunnin aikakauden Jeesuksen elinaikaan. Tämän seurauksena oppilaat alkavat puhumaan sinulle Jeesuksesta. Yksi oppilas kertoo Jeesuksen olleen suuren juutalaisen opettajan, toinen painottaa Jeesuksen olleen toiseksi suurimman profeetan ja kolmas messiaan, Jumalan pojan. Samalla oppituntisi päättyy, etkä voi käsitellä aihetta enää. Seuraavalla tunnilla on uskontoa ja oppilaat kuljetetaan eri puolille kaupunkia oppitunneilleen. Opetat itse evankelis-luterilaista uskontoa. Oppitunnin aiheena on kristillinen pääsiäinen. Oppitunnilla oppilas kysyy: ”Kuka Jeesus oikeasti oli?” Mitä vastaat ja millä perusteella? Voit käyttää apuna opetussuunnitelmaa. martin.ubani@helsinki.fi

TEHTÄVÄ 3 4. Lapsi ja teodikea Uskonnon oppitunnilla käsitellään syntiä. Käytät oppitunnilla havainnollistavana materiaalina kristillistä helvettiä kuvailevia maalauksia. Oppilaat katsovat kuvia. Lopuksi yksi oppilas kysyy: ”Jos Jumala on kerran hyvä niin miksi hän sallii maailmassa kärsimyksen?”. Hän jatkaa: ”Millaista rakkautta on laittaa ihminen ikuisiksi ajoiksi helvettiin?” Pohdi oppilaan kysymystä opetussuunnitelman valossa. Mihin sisältöön tai sisältöihin se liittyy? Miten käsittelet oppilaan kysymyksen ja millaisia toimenpiteitä se aiheuttaa opetuksessasi jatkossa? martin.ubani@helsinki.fi

ITSENÄINEN TYÖSKENTELY ”Minä uskonnonopettajana” Aloita kirjoitustehtävä valitsemalla ensin metafora, jolla haluat kuvata opetuksesi lähtökohtia Esim. Millaisia arvoja, lähtökohtia ja periaatteita haluan korostaa omassa opetuksessani? Mitkä opsin tavoitteet istuvat luontevimmin opettajajuuteeni? Kuvaile opetuksesi lähtökohtia metaforaa käyttäen martin.ubani@helsinki.fi

martin.ubani@helsinki.fi