Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen"— Esityksen transkriptio:

1 Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen
Tarja-Riitta Blauberg, ympäristöministeriö ”Uusi jätelaki – uhka vai mahdollisuus?” - Paperinkeräys Oy:n seminaari Helsinki

2 Jätelainsäädännön uudistuksen tavoitetila 2016
Materiaalitehokkuus parantunut, jätteen määrä ja haitallisuus vähentyneet Jätehuolto Suomessa vastaa EU:n edistyksellisten maiden tasoa. Käytössä on monipuolinen valikoima vaihtoehtoisia käsittelymenetelmiä, joista valitaan sopivin etusijajärjestyksen mukaisesti. Vähintään 50 % yhdyskuntajätteestä kierrätetään tai käsitellään biologisesti. Kierrätykseen soveltumaton jäte hyödynnetään energiana. Kaatopaikalle sijoitetaan vain hyvin vähän jätettä. Esittäjän nimi alatunnisteeseen

3 Uusi jätelaki ja eräät siihen liittyvät lait
laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta 647/2011 teknisiä muutoksia 19 muuhun lakiin /2011 lait vahvistettiin ja tulevat voimaan (+ siirtymäaikoja eräille vaatimuksille) pannaan täytäntöön jätedirektiivi 2008/98/EY (määräaika ) Esittäjän nimi alatunnisteeseen

4 Uuden jätelainsäädännön voimaantulo (1/2) Alleviivattuina lain siirtymäsäännöksiin hyväksytyt muutokset (HE 15/2012) Lait vahvistetaan Lait ja eräät keskeiset asetukset tulevat voimaan Valtion jätehuoltotöitä koskeva sääntely sekä vanhat asetukset (siltä osin kuin eivät ristiriidassa uuden lain kanssa) säilyvät voimassa, kunnes korvataan uusilla Tuottajavastuuta koskeva luku 6 (pl. pakkaukset) Juomapakkauksia koskeva luku 7 ml. juomapakkausten merkinnät 70 § Hakemus tuottajarekisteriin: Tuottajayhteisö (uudet ja tiedostoon merkityt) (pl. pakkaukset) painetun paperituotteen tuottaja Ilmoitus ammattimaisesta keräyksestä 100 § Jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelma tai sen tarkistukset esitettävä lupaviranomaiselle Sopimusperusteista jätteenkuljetusta käyttävän kunnan on tehtävä päätös kuljetusjärjestelmästä; siirryttäessä kunnan järjestämään kuljetukseen siirtymäaika 3-5 vuotta

5 Uuden jätelainsäädännön voimaantulo (2/2)
Tuottajavastuuta koskevan luvun 6 soveltaminen pakkauksiin Tuottajan järjestettävä pakkausjätteiden vastaanotto 49 §:n mukaisesti Tiedostoon merkityn tuottajan tehtävä hakemus tuottajarekisteriin Kiinteistön haltijan järjestämää pakkausjätteen erilliskeräystä koskeva 41 §:n 3 momentti Uudet kunnan vastuulle kuuluvat jätteet luovutettava kunnan järjestämään jätehuoltoon

6 Mikä muuttuu? Jätehuollon etusijajärjestyksen (jätehierarkian) noudattamista tehostetaan. Tuottajan vastuuta pakkausjätteiden jätehuollon järjestämisestä laajennetaan. Valvontaa ja seurantaa tehostetaan. Jätehuollon eri toimijoiden vastuita täsmennetään. Muutoksia eräisiin keskeisiin käsitteisiin (hyödyntäminen, käsittely, loppukäsittely, vaarallinen jäte) Sääntely entistä täsmällisempää ja yksityiskohtaisempaa, enemmän valtuussäännöksiä

7 Jätteen määritelmä Yleinen määritelmä ennallaan (5 §)
”JÄTE on aine tai esine, jonka sen haltija on poistanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä” Jätteen määritelmä Yleinen määritelmä ennallaan (5 §) Lakiin lisätty jätedirektiiviin perustuvat säännökset siitä, milloin esine tai aine on sivutuotetta (sovelletaan sellaisenaan) ei hyödyntämisen jälkeen enää ole jätettä (valtuussäännös) Arviointiperusteet pohjautuvat EU:n oikeuskäytäntöön eikä niiden siten pitäisi muuttaa jätteen määritelmän tulkintaa Käytännössä johtanevat kuitenkin jätteen määritelmän tulkintakysymysten aktivoitumiseen esim. lupa-asioissa

