Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Paristo- ja akkutuottajavastuu Recser Oy - Recycling Services 17.9.20161Recser Oy_SS.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Paristo- ja akkutuottajavastuu Recser Oy - Recycling Services 17.9.20161Recser Oy_SS."— Esityksen transkriptio:

1 Paristo- ja akkutuottajavastuu Recser Oy - Recycling Services www.paristokierrätys.fi 17.9.20161Recser Oy_SS

2 Mitä tuottajavastuu tarkoittaa ? Laissa määriteltyjä tuotteita markkinoille Suomessa saattava tuottajayritys on velvollinen kustantamaan käytöstä poistettujen laitteiden koko jätehuollon (vastaanotto, kuljetus, lajittelu, käsittely). Laissa on runsaasti vaatimuksia tehokkuudelle, kierrätysasteille jne. Jokainen tuottaja maksaa oman osuutensa kuluista (markkinaosuuden mukaan) jotta kustannusten oikeudenmukainen jako toimii, ei niin että suuret tuottajat maksavat koko jätehuollon. Kollektiivinen vastuu on suoraviivaisin. Jokainen tuottaja ei voi tehokkaasti organisoida jätehuoltoa ja se olisi myös kallista. Tuottajat maksavat kulut. Tuottajilla tulee olla päätäntävalta siihen mistä palvelut tilataan ja toiminta organisoidaan. Tuottajien tavoite on järjestää jätehuolto kokonaistehokkaasti. Normaalisti tuottajayhteisön hallitus tekee päätökset toiminnan organisoimisesta. Tuottajayhteisö vastaa toiminnan vaatimustenmukaisuudesta viranomaisen suuntaan. 17.9.2016Recser Oy_SS2

3 Vanhentunut paristo- ja akkulainsäädäntö Suomen vanhentunut lainsäädäntö paristoista ja akuista perustui jätelakiin 1072/1993 ja kemikaalilakiin 744/1989, jätehuoltoa koskevat vaatimukset tulivat jätelaista ja tuotevaatimukset säädöksestä 105/1995. 105/1995 Valtioneuvoston säädös eräitä vaarallisia aineita sisältävistä paristoista ja akuista (muutettu 17/1999) koski vain paristoja ja akkuja, joissa on elohopeaa, kadmiumia ja lyijyä annettuja pitoisuuksia enemmän. Ei vaatimuksia tuottajille käytettyjen paristojen ja akkujen keräyksestä ja muusta jätehuollosta. Ko. aineita sisältämättömät paristot on saanut laittaa kaatopaikkajätteeseen – toisaalta jos erässä on yksikin ym. aineita sisältävä paristo – koko erä on ongelmajätettä. Perustuu YMa jäte- ja ongelmajäte- luetteloon. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1995/19950105 http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990017 17.9.20163Recser Oy_SS

4 Uusi akku- ja paristolainsäädäntö Uusi lainsäädäntö perustuu direktiiviin 2006/66/EY Direktiivin täytäntöönpano tapahtuu Suomessa jätelain muutoksella ja uudella asetuksella, jätelain 1072/1993 uusin muutos, asetus 422/2008. Muutettu laki http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2008/20080042.pdf Jätelain muutoksen käsittelytiedot http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vex3000.sh?TUNNISTE=HE+176/2007 Direktiivi 2006/66/EY http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:266:0001:0014:FI:PDF http://ec.europa.eu/environment/waste/batteries/index.htm 17.9.2016Recser Oy_SS4

5 Direktiivi 2008/12/EY (11.3.2008) Koska direktiiviin 2006/66/EY tällä uudella direktiivillä tehtävät muutokset ovat luonteeltaan teknisiä ja koskevat pelkästään komiteamenettelyä, jäsenvaltioiden ei tarvitse saattaa niitä osaksi kansallista lainsäädäntöään. Sen vuoksi ei ole tarpeen antaa tätä koskevia säännöksiä. Jäsenvaltioiden on varmistettava, että kukin tuottaja rekisteröidään, tuottajien rekisteröintiä koskevat samat vaatimukset jokaisessa jäsenvaltiossa. Jäsenvaltioiden on varmistettava, että kaikkien kannettavien paristojen ja akkujen sekä kaikkien ajoneuvoparistojen ja -akkujen teho ilmoitetaan tuotteissa näkyvin, selkein ja pysyvin merkinnöin viimeistään 26.9.2009. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:076:0039:0040:FI:PDF http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:076:0039:0040:FI:PDF 17.9.2016Recser Oy_SS5

