Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

2.3.2005YYL KP Waste Management in Finland Waste Day 2.3.2005 Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "2.3.2005YYL KP Waste Management in Finland Waste Day 2.3.2005 Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry."— Esityksen transkriptio:

1 2.3.2005YYL KP Waste Management in Finland Waste Day 2.3.2005 Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry

2 2.3.2005YYL KP Jätehuoltovastuut •Pääsääntö, että jätteen tuottaja ja haltija vastaavat jätteen kuljetuksen ja käsittelyn järjestämisestä. •Kunta vastaa asumisessa syntyvän jätteen sekä ominaisuuksiltaan, koostumukseltaan ja määrältään siihen rinnastettavan jätteen keräyksen, hyödyntämisen ja käsittelyn järjestämisestä •Eräiden tuotteiden tuottaja vastaa jätteen keräilyn, hyödyntämisen ja käsittelyn järjestämisestä

3 2.3.2005YYL KP Kotitalouksien sekajätteen koostumus pääkaupunkiseudulla 2003 lähde YTV Suomessa syntyi yhdyskuntajätettä v 2000 2,6 milj tn/v 503 kg/ asukas kotitaloulsista 315 kg/asukas

4 2.3.2005YYL KP Jätehuoltovastuut •Jätelain 6 §:n 1 mom 1) kohta •jätteen haltijan on huolehdittava jätehuollon järjestämisestä, ellei laissa ole toisin säädetty (”kaatokohta”) •Milloin/mikä osa kuuluu jollekin muulle kuin jätteen haltijalle •keräys on jätteen tuottajan vastuulla •keräys järjestetyn jätteenkuljetuksen osalta on kiinteistön haltijan vastuulla (7 §) •kunta vastaa asumisessa syntyvän ja siihen rinnastuvan muun kuin ongelmajätteen kuljetuksesta (10 §) •kunta vastaa asumisessa syntyvän ja siihen rinnastuvan muun kuin ongelmajätteen sekä asumisen ja maa- ja metsätalouden ongelmajätteen (kohtuullinen määrä) hyödyntämisestä tai käsittelystä (13 §) •kiinteistönhaltija vastaa, jos jätteen haltija laiminlyö velvoitteensa, jos haltija vaihtuu kiinteistönomistaja vastaa (14 §) •tuottaja vastaa, siten kuin 3 a luvussa ja VNP/A:ssa on säädetty kunkin jätelajin osalta

5 2.3.2005YYL KP Järjestetty jätteenkuljetus •Järjestetty jätteenkuljetus –järjestettävä koko kunnan alueella –kunnan järjestämä (kilpailuttama) jätteenkuljetus; jätehuollon järjestämisvelvollisuus siirtyy kunnalle –sopimusperusteinen jätteen kuljetus; jätehuollon järjestämisvelvollisuus siirtyy kuljettajalle

6 2.3.2005YYL KP Kunnan määräysvalta •Kunta voi –määrätä, mihin keräyspaikkaan jäte on toimitettava järjestettyä jätteenkuljetusta varten –määrätä, että jäte on toimitettava kunnan järjestämään jätteen käsittelyyn –jätteen haltijan kanssa tehtävällä sopimuksella ottaa järjestämäänsä jätteenkuljetukseen muunkin jätteen kuljetuksen sekä järjestää muunkin jätteen hyödyntämisen tai käsittelyn

7 2.3.2005YYL KP Elinkeinotoiminta teollisuus, kauppa: Jätteen tuottaja huolehtii ja vastaa Jätejakeet Tuottajavastuu: tuottaja huolehtii ja vastaa Kuljetus HyötykäyttöKierrätys Ympäristöyritykset palvelun tarjoajina toteuttavat Käsittely Kunta ei saa vaikeuttaa tavoitteiden saavuttamista Kunnan jätehuoltomääräykset sopimusperusteinen kuljetusjärjestelmä Asumisessa syntynyt ja siihen rinnastettava jäte: kunta vastaa Palvelun tarjoaja kunta; ympäristöyritykset alihankkijoita JätejakeetKuljetus HyötykäyttöKierrätysKäsittely Ympäristöyritykset palvelun tarjoajina toteuttavat kunnan kilpailuttama kuljetusjärjestelmä JätejakeetKuljetus HyötykäyttöKierrätysKäsittely JätejakeetKuljetus HyötykäyttöKierrätysKäsittely Ympäristöyritykset palveluntarjoajina toteuttavat

8 2.3.2005YYL KP Pakkausten tuottajavastuu osittainen, keskimäärin 61% pakkausjätteenpainosta •JL 18 j § vastuut jäljelle jäävästä 39 %:sta jätteen haltija, kiinteistön haltija ja kuntajätelain 3 luvun mukaan •kunta ei saa vaikeuttaa tuottajavastuun toteutumista •tuottajavastuuta 61 % •PYR:in (pakkausalan ympäristörekisteri) mukaan yritykset voivat kerätä tuottajien lukuun •tuottajat eivät maksa keräyskustannuksia

9 2.3.2005YYL KP Viimeisen haltijan oikeudet tuottajavastuun alaisissa tuotteissa •Tuotteen viimeisellä haltijalla on oikeus luovuttaa käytöstä poistettava tuote maksutta vastaanottopaikassa tuottajan järjestämään uudelleenkäyttö-, hyödyntämis- ja jätehuoltojärjestelmään.