8 Etusijajärjestys (8 §) 1. Jätteen määrän ja haitallisuuden vähentäminen 2. Uudelleenkäytön valmistelu 3. Kierrätys 4. Hyödyntäminen energiana tai muu hyödyntäminen 5. Loppu-käsittely EU:n jätedirektiivin jätehierarkia lain yleisvelvollisuudeksi:

9 Etusijajärjestyksen sitovuus
Kaikessa toiminnassa ”mahdollisuuksien mukaan” (8 § 1 mom) Jätehuoltoon osallistuville ammattimaisille toimijoille sitova velvollisuus (8 § 2 mom) ml. kunta ja kunnalliset toimijat, tuottajat, jätettä tuottavat toiminnanharjoittajat Viranomaisten on omassa toiminnassa edistettävä etusijajärjestyksen noudattamista (11 §) Saavutettava kokonaisuutena arvioiden lain tarkoituksen kannalta paras tulos. Arvioinnissa otetaan huomioon: tuotteen ja jätteen elinkaaren aikaiset vaikutukset ympäristönsuojelun varovaisuus- ja huolellisuusperiaate toiminnanharjoittajan tekniset ja taloudelliset edellytykset noudattaa etusijajärjestystä

10 Etusijajärjestyksen konkretisointi asetuksilla (1/2)
Tuotteita koskevat rajoitukset ja muut säännökset (10 §), esim. tuotteiden sisältämät vaaralliset aineet, tuotteen merkitseminen (nyk. SE-laitteet, ajoneuvot, paristot ym.) Jätteen lajittelu-, uudelleenkäyttö-, kierrätys- tai hyödyntämistavoitteet tai –velvoitteet (8, 15 §) Eduskunnan lausuma: asetuksilla säädettävä riittävän kunnianhimoiset tavoitteet Yhdyskuntajätteen kierrätystavoite 50 % v.2016 (VALTSU) Rakennus- ja purkujätteen kierrätystavoite 70 % v (jätedir.) Keräyspaperi, eri pakkausjätteet, romuajoneuvot, SER, renkaat ym. tuottajavastuujätteet: kierrätys- ja hyödyntämisvelvoitteiden uudelleenarviointi Ympäristöministeriö

11 Etusijajärjestyksen konkretisointi asetuksilla (2/2)
Kielto sijoittaa biohajoavaa/orgaanista jätettä kaatopaikalle jne. (mm. 8 §, 14 §) – valmistelu vireillä Tuottajan järjestämien vastaanottopaikkojen vähimmäismäärä käytöstä poistetuille tuotteille (49 §) keräyspaperi, eri pakkausjätteet, romuajoneuvot, SER, renkaat, paristot ja akut Ympäristöministeriö

12 Tuotteen valmistajan, markkinoille saattajan ja jakelijan huolehtimisvelvollisuudet (9 §)
Säästeliäs materiaalikäyttö, haitallisten aineiden välttäminen, tuotantomenetelmän vaatimukset, turhan pakkaamisen välttäminen, tuotteen kestävyys, korjattavuus, uudelleenkäytettävyys sekä kierrätettävyys. Tiedottaminen tuotteen käyttäjälle ja jätehuollon toimijalle. Valtioneuvoston asetuksella on mahdollisuuksia säätää vaatimuksia tuotteen valmistajalle, markkinoille saattajalle ja jakelijalle (10§), jos tuote aiheuttaa vaaraa tai haittaa ympäristölle tai terveydelle tai aiheuttaa roskaantumista tai kohtuutonta haittaa jätehuollolle

13 Jätehuollon järjestämisvastuu
Järjestämisvastuu laissa: Jätteen haltija, paitsi, kun vastuu on : Kunnalla asuinkiinteistöistä sekä julkisista ja vastaavista palveluista tulevien yhdyskuntajätteiden osalta (luku 5) tai Tuottajalla tietyistä tuotteista tulevan jätteen osalta (luku 6) Jätteen haltijan laiminlyödessä velvollisuutensa vastuu siirtyy kiinteistön haltijalle, jos tämä on sallinut toiminnan (28 §)

