Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ ON Asko Siukosaaren mukaan
henkilökohtainen myyntityö myynnin-/menekinedistäminen suhdetoiminta sponsorointi mainonta & mielipidemainonta tiedottaminen suora- ja telemarkkinointi myyntipaikan mainonta pakkaukset asiakaslehdet messut internet JHS
2
MARKKINOINTIVIESTINTÄ
VIESTINNÄN SUUNNITTELUSSA ENSIARVOISEN TÄRKEÄÄ Tavoitteiden määrittäminen Kohderyhmien huomioiminen LISÄKSI ON TÄRKEÄÄ HUOMIOIDA ajankohta viestinnän sisältö, viestintätapa ja viestintämix käytössä oleva raha viestittävä asia, tuote tai palvelu oma liikekulttuuri ja liikeidea kilpailijoiden viestintä yleinen yhteiskunnallinen kulttuuri JHS
3
Markkinointiviestintäpäätöksiin vaikuttavat
Yrityksen liikeidea (kenelle, mitä, miten, miksi?) Yleinen yhteiskunnallinen kulttuuri Viestintästrategia Aikaisempi viestintäkäytäntö Kilpailijoiden viestintä Viestinnän kohderyhmä Sitoutuneisuuden aste Tuotteen elinkaaren vaihe Asiakassuhteen elinkaari Viestintäbudjetti Markkinoitava tuote ja palvelu Yhteiskunnan verkottuminen JHS
4
Markkinointiviestinnän tavoitteet
Tuotteen/palvelun tai yrityksen tunnetuksi tekeminen Asiakkaiden asenteisiin vaikuttaminen Yrityskuvan parantaminen Ostohalukkuuden luominen Tilausten hankkiminen Myynnin aikaansaaminen Kanta-asiakassuhteiden luominen ja kehittäminen Asiakkaiden muistuttaminen JHS
5
VIESTINTÄMIX Segmentin mukaiset tavoitteet Viestintäpäätökset
Myyntityö Myyntituki * Myymälämyynti * Mainonta * Kenttämyynti * Suhdetoiminta * Puhelinmyynti * Myynninedistäminen Pääasiassa Voi olla sekä informatiivista informatiivista että suggestiivista Paras tulos syntyy eri viestintäkeinojen yhdistelmästä JHS
6
Mainonta => tunnistettavissa olevan lähettäjän maksamaa lähinnä joukkotiedotusvälineissä tapahtuvaa tiedottamista tavaroista, palveluista ja yrityksestä, jonka tavoitteena on aikaansaada myyntiä tai edistää tuotteen tunnettavuutta Mainonnan tarkoitus Tiedottaminen => tuotteen/palvelun ominaisuudet, hinta, saatavuus... Vaikuttaminen tunteisiin ja asenteisiin => tavoitteena hyvä tuote- ja yritysmielikuva Ostohalun herättäminen => tuotteen/palvelun edut JHS
7
MAINONNAN TAVOITTEET TAI informaatiotason asennetason
toimintatason tavoitteet TAI * kontaktitavoitteet (peitto, toisto, OTS) * sisältötavoitteet (mainoksen havaitseminen, huomaaminen ja lukeminen) (DAGMAR) * toiminta- ja reaktiotavoitteet JHS
8
Hyvän mainonnan tunnuspiirteitä
Älä muuta mainonnan ilmettä => jatkuva yhteinen lähestymistapa 1. Visuaalinen samankaltaisuus 2. Verbaalinen samankaltaisuus 3. Äänen samankaltaisuus Esiinny säännöllisesti ja tarpeeksi usein - tietoiskumaisesti Älä sijoita ilmoitukseen liikaa elementtejä, mieluumminkin käytä enemmän tyhjää tilaa Käytä mahdollisimman usein kuvaa. Kuvien puolestapuhujat sanovat, että "sanat ovat kommunikaation este" Kuva menee suoraan perille ja aiheuttaa enemmän samoja mielikuvia vastaanottajan aivoissa kuin sanat. JHS
9
BRANDITUNNETTUUDEN RAKENTAMISEN KEINOT
* Ole erilainen * Käytä slogania ja/tai tunnusmelodiaa * Käytä symbolia * Mediajulkisuus * Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi * Brandin laajennukset * Linkkien luominen * Toistaminen JHS
10
Mainonta on laadukasta kun se saavuttaa sille asetetut tavoitteet!
Mainonnan laadun kriteereitä: => huomioarvo => luovuus => luettavuus => ymmärrettävyys JHS
11
Mainonnan positiiviset ominaisuudet
Massaluontoinen tarvittaessa ja nopea Edullinen mainostajalle Henkilökohtainen tarvittaessa Edullinen asiakkaalle JHS
12
MAINONNAN SUUNNITTELUVAIHEET
Tavoitteet ja taustatilanne sekä kohderyhmät Mainonnan tavoitteet ja kohderyhmät ajankohta Budjetti Mediat toistot Sisältö Toteutus: esitestit tuotanto julkaiseminen Mittaus ja palaute JHS
13
Näiden pohjalta laaditaan mainosvälinesuunnitelma!
Mainosmuodon valintaperusteet voidaan jakaa neljään pääryhmään: Kohderyhmä, ketkä halutaan tavoittaa, näkyy voimakkaasti esim. televisiossa, vaippamainokset ovat perheohjelmien yhteydessä Tuotteen tai palvelun ominaisuudet, päivittäistavaroissa tärkeintä on peittävyys, erikoistavaroissa potentiaalisen kohderyhmän tavoittaminen Kilpailijoiden toimenpiteet, missä välineissä kilpailija näkyy Taloudellisuus, mainonnan hinta täytyy aina suhteuttaa tuotteesta saatavaan katteeseen. Näiden pohjalta laaditaan mainosvälinesuunnitelma! Jokaiselle kohderyhmälle tulee omanlaisensa suunnitelma, jotka yhdessä muodostavat kampanjasuunnitelman! JHS
14
Mainoskampanja => kestoltaan rajatun mainossanoman lähettäminen halutuille asiakasryhmille kampanjaa varten valituissa mainosvälineissä. Sama viesti kerrotaan eri välinein. Mainoskampanjan tasot Valtakunnallinen Alueellinen Liikekohtainen JHS
15
Mainoskampanjan ajoitusmahdollisuudet
Keskitetty Jatkuva Katkonainen Sanomia Aika JHS
16
Käytännön markkinointiviestintää
Tietämättömyys Tietoisuus Tunnettuus Mielikuva Kiinnostus Ostohalu Kaupat Asiakassuhde Markkinointiviestinnän tehtävät ja keinot voidaan Ropen mukaan jakaa seuraavasti: Pohjustusviestintä (mainonta, suoramyynti, telemarkkinointi) Kaupankäyntiviestintä (henkilökohtainen myyntityö, suoramarkkinointi, puhelin, tarjousviestintä) Asiakassuhdeviestintä (tyytyväisyysoperointi, muistutusviestintä = asiakasinfot, -tiedotteet, -lehdet, tervehdysmarkkinointi, asiakastilaisuudet= JHS
17
MAINONNAN SISÄLTÖ päälupaus sitä tukevat osat VETOOMUS tuotelähtöinen
kuluttajalähtöinen JHS
18
Interest = mielenkiinto Desire = ostohalu Action = toiminta
MARKKINOIJAN APUNA … onkin siis niin kampanjan kuin yksittäisen mainoksen luomisessa Attention = huomio Interest = mielenkiinto Desire = ostohalu Action = toiminta Satisfaction = tyytväisyys JHS
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.