TUOTTAJAVASTUUN TOIMEENPANO JA JÄTELAINSÄÄDÄNNÖN MUUTOKSET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Advertisements

Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Eläimistä saatavia elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevät elintarvikehuoneistot Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Maaria Hackzell.
Lelujen turvallisuudella ei leikitä • Joululelujen 15. vuosittainen markkinavalvontaprojekti • Ensimmäisiä leluprojekteja toteutettiin jo 70-luvulla •
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Pohjois-Kuoreveden vesiosuuskunta Toimitusjohtajan tehtävät
Ongelmajätteet ja niiden käsittely
TERVETULOA JÄTELAKISEMINAARIIMME Vastuullisuus ohjaa meitä ja materiaaleja. Siksi Paperinkeräys.
TURVALLINEN KONE JA LAITE
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Elintarvikehuoneiston rekisteröinti
Markkinoinnin perusteet
Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen
Pellavatehdas Märkäkehruuta Vanha kura-3 -koneella. Kuva otettu ennen vuotta Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Lajittelupeli Catering-ala.
TUKES Kolme säädöstä palovaroittimista Jussi Rahikainen SM pelastusosasto.
Paperinkeräys Oy:n seminaari Eteran auditorio Marina Furuhjelm Lakiasiantuntija, OTM Miten jätelaki vaikuttaa isännöitsijän arkeen?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Hotelli- ja ravintola-ala
Elintarvike- hotelli- ja ravintola-ala
Asiaa rakennusasiantuntijan näkökulmasta
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
YYL KP Waste Management in Finland Waste Day Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry.
LAJITTELU JA KIERRÄTYS
SÄÄDÖKSET PALOVAROITTIMILLE • VN:n asetus sähkö- ja elektroniikkaromusta (852/2004) • YM:n asetus rakennusten paloturvallisuudesta annetun asetuksen muuttamisesta.
EY-lannoitteiden ja kalkitusaineiden markkinoille saattaminen
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
LAKI RAUTATIEJÄRJESTELMÄN LIIKENNE- TURVALLISUUSTEHTÄVISTÄ ANNETUN LAIN MUUTTAMISESTA (860/2012) Hallitusneuvos Hannu Pennanen
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Eevaleena Häkkinen Ylitarkastaja, ympäristöministeriö TV- ja tietokonelaitteiden kierrätys, Taideteollinen korkeakoulu Luentorunko 1) Suomen.
Luetaanpa lakia V syksyllä tuli useita yhteydenottoja ja muita tietoja maiden käytön epätietoisuudesta Mitä laki sanoo?
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
Lajittelupeli Graafinen ala.
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Ajankohtaista lakirintamalta Varatuomari Kari Lehto Pellervon Päivä Tapahtumatalo Bio Rex, Helsinki.
Viestintäsuunnitelma
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Lajittelupeli Rakennusala.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Laitosasetuksen 37/EEO/2006 uudistus Muutosehdotuksia
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Jos kaikki maailman ihmiset eläisivät ja kuluttaisivat kuten sinä ja minä, tarvittaisiin jopa 8 maapalloa. Pohjoisen pallonpuoliskon kulutusyhteiskunnat.
Sosiaalihuoltolaki.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Paristo- ja akkutuottajavastuu Recser Oy - Recycling Services Recser Oy_SS.
Uusi jätelainsäädäntö voimaan alkaen. Uusi jätelainsäädäntö  Uusi jätelaki (646/2011) ja muutoksia 19 muuhun lakiin.  Keskeiset asetukset voimaan.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Valtakunnallinen jätesuunnitelma
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
MITEN PÄÄTÖKSIÄ TEHDÄÄN : EU-LAIN VAIHEET
Luomuasetuksen uudistus Evira
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

TUOTTAJAVASTUUN TOIMEENPANO JA JÄTELAINSÄÄDÄNNÖN MUUTOKSET

Mitä tuottajavastuulla tarkoitetaan? Tuottajan velvollisuus huolehtia markkinoille luovuttamiensa tuotteiden ja niistä syntyvän jätteen uudelleenkäytön, hyödyntämisen ja muun jätehuollon järjestämisestä. Tuottaja vastaa myös jätehuollon kustannuksista. Tuottaja on yleensä tuotteen valmistaja tai maahantuoja. HUOM! Jätealan muut toimijat, kuten operaattorit, eivät ole tuottajavastuussa. Tuottajavastuussa on aina joko yksittäinen tuottaja tai sopimuksen perusteella tuottajayhteisö. Tuottajan ja muun toimijan välisellä sopimuksella tuottajavastuuta ei voi siirtää. Tuottaja voi ostaa jätehuoltopalveluja, mutta vastuu on tuottajalla.