14 Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (1/3) 32-33 §
Nykyinen vastuunjako säilytetään pääpiirteissään: kunnan vastuulla kotitalousjätteet ja julkisen toiminnan yhdyskuntajätteet sekä asumisen ja maa- ja metsätalouden vaaralliset jätteet nykyiseen tapaan. Kunnan vastuulle lisätään yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelun ja koulutuksen yhdyskuntajätteet (n. 1-2 % yhdyskuntajätteestä); tavoitteena vastuurajojen selkiyttäminen Kunnan vastuuta selvennetään myös kivijalkayritysten jätteiden sekä putkikeräys- ym. järjestelmien jätteiden osalta Uudet toiminnot kunnan järjestelmään viimeistään

15 Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (2/3) 32-33 §
Muut elinkeinotoiminnan yhdyskuntajätteet säilyvät jätteen haltijan vastuulla (n % yhdyskunta- jätteestä) Kunnalle velvollisuus tarjota kapasiteettinsa puitteissa jätehuoltopalveluja elinkeinonharjoittajalle muun palvelutarjonnan puuttuessa (ns. ”perälauta”): tavoitteena jätehuollon toimivuuden turvaaminen. jatkuvasta ja säännöllisestä toiminnasta tehtävä sopimus enintään 3 vuodeksi kerrallaan

16 Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet (3/3) Poikkeuksia
Kunnan vastuulle eivät kuulu em. toiminnoissa syntyvät jätteet, jotka toimitetaan tuottajan järjestämään jätehuoltoon tai juomapakkausten palautusjärjestelmään Kunta voi täydentää tuottajan järjestämää vastaanottoa (48 §) Kunta voi järjestää erilliskerätyn pakkausjätteen kiinteistöittäisen kuljetuksen (35 § 1 mom) Kunta voi hakemuksesta vapauttaa julkisen toiminnan ja yksityisen sosiaali-, terveys- ja koulutustoiminnan jätteen haltijan velvollisuudesta liittyä kunnan järjestämään jätehuoltoon (42 §) Jos perusteltua kiinteistön muun jätehuollon järjestämiseksi ja etusijajärjestyksen paremmaksi noudattamiseksi eikä aiheuta ympäristö- tai terveyshaittaa Päätös enintään 5 vuodeksi kerrallaan Jätteen haltijan tiedonantovelvollisuus

17 Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus (1/3) 35-39 §
Kunta vastaa, että sen vastuulle kuuluvan jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä paikasta: kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena tai kiinteistön haltijan järjestämänä jätteen-kuljetuksena (vrt. nykyinen sopimusperusteinen jätteenkuljetus) Kunta voi tehdä päätöksen kiinteistön haltijan järjestämän kuljetuksen käyttöönotosta, jos laissa säädetyt edellytykset täyttyvät Päätöksen edellytysten toteutumisen seuranta Päätös sopimusperusteisilla alueilla tehtävä vuoden kuluessa lain voimaantulosta; siirryttäessä kunnan järjestämään kuljetukseen päätettävä 3-5 vuoden siirtymäajasta

18 Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus (2/3)
Molempia kuljetusjärjestelmiä koskevat vaatimukset (35, 39 §): Kuljetuspalvelujen kattavuus, luotettavuus, kohtuullisuus ja syrjimättömyys Noudatettava kunnan jätehuoltomääräyksiä Jätteet kuljetettava kunnan määräämään vastaanotto- tai käsittelypaikkaan Jätteen kuljettajan annettava tiedot kuljetuksista vuosittain/neljännesvuosittain kunnan jätehuoltoviranomaiselle, joka merkitsee ne rekisteriin. Esittäjän nimi alatunnisteeseen

19 Kiinteistöittäinen jätteenkuljetus (3/3)
Kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta ei tarvitse järjestää tietyillä alueilla. Kunta päättää lain kriteerein. Tällöin kunnan on järjestettävä alueellinen vastaanottopaikka. Ympäristöministeriö

