Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? 8.11. 2006 Piia Laita, KIASMA
Viestintä Profilointi Tiedotus, informointi, ulkoinen viestintä Imago ja identiteetti Tiedotus, informointi, ulkoinen viestintä PR, suhdetoiminta Suhteet joukkoviestimiin Julkisuuden hallinta Markkinointi Mainonta Markkinointiviestintä Piia Laita, KIASMA
Profilointi Imago Identiteetti Imago + identiteetti = brändi Maine Mielikuva Identiteetti Arvot Osaaminen Tavoite ja visio Viestiminen Visuaalinen ilme Imago + identiteetti = brändi Piia Laita, KIASMA
Yleisösuhde ja PR Vastaanottajanäkökulma Verkostoituminen Kohderyhmien määrittely suuri yleisö ja osa-yleisöt kävijät taiteen kenttä joukkoviestimet päättäjät sidosryhmät ja yritysyhteistyökumppanit Piia Laita, KIASMA
Suhdetoiminta Kiasmassa Asiantuntijatoiminta esitelmät, luennot, puheenvuorot Yritysyhteistyö Esittelymateriaali, tilaisuudet Viestinnän välineitä yleisösuhteen hoitoon Kiasma-lehti, www.kiasma.fi, Kiasmail Projektikohtainen materiaali Rakennuksen infopaikat: perusinformaatio- ja orientointi, näkyvyys katukuvassa Palautekanavat Piia Laita, KIASMA
Yhteistyö median kanssa Tiedotteet Taustamateriaali, näkökulmat Tiedotustilaisuudet Henkilökohtaiset tapaamiset Kuva- ja tiedotepalvelu internetissä Piia Laita, KIASMA
Julkisuuden hallinta Hallitaan omaa toimintaa Julkisuuteen pääsy Paikka ja ajoitus Viestin sisältö Mitä halutaan sanoa Vaikutus Tavoitteet, suorat ja välilliset vaikutukset Piia Laita, KIASMA
Julkisuuden hallinta Kiasmassa Asiantuntijaorganisaatio Yhteistyökumppanit Tasapuolinen ja avoin mediasuhde Kriisiviestintäsuunnittelu Arviointi ja seuraaminen Piia Laita, KIASMA
Markkinointi Tavoitteet Kohderyhmät Keinot Profiloinnin tuki Toiminnasta kertominen Mielenkiinnon ylläpito ja kiinnittäminen Kohderyhmät Kävijät Melkein kävijät Ei-kävijät Keinot Mainonta Markkinointiviestintä Piia Laita, KIASMA
Mainonta Kertoo tuotteen/palvelun olemassaolosta Luo tai aktivoi tarpeita ja haluja Maksettua, välillistä Lähettäjä tunnistettavissa Kriteerit: kustannus-hyötysuhde Tavoittaminen Huomioarvo Vaikuttavuus Piia Laita, KIASMA
Markkinointiviestintä Välineitä Viestinnän välineet Kohderyhmille suunnattu ohjelma ja materiaali Kanta-asiakkaat, ystäväyhdistykset Matkailu- ym. tapahtumat Kanavia Yleiset jakelukanavat Suoramarkkinointi Yhteistyökumppanit Rakennus Piia Laita, KIASMA
Arviointi Lehdistöseuranta ja –analyysi Kävijätutkimukset Lukija- ja käyttäjätutkimukset Mediabarometri ym. tutkimukset Yleisöpalaute Erilaiset lopputyöt ym. tutkimukset Oman alueen koulut Piia Laita, KIASMA
Rajankäyntiä Tekstimainonta Kytkyt Advertorial Tuotesijoittelu Yhteistyövastikkeet Ostettu ohjelma-aika Piia Laita, KIASMA