6 Uuden lainsäädännön periaatteet Jätelain muutoksella ja sitä täsmentävillä asetuksilla säädettiin järjestelyistä, jotka ovat tarpeen EU:n paristo- ja akkudirektiivin täytäntöön panemiseksi 26.9.2008 mennessä, lakiin sisällytettiin perusvelvoitteet paristoja ja akkuja koskevasta tuottajavastuusta sekä eräistä muista seikoista Velvoitteiden yksityiskohdat annettiin 422/2008 asetuksessa, jätelain tuottajavastuuta koskevia säännöksiä sovelletaan paristoihin ja akkuihin alkaen 26.9.2008 Paristojen ja akkujen tuottajan ja tuottajayhteisön on tehtävä jätelain tarkoittama ilmoitus Pirkanmaan ympäristökeskukselle 01.09.2008 mennessä 17.9.2016Recser Oy_SS6

7 Tuottajavastuun piiriin kuuluvat tuotteet ja tuottajat Paristot ja akut ja niiden tuottajat (valmistajat ja maahantuojat) Tuottajana pidetään sitä, joka ammattimaisesti saattaa markkinoille paristoja tai akkuja, mukaan lukien sähkö- ja elektroniikkalaitteisiin, ajoneuvoihin tai muihin tuotteisiin sisältyvät paristot ja akut (ensimmäisen kerran Suomen markkinoille). Tuottajavastuu ei kuitenkaan koske paristoja ja akkuja, joita käytetään: valtion keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen liittyvissä SE-laitteissa, aseissa, ammuksissa ja sotatarvikkeissa, lukuun ottamatta tuotteita, joita ei ole suunniteltu käytettäviksi erityisiin sotilaallisiin tarkoituksiin sähkö- ja elektroniikkalaitteissa, jotka on suunniteltu lähetettäviksi avaruuteen. 17.9.2016Recser Oy_SS7

8 Valmistajan rooli Paristojen ja akkujen valmistajien on pyrittävä jatkuvasti parantamaan paristojen ja akkujen koko niiden elinkaaren aikaisia ominaisuuksia ympäristönsuojelun kannalta. Paristoja ja akkuja sisältävien laitteiden valmistajien/tuottajien tulee osaltaan huolehtia siitä, että myös paristoja ja akkuja koskevat vaatimukset täyttyvät. Tuottajana pidetään sitä, joka ammattimaisesti saattaa markkinoille paristoja tai akkuja, mukaan lukien sähkö- ja elektroniikkalaitteisiin, ajoneuvoihin tai muihin tuotteisiin sisältyvät paristot ja akut. 17.9.2016Recser Oy_SS8

9 SER-asetuksen muutos SER-asetukseen 852/2004 tullut muutos: Sähkö- ja elektroniikkalaite on suunniteltava ja valmistettava siten, että:...jos laitteeseen on sisällytetty paristo tai akku, käytetty paristo tai akku voidaan helposti ja turvallisesti poistaa laitteesta ja siihen on liitetty poistamista koskevat ohjeet sekä tiedot pariston tai akun lajista. Näitä vaatimuksia ei sovelleta, jos turvallisuuteen tai suorituskykyyn liittyvät taikka lääketieteelliset tai tietoturvallisuussyyt edellyttävät jatkuvaa virransyöttöä ja kiinteää kytkentää laitteen ja pariston tai akun välillä. SER-asetuksen muutos tulee voimaan 26.9.2008. 17.9.2016Recser Oy_SS9

10 Tuottajan velvoitteita Tuottajan on mm. kuljetusten ympäristövaikutukset huomioiden järjestettävä käytettyjen paristojen ja akkujen kattava keräys ja tehokas kierrätys sekä vastattava keräys- ja kierrätysjärjestelmän kustannuksista 26.9.2008 lukien toimitettava kerätyt paristot ja akut lajiteltaviksi, esikäsiteltäviksi ja kierrätettäviksi päätettävä, huolehtiiko tuottajavastuuvelvoitteistaan itsenäisesti vai liittymällä tuottajayhteisöön luotava edellytykset tuottajayhteisön/yhteisöjen perustamiselle ja perustettava se/ne käytettyjen paristojen ja akkujen keräys ja vastaanotto sovitetaan tarpeen mukaan yhteen jätelain 18 b §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen SE- laitteiden tuottajavastuuseen perustuvien keräys- ja jätehuoltojärjestelmien kanssa. 17.9.2016Recser Oy_SS10