20 Jätehuollon maksut (9 luku)
Kunnan jätemaksun sääntely jokseenkin ennallaan Maksun perusteita täsmennetty Perusmaksun periminen mahdollistetaan Sallitaan enintään kohtuullinen tuotto Maksuperusteiden läpinäkyvyyden varmistaminen ja tiedottaminen maksun perusteista ja maksukertymän käytöstä Laskusta ilmenevät tiedot Vähimmäisvaatimukset kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen maksuista (tasapuolisuus, kohtuullisuus, maksuperusteiden erittely) Virhe ja hinnanalennus 20

21 Tuottajavastuu (6 luku; 46 – 67 §) (1/2)
Tuottajan on järjestettävä vastuulleen kuuluvien tuotteiden jätehuolto ja vastattava siitä aiheutuneista kustannuksista Tuottajavastuun tuote Tuottaja Renkaat Valmistaja, maahantuoja tai pinnoittaja Ajoneuvot Valmistaja tai maahantuoja Sähkö- ja elektroniikkalaitteet (SER) Valmistaja, maahantuoja tai oman tuotemerkin myyjä Paristot ja akut Markkinoille saattaja Paperituotteet Valmistaja, maahantuoja tai painetun paperituotteen maahantuoja Pakkaukset Pakkaaja tai pakatun tuotteen maahantuoja

22 Tuottajavastuu (2/2) Pääosin säännösten asiasisältö säilyy nykyisen kaltaisena Muutoksia: Tuottajan ensisijainen oikeus jätehuollon järjestämiseen (47 §) Tuottajayhteisöön voi kuulua vain tuottajia (62 §) Tuottajayhteisön toiminnan turvaaminen (64 §) Pakkausten tuottajavastuun laajeneminen Vähäiset muutokset keräyspaperin tuottajavastuuseen (48, 49 §) SE-laitteiden jakelijan vastaanottovelvollisuuden laajeneminen (56 §) tuottajan järjestettävä SER:n, paristojen ja renkaiden kuljetus maksutta jakelijan vastaanottopaikasta Säännösten virtaviivaistaminen

23 Tuottajavastuun suhde muiden toimijoiden jätehuoltopalveluihin (47 §)
Tuottajalla ensisijainen oikeus; muut jätehuollon toimijat saavat perustaa rinnakkaisia keräys- tai vastaanottojärjestelmiä tai tarjota tähän liittyviä palveluja vain, jos tämä tehdään yhteistoiminnassa tuottajan kanssa Kunnalla oikeus täydentää kuljetusta ja vastaanottoa osana järjestämäänsä lakisääteistä jätehuoltoa. Tällöin jätteet toimitettava tuottajan järjestämään jätehuoltoon. 23

24 Pakkausten jätehuolto
Samanlainen tuottajavastuu pakkauksille kuin muille tuoteryhmille (SER, romuajoneuvot, paristot, ym.) Tuottaja vastaa pakkausten jätehuollosta ja siitä aiheutuvista kustannuksista Vähimmäisvaatimukset eri pakkausjätteiden vastaanottopaikkojen määrästä (49 § ja sen nojalla annettava asetus) Voitava luovuttaa maksutta ja vaivattomasti vastaanottoon lasi-, metalli-, kuitu- ja muovipakkaukset tavoitteena riittävä palvelutaso koko maassa (käytännössä kauppojen ekopisteverkoston pohjalta?) oltava järjestetty 2 v kuluttua lain voimaantulosta (kevät 2014) Tarkoittaa käytännössä, että kustannukset siirtyvät kunnalta tuottajien katettaviksi. 24

25 Erilleen lajitellun pakkausjätteen keräyksen ”marssijärjestys”
Alueellinen vastaanotto Ensisijaisesti tuottaja (49 §:n mukainen palvelutaso); velvollisuus järjestää vastaanotopaikkoja, määrä voi olla tuoteryhmittäin tai alueittain erilainen (asetuksella voidaan säätää tarkemmin). Muut toimijat voivat perustaa rinnakkaisia järjestelmiä yhteistyössä tuottajien kanssa. Kunta voi täydentää Kuljetus kiinteistöltä 32 §:ssä tarkoitetuista toiminnoista Ensisijaisesti tuottaja Toissijaisesti osana kiinteistöittäisen kuljetuksen järjestämistä (kunnan järjestämä tai kiinteistön haltijan järjestämä kuljetus) Kiinteistön haltija yksityisoikeudellisten sopimusten perusteella, jollei tuottaja tai kunta järjestä

