Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAki Lehtinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kriisiviestintä Anu Mustonen 17.9.2012 tulipalo homeongelmat doping ase- tai pommiuhka tonttikiista talonvaltaus väkivalta kuolemantapaus koe-eläimet plagiointi talousrikos tietovuoto, -murto kiusaaminen, häirintä epidemia luonnonkatastrofit…
2
Kriisi ennakoimaton yhteisöön voimakkaasti vaikuttava ja nopeasti etenevä tapahtumaketju uutisointi ja julkisuus paisuvat asia tai organisaatio uhkaa leimautua kielteisesti Yksilöä, yhteisöä tai ympäristöä koskeva
3
Kriisiviestintä Estetään huhujen ja virhetiedon leviämisestä johtuvat lisähaitat Autetaan uhria ja hänen omaisiaan Luodaan turvallisuutta, varmuutta, hallinnan tunnetta Osa kriisinhallintaa
4
Kriisiviestinnän vastuuryhmä johtaja viestinnän johto turvallisuuspäällikkö/ tietoturvapäällikkö asiasta vastaava/ asiantuntija/lakimies Tiedoksi: puhelinvaihde, sihteerit, virastomestarit
5
Kriisit ja media onnettomuudet ja kriisit ovat toimittajille helppoja ja myyviä uutisaiheita sisältävät paljon tunteita, draamaa Media on yleensä edellä omaa viestintää Media ohjailee keskustelun suuntaa hakee sensaatioita pelottelee yksinkertaistaa
6
Kriisiviestinnän periaatteita Vastuun ottaminen kanna vastuusi: kriisiä ei voi paeta älä väistele, syyttele muita asiasta vastuussa oleva vastaa myös viestinnästä salailija joutuu huonoon valoon salailu pahentaa tilannetta ja mainetta viestien yhtenäisyys
7
Hyvä valmistautuminen työnjako, pelastus- ja viestintäsuunnitelmat riskien analysointi harjoittelu: toimintatavat, sanamuodot, vasta- argumentit avoin toiminta ja vastuullinen viestintä vähentävät kriisejä!
8
Kuka viestii ja mitä? perehdy viestintää sääteleviin lakeihin: mikä on julkista ja mikä ei-julkista? onnettomuudet: vain viranomainen tiedottaa syistä, seurauksista, uhreista pelastuslaitos sairaala rikokset (jos rikosilmoitus tehty), kantelut: vain viranomainen tiedottaa poliisi, tuomioistuin
9
Kriisiviestintä: miten toimitaan? 1. Kriisin ja uhrien hoitaminen käyntiin 2. johdon informoiminen, tilannekuva 3. johtokeskus, vastuuryhmä koolle 4. viestintäsuunnitelma 5. sisäisestä ulkoiseen viestintään 6. infopiste, -puhelin, www-palvelu 7. jatkuva tiedon keruu, mediaseuranta 8. jälkihoito
10
Aktiivinen, nopea ja yhtenäinen viestintä Tietoja kerrotaan julkisuuteen vastuuryhmän yhdessä sopimalla tavalla Yliopiston kannan lausuu yleensä rehtori tai hallintojohtaja tai heidän valtuuttamansa henkilö Tapahtuneesta informoidaan heti kun mahdollista Viestit ovat yhtenäisiä, keskenään ristiriidattomia
11
Kriisin jälkihoito Debriefing: - käydään tapahtunutta läpi, puidaan tunteita ja kokemuksia mahdollisimman pian Jälkitiedottaminen: mikä on tilanne, mitä on tehty Uuden kriisin ehkäisy - mitä teemme, ettei vastaava toistu? Mitä kriisi opetti?
12
Kuolemantapaukset työpaikalla yleensä viranomainen ilmoittaa omaisille tieto laitoksen johtajalle suruviesti laitoksen henkilöstölle, rehtorille, viestintäpalveluihin sekä henkilöstöpalveluihin ja vahtimestarille (suruliputus) johtaja järjestää jälkipuinnin, muistohetken/ muistopöydän/muistosivun yliopisto tai laitos ei julkaise kuolinilmoituksia Johtaja/lähimmät työtoverit sopivat nekrologin kirjoittamisesta, muistamisista ja hautajaisiin osallistumisesta yhdessä omaisten kanssa rehtori lähettää yliopiston adressin omaisille
13
Parhaimmillaan kriisi opettaa Päätöksenteon etiikka ja läpinäkyvyysEnnaltaehkäisy, toiminnan kehittäminenVaikeuksien kääntäminen voimavaraksiYhteishenki
14
Kriisin kääntäminen voitoksi onnistuu parhaiten, jos olet kriisin ulkokehällä kriisiytymisen kautta saa huomiota/resursseja asialle tule esiin, ota oma vastuusi tee/teetä selvitys, johon nojata tunnusta ongelmat, esitä niihin ratkaisu pyydä lisäresursseja
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.