Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
2
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Lyhyt kertaus Pieni harjoitus ryhmässä Puhutaan vähän tunteista Mitä tarkoittaa jämäkkyys kiusaamistilanteessa? Pieni harjoitustehtävä ryhmissä
3
Teema 2: Minä ja muut ”SAAN OLLA, SAAT OLLA”
4
Kertaus Kiusaamisen määritelmä?
5
Kiusaaminen on sitä kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan tahallaan ja toistuvasti pahaa mieltä niin että hänen on vaikea puolustautua.
6
Kiusaaminen on siis - toistuvaa - tahallista - kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen Kyse on alistussuhteesta, vallan tai voiman väärinkäytöstä
7
TUNTEET OVAT TÄRKEITÄ!
8
Kädet ö Esitetään tunteita käsin - ei puhetta, ei ilmeitä!
9
Kädet Onko hankalaa esittää tunteita ilman ilmeitä?
Tulivatko kasvonilmeet väkisin mukaan harjoituksissa? Oliko helppo nimetä tunne, jota toinen esitti?
10
Tunnegeneraattori Nimetään mahdollisimman monta erilaista tunnetta
Montako keksimme?
11
Jämäkkyys: osaan sanoa ei!
Jämäkkyys tarkoittaa yksilön kykyä pitää puoliaan sekä ilmaista mielipiteensä ja tarpeensa suoraan ja tarkoituksenmukaisesti. Jämäkkyyteen kuuluu omien oikeuksien puolustaminen siten, ettei toisen henkilön oikeuksia loukata.
12
Kolmen kortin pulmatilanteet: miten kiusattu voi toimia?
Ryhmä 1: kortteja, joissa on kuvattu kiusaamisen tapahtumapaikka, (esim. tunnin alussa, koulumatkalla, välitunnilla...) Ryhmä 2: kortteja, joissa kuvataan kuka tai ketkä kiusaavat ja keitä muita on paikalla Ryhmä 3: kortteja, joissa kuvataan mahdollisimman konkreettisesti miten kiusaaminen tapahtuu Kukin ryhmä tekee erilaista korttia
13
Pulmatilanteet Pohditaan pienryhmissä:
Miten kiusatun kannattaisi tässä tilanteessa toimia? Pienryhmäpohdintojen jälkeen Onko ehdotus helppo toteuttaa? Vähenisikö kiusaaminen kyseisen keinon avulla? Miksi? Onko parempi olla jämäkkä vai yrittää olla välinpitämätön. Miksi?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.