26 Muutokset keräyspaperin tuottajavastuussa
Painetun paperituotteen maahantuojat tuottajavastuun piiriin Tuottajan tehtävä hakemus tuottajarekisteriin mennessä Tuottajan järjestettävä keräyspaperin kuljetus kiinteistöltä maksutta, jos kiinteistö sijaitsee muulla kuin pientalo- tai haja-asutusalueella (ts. myös kerros- ja rivitaloalueiden pientaloista).

27 Jakelijan (kaupan/myyjän) vastaanottovelvollisuus
Renkaat: jos lajiltaan ja laadultaan vastaavat ostettavia uusia renkaita (jokseenkin sama kuin nykyisin) Kannettavat paristot ja akut: ilman uuden tuotteen ostovelvoitetta (kuten nykyisin) Kotitalouksien SER (vähäinen laajennus) jos ostetaan tilalle uusi vastaava laite vastaanotto voidaan järjestää muualla kuin myyntipisteessä, jos vastaanottopaikka on yhtä helposti laitteen haltijan saavutettavissa kuin myyntipiste ja tämä on tuottajan järjestämän kuljetuksen kannalta tarkoituksenmukaista Energiansäästölamppujen vastaanottojärjestelmän laajentaminen? (vrt. eduskunnan lausuma)

28 Valvonnan ja seurannan tehostaminen
”Omavalvonnan” edistäminen Kirjanpitosäännökset Toiminnanharjoittajan järjestämä jätehuollon seuranta ja tarkkailu Jätteenkuljetusten valvonnan parantaminen Hyväksymismenettelyjen täsmentäminen, siirtoasiakirjavelvollisuus, tiedonantovelvollisuus kiinteistöittäisestä jätteenkuljetuksesta Ilmoitus jätteen ammattimaisesta keräyksestä Laiminlyöntimaksu Ympäristöministeriö

29 Kirjanpito (118-119 §) Jätekirjanpitovelvolliset (118 § 1 mom.)
toiminta, jossa syntyy vaarallista jätettä tai vähintään 100 t/v muuta jätettä tai joka ympäristöluvanvaraista jätteen laitos- tai ammattimainen käsittely jätteen kuljettajat ja välittäjät ammattimainen jätteen keräys (100 §) Tiedot kirjanpitoon (119 §) uutena vaatimuksena ominaisjätemäärä (jätteen tuottajat) säilytysaika 6 vuotta Täydentävä asetuksenantovaltuus Ympäristöministeriö

30 Toiminnanharjoittajan järjestämä jätehuollon seuranta ja tarkkailu (120 §)
Kirjanpitovelvollisen toiminnanharjoittajan on tarkkailtava järjestämäänsä jätehuoltoa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti ja perehdytettävä jätehuollosta vastaavat seurantaan sekä ryhdyttävä toimiin puutteiden poistamiseksi Luvanvaraisen jätteen käsittelytoiminnassa esitettävä lv:lle suunnitelma jätteen käsittelyn seurannan ja tarkkailun järjestämiseksi Ympäristöluvassa annettava tarkemmat määräykset seurannasta ja tarkkailusta ja suunnitelmasta sekä siitä, miten raportoidaan [YSL 46 §] Toiminnanharjoittajan esitettävä tarkistukset tai suunnitelma lupaviranomaiselle vuoden kuluessa lain voimaantulosta Ympäristöministeriö

31 Hyväksyminen jätehuoltorekisteriin: Jätteen ammattimainen kuljettaminen ja jätteen välittäjänä toimiminen (94 – 99 §) Korvaa nykyisen ilmoituksen jätetiedostoon Hakemus tehdään sille ELYlle, jonka alueella suurinta osaa toiminnasta harjoitetaan (tai kotipaikan mukaiselle ELYlle) Toimintaa ei saa aloittaa ennen toiminnan hyväksymistä Täsmennyksiä hyväksymisen edellytyksiin ja päätöksen sisältöä, muuttamista, peruuttamista ja raukeamista koskeviin säännöksiin Velvollisuus jätehuoltorekisteriotteen mukana pitämiseen Siirtymäsäännös: hakemus tehtävä 3 vuoden kuluessa lain voimaantulosta, kuitenkin viimeistään silloin, kun jätetiedosto-ote on tarkistettava. 31

