Entä jos jokin menee pieleen Kriisiviestinnän pikakurssi Ulpu Iivari 18.5.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuinka henkilöstö otetaan huomioon organisaatiomuutoksessa
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Tietopaketti Big Datasta
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Protestin käsittely Michael Röllich.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Toimintaohjeet opelle
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Meditoitunut yhteiskunta vaikuttajan areenana ja mielikuvien luojana Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Finanssikriisin hyvät, pahat ja rumat Sixten Korkman ETLA Pellervon Päivä 2011 Radisson Blu royal Hotel,
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Kriisiviestintä Thorleif Johansson Viestintäjohtaja.
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
S UOMEN P AINILIITTO RY Suomen Painiliiton tiedotusstrategia tiedotus- ja huomionosoitusvaliokunta.
1 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN MERKITYS KUNNALLE
Asiakkaan rauhoittaminen
Haastatteluun valmistautuminen
Kriisiviestintä Jouni Timlin, Jyrki Lesonen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Mitä tekemistä turvallisuuskulttuurilla on arkisen työni kanssa? Turvallisuuskulttuuri sairaanhoitajan työssä Kaarin Ruuhilehto, VTT.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
Kriisiviestintä Anu Mustonen tulipalo homeongelmat doping ase- tai pommiuhka tonttikiista talonvaltaus väkivalta kuolemantapaus koe-eläimet plagiointi.
Työhaastattelu ja työnhaku Tehtäviä. Keskustelua Onko joku ollut jo työhaastattelussa? Millaisia kokemuksia siitä on? Mitä asioita kannattaa laittaa hyvään.
Vaikuttava viesti Anu Mustonen
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
“Tämän kuukauden kokous tulee olemaan sama kuin viime kuun kokous, mutta nyt meillä on paljon enemmän ongelmia. Lähde: Cartoonstock.com.
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Hankepäällikkö Sina Rasilainen
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tutkielman teko-ohjeet
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Toimiminen uhka- ja hätätilanteessa
s. 30 teht. 4 a) evokatiivinen b) reaktiivinen ja proaktiivinen
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
KRIISIT ja niiden kohtaaminen
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Luku 09 Tunteiden säätely ja psyykkinen hyvinvointi.
10. Ajattelu.
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Kriisiviestintä rikos- ja riita-asioiden sovittelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Auttava keskustelu
BI Digicontroller esimiehen tueksi VM:n esittely 13.5
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Entä jos jokin menee pieleen Kriisiviestinnän pikakurssi Ulpu Iivari

Mitä kriisi tarkoittaa? •Yhteisötasolla uhkaa organisaation tai koko toimialan oikeutusta tai toimintaedellytyksiä. •Yksilötasolla heikentää henkilön kykyä rationaaliseen päätöksentekoon. •Julkisuustasolla herättää henkilöön, toimialaan tai organisaatioon kohdistuvan julkisen keskustelun, joka voi ohjata yleisön suhtautumista siihen.

Kriisin voi aiheuttaa •Onnettomuus tai luonnonmullistus. •Rikos tai vihamielinen teko. •Tapahtuma toimintaympäristössä. •Tapahtuma henkilöstön piirissä. •Virhe tai häiriö organisaation toiminnassa.

Kriisin kehittyminen •Latentti vaihe: heikkoja signaaleja uhkaavasta kriisistä. •Laukaiseva tapahtuma. •Nousu huomion kohteeksi. •Tyyntymisvaihe. •Keskustelun vaimeneminen.

Epäonnistunut kriisin hallinta •Kaikki merkit ongelmista sivuutetaan. •Päätöksenteko hidasta ja suunnitelmatonta. •Tilanne riistäytyy hallinnasta. •Toiminta häiriintyy. •Organisaatio ei opi kriisistä. •Kriisistä jää vakavia imagohaittoja.

Onnistunut kriisin hallinta •Ennakkovaroitukset huomioon. •Nopeat, totuuteen perustuvat ratkaisut. •Keskustelu kyetään rajaamaan. •Toiminta jatkuu ongelmitta. •Organisaatio korjaa toimintastrategiaansa. •Tehokas ja onnistunut kriisinhallinta parantaa organisaation julkisuuskuvaa.

Kriisitiedotuksen aakkoset •Informoi kaikkia asianosaisia. •Pidä organisaatio ajan tasalla. •Pidä aloite käsissäsi ja kanna vastuu tilanteesta. •Tuo julki halukkuutesi keskustella. •Älä vähättele tapahtunutta. •Tunnusta virhe tai laiminlyönti. •Pidä tiedotusvälineet ajan tasalla.

Kun kohtaat tiedotusvälineet •Sano ensin ydinviesti ja kerro mitä on tapahtunut. •Älä aloita selittelyllä ja puolustelulla. •Suoraan kysymykseen suora vastaus. •Pysy totuudessa, älä kinastele ja ole varuillasi. •Älä poikkea teemasta. •Mieti miltä tapahtuma näyttää yleisöstä.

Proaktiivinen kriisinhallinta •Kriisin ehkäisy ja torjunta. •Kriisiviestintä osana viestintäsuunnitelmaa. •Ennakkovaroitusten tunnistaminen. •Laajenemisen estäminen ja vahinkojen torjunta. •Toipuminen. •Kriisistä oppiminen.