Jätelain muutos lisättiin lakiin uusi 3 a luku tuottajavastuusta. Laki jätelain muuttamisesta (452/2004) tuli voimaan 1.9.2004. Lakimuutoksella mm.: lisättiin lakiin uusi 3 a luku tuottajavastuusta. Lakimuutos oli välttämätön, jotta Suomessa saatiin voimaan EY:n romuajoneuvo- ja ser-direktiivit.

Toimialakohtaiset tuottajavastuusäädökset Jätelain muutoksen 452/2004 nojalla tuottajavastuusäädökset lakiin ja toimialakohtaiset säädökset asetuksina pakkaukset ja pakkausjätteet VnA 987/2004 romurenkaat VnA 583/2004 keräyspaperi VnA 584/2004 romuajoneuvot VnA 581/2004 sähkö- ja elektroniikkaromu VnA 852/2004 paristot ja akut (vuonna 2008) järjestelmien hyväksyminen, raportointi, tilastointi ja valvonta valtakunnallisesti PIR:in tehtävänä

Kaikkia tuottajia koskevat velvollisuudet Jätehuollon järjestäminen Tuottajan on huolehdittava niin kattavan vastaanottopaikkaverkoston järjestämisestä, että tuotteen viimeisellä haltijalla on koko maassa kohtuullinen mahdollisuus luovuttaa käytöstä poistettava tuote uudelleenkäytettäväksi, hyödynnettäväksi tai muuhun jätehuoltoon. ”Kohtuullinen” tarkoittaa Eduskunnan ympäristövaliokunnan mukaan koko maan kattavaa vastaanottopisteiden verkostoa niin, että matka vastaanottopisteeseen vastaa normaalia matkaa erityisjätteen vastaanottopaikkaan tai kyseisten tuotteiden myymälään. Ei sovi suoraan sovellettavaksi paperiin ja pakkausjätteeseen.

Tuottajavastuun järjestäminen Tuottaja voi huolehtia velvollisuuksista yksin tai liittymällä tuottajayhteisöön, jolloin tuottajavastuu siirtyy tuottajalta tuottajayhteisölle Tuottajayhteisön pitää olla hyväksytty tuottajatiedostoon Tuottajayhteisöjä voi olla useita samalla alalla

Tuottajayhteisö ja alan muut yrittäjät Lakimuutoksessa lähdetään siitä, että tuottaja tai tuottajayhteisö voi järjestää vastaanoton, esikäsittelyn, kierrätyksen, hyödyntämisen ja muun jätehuollon parhaaksi katsomallaan tavalla Tuottajayhteisöjen on otettava tasapuolisesti huomioon kaikki taloudelliset toimijat tehdessään sopimuksia eri ympäristöhuoltoalan yrittäjien kanssa Muutkin tahot voivat kerätä (myös maksusta) ja käsitellä tuottajavastuun alaisia jätteitä, jos luvat ovat kunnossa Kunta ei saa kuitenkaan vaikeuttaa tuottajien toimintaa (muut saavat!), eikä kunta saa antaa jätehuoltomääräyksiä tuottajavastuun alaisista jätteistä

Pakkaukset ja pakkausjäte Pakkausten tuottajavastuuta säätelee Jätelaki ja Vnp pakkauksista ja pakkausjätteistä (962/1997) Tuottaja on ammattimainen pakkaaja ja pakatun tuotteen maahantuoja, jonka liikevaihto on vähintään 1 milj. euroa. Yhdeksän tuottajayhteisöä

Tuottajan ja kunnan välinen työnjako pakkausten osalta Jätelain ja pakkauspäätöksen muutoksilla (458 ja 987/2004) vastuu kierrätystavoitteiden saavuttamisesta on ainoastaan pakkaajalla tai tuottajayhteisöllä Kunta saa antaa jätehuoltomääräyksiä ainoastaan siitä osasta pakkausjätteen jätehuoltoa, jota tuottajat eivät hoida