11 Tuottajan velvoitteita Tuottajan velvollisuus koskee tuottajan itse markkinoille luovuttamia tuotteita ja markkinoille luovutettujen tuotteiden määrään tai markkinaosuuteen nähden kohtuulliseksi katsottavaa osuutta kaikista niitä vastaavista markkinoille luovutetuista tuotteista riippumatta tuotteiden markkinoille luovuttamisen ajankohdasta. Käytettyjen kannettavien paristojen ja akkujen keräyksestä, esikäsittelystä, kierrätyksestä ja käsittelystä aiheutuvia kustannuksia ei saa ilmoittaa erikseen käyttäjälle uutta paristoa tai akkua myytäessä. Paristojen, akkujen, SE-laitteiden ja ajoneuvojen tuottajien on tarpeellisin yhteistoimin huolehdittava, että 18 c §:n 1 momentin täytäntöönpanosta ei aiheudu toisen tuoteryhmän tuottajille kaksinkertaisia maksuja silloin, kun jätteenä käytöstä poistettavien mainittujen tuotteiden keräys ja muu jätehuolto järjestetään yhteistoiminnassa. 17.9.2016Recser Oy_SS11

12 Tuottajan velvoitteita Paristojen ja akkujen tuottajan on huolehdittava siitä, että (kaikissa) paristoissa ja akussa on erilliskeräystä osoittava merkintä ja tarvittaessa pariston ja akun sisältämän raskasmetallin tunnus. Merkintä voi olla myös pakkauksessa. 26.9.2009 alkaen markkinoille saatettavissa kannettavissa paristoissa, akuissa ja paristoyksiköissä sekä ajoneuvoparistoissa ja -akuissa on niiden tehoa osoittavat merkinnät Tuottajan tulee huolehtia, että käyttäjällä on mahdollisuus poistaa käytöstä käytetyt paristot tai akut häntä lähellä olevassa helppopääsyisessä vastaanottopaikassa 17.9.2016Recser Oy_SS12

13 Seurantatietojen ilmoittaminen Tuottajan ja TY:n on ilmoitettava PIR:lle vuosittain maaliskuun loppuun mennessä (ensimmäisen kerran 2010) eriteltyinä paristo- ja akkutyypeittäin mm. seuraavat tiedot koskien edellistä vuotta: Suomen markkinoille saatettujen paristojen ja akkujen, mukaan lukien SE-laitteisiin ja ajoneuvoihin sisältyvät paristot ja akut, ja maasta vietyjen tällaisten paristojen ja akkujen määrä tonneina sekä selvitys ilmoitettujen tietojen arviointi- ja laskentaperusteista. Kerättyjen käytettyjen paristojen ja akkujen, mukaan lukien SE- laitteista ja ajoneuvoista poistetut paristot ja akut, määrä tonneina Esikäsiteltyjen ja kierrätettyjen käytettyjen paristojen ja akkujen määrä tonneina sekä saavutetut kierrätystehokkuudet 17.9.2016Recser Oy_SS13

14 Eräiden muiden toimijoiden velvollisuudet Kannettavien kuluttajaparistojen ja -akkujen myyjän tai muun jakelijan on otettava käyttäjältä vastaan jätteenä käytöstä poistettavat kannettavat paristot ja akut. Jakelijan on myös tiedotettava käyttäjälle mahdollisuudesta toimittaa käytöstä poistettavat kannettavat paristot ja akut myyntipisteeseen. Vastaanoton on oltava käyttäjälle maksutonta eikä sen edellytyksenä saa vaatia uuden pariston tai akun ostamista. Edellä 18 c §:n 1 momentissa tarkoitettua tuottajan velvollisuutta järjestää jätteenä käytöstä poistettavan tuotteen jätehuolto sekä vastata siitä aiheutuvista kustannuksista sovelletaan 18 h §:n 6 momentin mukaisesti kerättyihin jätteenä käytöstä poistettuihin paristoihin ja akkuihin siitä lähtien, kun jäte on otettu vastaan myyntipisteessä ja koottu kuljetuksen järjestämisen kannalta tarkoituksenmukaisiksi eriksi. Muuhun kuin yksityiskäyttöön tarkoitetuissa ajoneuvo- ja teollisuusakuissa voidaan soveltaa myös muuta menettelyä, kaikki akut on kuitenkin veloituksetta vastaanotettava 17.9.2016Recser Oy_SS14

