Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Vaikuttava viesti Anu Mustonen 25.9.2003 anu.mustonen@jyu.fi
2
Kriisi Ennakoimaton, organisaation toimintoihin vaikuttava ja nopeasti etenevä tapahtumaketju. Kriisitilanteelle on ominaista hetkellisesti syntyvä suuri julkisuuden määrä ja organisaation kielteiseksi leimautumisen uhka.
3
Hallittu viestintä ehkäisee kriisejä Muutosten ja ongelmien ennakoiminen, avoin asioiden hoitaminen ja viestintä ennaltaehkäisevät kriisejä ja kriisiviestinnän tarvetta Kriisitilanteissa hallittu viestintä ehkäisee kriisin laajenemista Kriisiviestintä vaatii hyvää suunnittelua, sillä kriisi tulee yllättäen!
4
Kriisiviestintä voidaan pitää tilanne hallussa ja estää huhujen ja virhetiedon leviämisestä johtuvat lisähaitat autetaan uhria ja hänen omaisiaan luodaan uhkaavaan tilanteeseen turvallisuutta ja varmuutta. Henkilöstön jäsenten yksityiset ongelmat eivät edellytä kriisiviestintää, elleivät vaikuta organisaation toimintaan/ henkilön työsuoritukseen.
5
Yksilöä koskeva kriisi henkilöstön jäsenen, opiskelijan tai vierailijan hyvinvointia, terveyttä tai henkeä koskeva uhka a) yksilö uhrina: onnettomuus, väkivallan, häirinnän tai ryöstön uhriksi joutuminen b) yksilö tekijänä: huume- tai alkoholiongelma, petos, taloudellinen väärinkäyttö, seksuaalinen häirintä, väkivalta, plagiointi…
6
Yhteisöllinen kriisi Organisaation toimintaa tai mainetta koskeva uhka Ryhmiä tai yksikön toimintaa koskeva uhka -talous-, varkaus- tai hakkerointirikokset, tietoturva- ongelmat -tutkimuseettiset ongelmat: plagiointi, tulosten vääristely, doping, koe-eläimet jne. -onnettomuus, suuri organisaatiomuutos, tarttuva sairaus, tietoturva-ongelmat
7
Ympäristöä koskeva kriisi kampusalueita tai niiden lähiympäristöä koskeva uhka a) rakennukset: homeongelma, tulipalo, kaavamuutos, ulkonäöllinen tai toiminnallinen muutos b) onnettomuudet, jotka uhkaavat terveyttä tai turvallisuutta: vaarallisten aineiden leviäminen c) ympäristön pilaaminen, saasteongelmat
8
Kriisiviestinnän suunnitelma on yhteydessä oman alueen alueelliseen psykososiaalisen toiminnan suunnitelmaan omaan työsuojelusuunnitelmaan omiin pelastautumis- ja väestönsuojelu-suunnitelmiin viestintäsuunnitelmaan oman alan eettisiin ohjeistoihin
9
Kriisiviestintä: miten toimitaan? 1.shokkituki: terveyskeskus 2.johdon informoiminen 3.psykososiaalinen tuki 4.viestinnän vastuuryhmä koolle 5.ko. tilannetta varten tehdyn viestintäsuunnitelman toteuttaminen
10
Kriisiviestinnän periaatteita Aktiivinen, nopea ja yhtenäinen viestintä tietoja kerrotaan julkisuuteen vastuuryhmän yhdessä sopimalla tavalla: viestit ovat yhtenäisiä, keskenään ristiriidattomia tapahtuneesta informoidaan heti, kun mahdollista
11
Kriisiviestinnän periaatteita Hienotunteisuus uhria ja hänen omaisiaan suojellaan ei mässäillä tietojen yksityiskohdilla nimien antaminen julkisuuteen harkitaan tapauskohtaisesti ja aina sopien omaisten kanssa Hyvä valmistautuminen mietitään mahdollisia riskejä suunnitellaan viestintää harjoitellaan erilaisia tilanteita
12
Kriisiviestinnän vastuuryhmä: esimerkkinä yliopisto rehtori/vararehtori hallintojohtaja viestintäpäällikkö lakimies työsuojelupäällikkö/johtava lääkäri/psykologi ko. asiaa koskevan tiedekunnan dekaani/ laitoksen johtaja/ ko. vastuualueen päällikkö asianomainen henkilö tai asiasta parhaiten perillä oleva asiantuntija tiedoksi: rehtorin amanuenssi, hallintojohtajan sihteeri, puhelinvaihde, ylivahtimestari…
13
Kriisiviestinnän kanavat 1. henkilökohtaiset kontaktit: asianosaiset, omaiset 2. puhelin hätäkeskus, poliisi, vastuuryhmä, sisäinen viestintä 3. sähköiset kanavat: www-sivut (pääsivun korvaava kriisi-info) sähköposti sisäiset ja ulkoiset kohderyhmät 4. tiedotteet sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät 5. tiedotus- ja keskustelutilaisuudet sisäiset ja ulkoiset, sidosryhmät
14
Henkilökohtaiset kontaktit, aito vuorovaikutus luottamus Tulkinta usein tunnepohjaista Teot puhuvat Maine ja menestyminen vaativat profiloitumista Viestinnän psykologiaa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.