10 2.3.2005YYL KP Tuottajavastuu ja jätehuoltomääräykset •Kunta ei voi antaa kunnallisissa jätehuoltomääräyksissä kuntalaisille ja toiminnanharjoittajille määräyksiä tuottajavastuun piiriin kuuluvista, käytöstä poistettavista tuotteista, niiden alkulajittelusta, keräyksestä, hyödyntämisestä tai käsittelystä. •Kunta voi edelleen antaa määräyksiä sen vastuulle kuuluvasta osasta pakkausjätettä, kuten kotitalouksista peräisin olevan pakkausjätteen lajittelusta, erilliskeräilystä yms.

11 2.3.2005YYL KP Jätehuolto – kilpailun näkökulmasta Asumisessa syntyvä ja siihen rinnastettava jäte Kunnat antaneet tehtävän omistamilleen laitoksille. Kunnat voivat ostaa palvelut omilta yhtiöiltään kilpailuttamatta (in house – hankinnat) Kuntien jätelaitokset Kunnan vastuulla uhka kilpailun vääristyminen Yksityiset ympäristöyritykset Vapaa kilpailu Elinkeino- toiminnan jäte Tuottajavastuu Kuntien jätelaitokset tarjoavat palvelujaan vapaille markkinoille • alihinnoittelu • läpinäkyvymättömyys hinnat markkinoiden ja palvelun mukaan Suora asiakassuhde Sopimusperusteinen jätteenkuljetus Kunnan kilpailuttama jätteenkuljetus Toimii hankintaorganisaationa kilpailuttaa yksityisiä yrityksiä

12 2.3.2005YYL KP Jätehuollon palvelutuotannon kilpailutilanne ei ole tervehenkinen •Vastuu- ja kilpailukysymyksissä paljon epäselvyyksiä ja tulkinnan varaa •Keskeiset ongelma-alueet –asumisessa syntyvään jätteeseen rinnastettavan jätteen tulkinnat –kunnan vastuu jätteen hyödyntämisessä –kilpailun vääristyminen •hankintalainsäädäntö ja EY:n tuomioistuimen tulkinnat

13 2.3.2005YYL KP Pesätyöryhmän näkemyksiä •jätehuollon järjestämisvastuu 1.elinkeinotoiminnasta syntyneet jätteet > jätteen tuottaja 2.asumisessa syntyvä ja siihen rinnastettava (jäteasetus) > kunta 3.tuottajavastuun piiriin kuuluvat jätteet > ko tuotteiden valmistaja ja maahantuoja •Asumisessa syntyvään jätteeseen rinnastettava jäte > supistuu •Vastuita selkeytetään

14 2.3.2005YYL KP Pesätyöryhmä/ hankintalainsäädäntö •Yhdyskuntajätehuollon toteuttamista varten perustettujen kuntien jätehuoltoyhtiöiden ei tule tuottaa säännönmukaisesti palveluja yhdyskuntajätehuollon ulkopuolisille tahoille •Niiden jätteiden osalta, jotka ovat vapaan kilpailun piirissä (elinkeinotoiminnan jätteet ja tuottajavastuun alaiset materiaalivirrat), kunta ei voi määrätä, minne jätteet viedään käsiteltäviksi tai hyödynnettäviksi.

15 2.3.2005YYL KP Ympäristöyrityksiltä vaaditaan vankkaa osaamista ja hyvää etiikkaa 1 •liiketoimintamahdollisuudet lisääntyvät, mutta menestyminen edellyttää –kokonaisvaltaista palvelua –valtakunnallista / jätehuoltoalueen kattavuutta –Ohjaavien tekijöiden ennakointia –Lainsäädännön tuntemusta –Liiketoimintaosaamista –Yhteiskuntavastuuta ja eettistä toimintaa

16 2.3.2005YYL KP Ympäristöyrityksiltä vaaditaan vankkaa osaamista ja hyvää etiikkaa 2 •Toimiva palvelukokonaisuus ja nykyaikainen tekniikka •raportointi- ja seurantajärjestelmät •paikkatietojärjestelmät •monilokeroautot •”sirukortit” => Rohkeus investoida •Asiakkuuden hallinta = > asiakas- ja sidosryhmäsuhteet hoitaminen


Lataa ppt "2.3.2005YYL KP Waste Management in Finland Waste Day 2.3.2005 Katri Penttinen Ympäristöyritysten Liitto ry."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google