15 Muut kuin kannettavat paristot ja akut Teollisuusparistojen ja -akkujen sekä muuhun kuin yksityiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvoparistojen ja -akkujen tuottaja ja tällaisen pariston tai akun käyttäjä voivat sopia muusta kuin 18 c §:n 1 momentissa tarkoitetusta jätehuollon kustannusten jaosta. Sen lisäksi, mitä jätelaissa ja edellä 6 §:ssä säädetään käytettyjen ajoneuvoparistojen ja -akkujen ja teollisuusparistojen ja -akkujen erilliskeräyksestä ja vastaanotosta, tuottajan on huolehdittava, että: 1.käytetyt ajoneuvoparistot ja -akut kerätään käyttäjältä tai että käyttäjällä on mahdollisuus poistaa käytöstä käytetyt paristot ja akut häntä lähellä olevassa helppopääsyisessä vastaanottopaikassa; 2.käytettyjen ajoneuvoparistojen ja -akkujen keräys ja vastaanotto sovitetaan tarpeen mukaan yhteen jätelain 18 b §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettujen ajoneuvojen tuottajavastuuseen perustuvien keräys- ja jätehuoltojärjestelmien kanssa; 3.käytetyt teollisuusparistot ja -akut otetaan aina vastaan käyttäjältä riippumatta niiden kemiallisesta koostumuksesta tai alkuperästä. 17.9.2016Recser Oy_SS15

16 Valvonnasta vastaavat Pirkanmaan ympäristökeskus tuottajavastuujärjestelmän osalta Turvatekniikan keskus (TUKES) paristojen ja akkujen markkinavalvonnan osalta Alueelliset ympäristökeskukset ja kuntien ympäristönsuojelu- viranomaiset vastaanottopaikkojen ja käsittelylaitosten ympäristönsuojelun valvonnan osalta 17.9.2016Recser Oy_SS16

17 Tietynlaisia paristoja ja akkuja ei saa saattaa markkinoille Seuraavia paristoja ja akkuja, mukaan lukien sähkö- ja elektroniikkalaitteisiin, ajoneuvoihin ja muihin tuotteisiin sisältyvät paristot ja akut, ei saa saattaa markkinoille: paristot ja akut, joissa on yli 0,0005 painoprosenttia elohopeaa, lukuun ottamatta enintään kaksi painoprosenttia sisältäviä nappiparistoja; kannettavat paristot ja akut, joissa on yli 0,002 painoprosenttia kadmiumia, lukuun ottamatta paristoja ja akkuja, jotka on tarkoitettu käytettäviksi hätä- tai hälytysjärjestelmissä, hätävalaistus mukaan lukien, lääkinnällisissä SE-laitteissa tai johdottomissa työkaluissa. 17.9.2016Recser Oy_SS17

18 Muut maat Jäsenvaltioiden on saatettava direktiivin 2006/66/EY noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset voimaan viimeistään 26.9.2008 Joissakin maissa tuottajavastuu on jo koskenut myös paristoja ja akkuja, mm. Ruotsi ja Tanska Muun muassa seuraavat maat ovat ilmoittaneet direktiiviin 2006/66/EY perustuvan lainsäädännön valmistelusta: Espanja, Irlanti, Puola, Saksa, Yhdistynyt kuningaskunta. 17.9.2016Recser Oy_SS18

19 Mitä jätelaki sanoo ennestään SE-romusta? Tuottajayhteisössä velvoitteet on jaettava tuottajien ja mahdollisten muiden toimijoiden kesken tasapuolisesti toiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen ja siten, että vältetään kaupan esteet ja kilpailun vääristyminen. TY:n tulee ottaa osakkaakseen, jäsenekseen tai sopimussuhteeseen samoilla ehdoilla kuin sen piirissä jo oleva tuottaja, sellainen uusi tuottaja, jolle markkinoiden vähäisyyden tai muun erityisen syyn vuoksi on taloudellisesti kohtuutonta yksin järjestää kattava uudelleenkäyttö, hyödyntäminen ja muu jätehuolto. TY:n on otettava 18 a §:n 2 momentissa säädettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi tasapuolisesti huomioon kaikki taloudelliset toimijat ja heidän asianmukaiset toimintamahdollisuutensa kyseisillä markkinoilla tehdessään sopimuksia uudelleenkäytön, hyödyntämisen ja muun jätehuollon käytännön järjestämisestä. 17.9.2016Recser Oy_SS19