SER Viisi tuottajayhteisöä hyväksytty tuottajatiedostoon Yhteistyö eri tahojen (Serty, Elker, Nera) välillä on ollut ajoittain huonoa ja vaikeuttanut kaikkea toimintaa Keräysverkko paranemassa, mutta yhteistyötarve ilmeinen Tällä hetkellä noin 400 vastaanottopistettä sekä mobiilikeräyksiä

Tuottajan muita velvoitteita SER Tuottajan on järjestettävä kaiken kerättävissä olevan sähkö- ja elektroniikkalaiteromun erilliskeräys ja ne on kerättävä ja varastoitava siten, että uudelleenkäyttöön ja kierrätykseen soveltuvat osat voidaan ensisijaisesti käyttää uudelleen ja toissijaisesti kierrättää mahdollisimman tarkasti Tuottajan on järjestettävä romun esikäsittely ja käsittely laitoksessa, jolla on asianmukainen ympäristölupa Tuottajan on vastattava yllämainituista toimista aiheutuneista kustannuksista esim. markkinaosuutensa suhteessa

Akut ja paristot Jätelain muutos eduskunnassa, asetus valmisteilla Velvoitteet voimaan syyskuussa 2008, aloittamista hidastaa direktiivin komitologiamenettely-pykälä Lyijyhappoakkujen osalta tuottajavastuullisen jätehuollon suunnitelmat pitkällä Kannettavien paristojen tuottajien järjestäytyminen alkutekijöissään  ongelmia tiedossa Tuottajan on järjestettävä kaiken akku- ja paristojätteen erilliskeräys Kannettavien paristojen osalta jakelija on velvollinen ottamaan vastaan ko. paristot ilman ostovelvoitetta Lyijyakkujen osalta syntyy keräysverkko, joka muistuttaa SE-romun vastaavaa verkkoa Kunnilla ei velvoitetta muutoin kuin tuottajien sopimuskumppanina

Yleistä luvista Ympäristöluvan tarvitsevat kaikki SER:n, akkujen, paristojen ja romuajoneuvojen käsittelijät, myös välivarastoijat ja vastaanottopisteet (lukuun ottamatta kannettavien akkujen ja paristojen jakelijoita) Pelkästään sopimus tuottajan tai tuottajayhteisön kanssa ei siis riitä Operaattorit eivät ilmoittaudu tuottajatiedostoon

Luvissa huomioitavaa vastaanottajat eivät välttämättä ole yksittäisiä toimijoita, vaan piste kuuluu verkostoon lupaehtojen vähimmäisvaatimukset rakenteille ja käsittelylle lainsäädännöstä: SER-asetus, romuajoneuvoasetus -> lupien yhdenmukainen linja

Jätealan lainsäädännön kokonaisuudistus Käynnistyi vuoden alussa, ns. Jälki-työryhmä Tuottajavastuuseen oma jaos Laaja kuuleminen ja osallistuminen Valmis tällä hallituskaudella (v. 2010) Tavoitteet: arvioida nykyisen jätealan lainsäädännön ja sen täytäntöönpanon ongelmia, puutteita ja vahvuuksia sekä ristiriitoja ja päällekkäisyyksiä muun lainsäädännön kanssa, arvioida erityisesti mahdollisuuksia edistää ja ohjata lainsäädännöllisin toimin jätteen synnyn ehkäisyä ja jätteiden hyödyntämistä aineena tai energiana, arvioida Suomen, EU:n ja kansainvälisen ympäristö- ja jätepolitiikan ja jätehuollon kehityssuuntia sekä niiden vaikutusta jätealan lainsäädäntöön, laatia ehdotus uudeksi jätealaa säänteleväksi laiksi ja asetukseksi, sekä esittää arvio siitä, miten jätelain nojalla annettuja säädöksiä tulisi muuttaa ehdotetun lain mukaisiksi.

www.ymparisto.fi/tuottajavastuu www.miljo.fi/producentansvar P I R K A N M A A N Y M P Ä R I S T Ö K E S K U S