32 Ilmoitus jätehuoltorekisteriin jätteen ammattimaisesta keräyksestä (100 §) (1/2)
Jätteen keräyksellä tarkoitetaan ( §) jätteen kokoamista … vastaanottopaikkaan omatoimista käsittelyä varten tai jätteen kuljettamiseksi käsittelyyn, mukaan lukien alustava lajittelu ja tilapäinen varastointi Ilmoitus tehtävä ammattimaisesta keräyksestä = kunnan, tuottajan, jakelijan tai muun toimijan järjestämä alueellinen vastaanottopaikka Ilmoituksenvaraista ei ole lääkejätteiden vastaanotto apteekissa, myymälöiden kulutustuotteiden vastaanotto, vapaaehtoiset keräystapahtumat (ei-ammattimaista keräystä)

33 Ilmoitus jätehuoltorekisteriin jätteen ammattimaisesta keräyksestä (100 §) (2/2)
Ilmoitus toiminnasta jätehuoltorekisteriin kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle hyvissä ajoin ennen keräyksen aloittamista Siirtymäsäännös: ilmoitus tehtävä viimeistään Ilmoituksessa annettava tiedot toiminnanharjoittajasta, kerättävistä jätteistä, jäteastioista ja vastaanottopaikkojen sijainnista; täsmennetään asetuksella Kunnan ysv:n ilmoitus jätehuoltorekisteriin merkitsemisestä ilmoituksen tekijälle ELY-keskus ylläpitää jätehuoltorekisteriä (tietojärjestelmien kehittämistarve!) Toiminnanharjoittajalla kirjanpitovelvollisuus

34 Laiminlyöntimaksu (1/2)
toimivaltainen valvontaviranomainen määrää hallintomenettelyssä kehotettuaan laiminlyöjää korjaamaan laiminlyöntinsä oikeusrekisterikeskus panee täytäntöön (myös ilman lainvoimaista päätöstä) määrätään vain selkeästi todennettavista laiminlyönneistä; maksu mahdollista välttää korjaamalla laiminlyönti teot poistettu rikosoikeudellisen rangaistusvastuun piiristä

35 Laiminlyöntimaksu (2/2)
Maksun suuruus* Hakemuksen tekeminen tuottajarekisteriin 1 % liikevaihdosta, kuitenkin 500 – e Hakemuksen tai ilmoituksen tekeminen jätehuoltorekisteriin (kuljettaja, välittäjä, kerääjä) Tuottajan kirjanpito ja raportointi Siirtoasiakirjan/jätehuoltorekisteriotteen laatiminen ja mukana pitäminen Jätteen kv. siirtoihin liittyvien menettelyjen laiminlyönti 500 – e * Maksua voidaan kohtuullistaa

36 Jätelainsäädännön keskeiset uudistukset
Etusijajärjestyksen sitova noudattaminen jätteisiin ja jätehuoltoon liittyvässä toiminnassa Tuottajavastuun tehostuminen Kierrätykselle asetettujen vaatimusten tiukentuminen Kaatopaikkakäsittelyn voimakas rajoittaminen Valvonnan ja seurannan tehostuminen

37 Jätealan asetusten valmistelutilanne
Noin 30 asetusta, joista asetukseen sisällöllisiä muutoksia: yleisasetus jätteistä, tuottajavastuuasetukset, muut asetukset (kaatopaikat, poltto, maarakentaminen ym.) Jälki-työryhmän ehdotus jätealan asetustason sääntelystä Jatkovalmistelu virkatyönä YM:ssä alan toimijoiden ja viranomaisten kuuleminen jokainen asetus erikseen lausunnoille Jäteasetus ja ympäristönsuojelu-asetuksen muutos voimaan yhtä aikaa uuden jätelain kanssa Kokonaisuudessaan asetusten uudistaminen kestänee vuotta

38 Kiitos mielenkiinnosta


Lataa ppt "Uuden jätelain vaikutukset kiinteistön jätehuollon järjestämiseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google