20 Mitä jätelaki sanoo ennestään SE-romusta? Valtioneuvosto voi päätöksellään velvoittaa tietyllä tuotealalla toimivat TY:t ja tuottajat yhteistoimintaan, jos se on tarpeen sellaisten rinnakkaisten uudelleenkäyttö- ja hyödyntämisjärjestelmien poistamiseksi tai muodostumisen estämiseksi, joista on ilmeistä haittaa järjestelmien yleiselle toimivuudelle tai tuotteiden viimeisen haltijan mahdollisuudelle saada toimitettua käytöstä poistettava tuote uudelleenkäyttöön, hyödynnettäväksi tai muuhun jätehuoltoon. Mitä 2–4 momentissa säädetään TY:stä, koskee vastaavasti sellaista muuta usean tuottajan yhteistoimintajärjestelyä, joka huolehtii tuottajavastuuseen perustuvasta uudelleenkäytöstä, hyödyntämisestä ja muusta jätehuollosta ja jolla on kyseisten tuotteiden tai tuoteryhmän osalta merkittävä markkina-asema. 17.9.2016Recser Oy_SS20

21 Mitä tuottajan pitikään tehdä? Kannettavien P&A osalta ei tunneta SER-asetuksesta tuttua B&B ja B&C erottelua, ei myöskään historiallista jätettä, joten myös yritystuotteiden tuottajat, joiden laitteissa on kannettava paristo tai akku joutuvat raportoimaan paristot ja akut. Viranomaisraportointi on kerran vuodessa. Erotella toisistaan omissa järjestelmissään laitteen ja pariston tai akun paino (esim laite 3 kg, josta akku 1 kg => laite 2 kg + akku 1 kg (akun materiaali) Raportoida TY:n päätöksen mukaisilla aikaväleillä nykyisissä systeemeissä, nykyisellä tavalla => laitteiden painot erikseen ja akkujen painot erikseen JA luonnollisesti irtoparistot ja akut Merkitä kaikki paristot ja akut (tai niiden pakkaukset) erilliskeräysmerkinnällä Huolehtia siitä että integroidut akut ovat irroitettavissa ja ohjeet sille Tehdä tuottajavastuun siirtosopimus Recser Oy:n kanssa Maksaa oma osansa jätehuollon kustannuksista 17.9.2016Recser Oy_SS21

22 Linkkejä Interim report of the study establishing harmonized methods to determine the capacity of all portable and automotive batteries and rules for the use of the label indicating the capacity of these batteries by Bio Intelligence http://ec.europa.eu/environment/waste/batteries/pdf/bio_battery_report.pdf QUESTIONS AND ANSWERS ON THE NEW BATTERY DIRECTIVE http://ec.europa.eu/environment/waste/batteries/pdf/qa.pdf EPBA & RECHARGE Guidelines to Environmental Battery Marking in the European Union April 2008 http://www.rechargebatteries.org/Marking_guidelines_for_batteries_04_2008.pdf Recharge CAPACITY MARKING BATTERIES DIRECTIVE 2006/66/EC April 2008 http://www.rechargebatteries.org/CAPACITY_MARKING__RECOMMENDATIONS.pdf EPBA Battery collection and recycling http://www.epbaeurope.net/recycling.html IMPACT ASSESSMENT ON SELECTED POLICY OPTIONS FOR REVISION OF THE BATTERY DIRECTIVE FINAL REPORT JULY 2003 http://ec.europa.eu/environment/waste/batteries/pdf/eia_batteries_final.pdf 17.9.2016Recser Oy_SS22

23 Kiitos! www.paristokierrätys.fi 17.9.2016Recser Oy_SS23


Lataa ppt "Paristo- ja akkutuottajavastuu Recser Oy - Recycling Services 17.9.20161Recser Oy_SS."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google