Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä"— Esityksen transkriptio:

1 Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Tämä työkalu auttaa nostamaan esille ja konkretisoimaan keskeiset tekijät palveluiden suunnittelun ja kehittämisen tueksi. Ennen työkalun käyttöä on hyvä olla olemassa visiopaperi johon on lyhyesti määritelty seuraavat asiat: Millaisesta palvelusta on kyse? Mikä tekee ideasta ainutlaatuisen? Kenelle palvelu on tarkoitettu? Onko idealle olemassa kannattavat markkinat? Mihin tarpeeseen/ ongelmaan palvelu tuo ratkaisun? Mitä palvelu sisältää? Miten ja missä palvelu toteutetaan? Tämän jälkeen määrittele vielä asiakassegmentit eri näkökulmista (käyttäjäasiakkaat, ostaja-asiakkaat, palvelun järjestäjä jne.) esim. palvelun kohderyhmä: pitkäaikaistyöttömät vuotiaat, ostaja-asiakas: kunta, palvelun järjestäjä: järjestötoimija jne. Tämän jälkeen on selkeintä täyttää oma Lean Canvas jokaisen asiakassegmentin näkökulmasta. Lean Canvas Asiakassegmentit. Kuvaus kohderyhmästä. Ongelma/ Tarve. Kolme tärkeintä ongelmaa tai tarvetta joihin uusi palvelu tai toimintamalli tarjoaa ratkaisun. Arvolupaus. Kertoo, miksi palvelu on erilainen kuin muut olemassa olevat palvelut ja miksi tuottaa lisäarvoa. Herättää mielenkiinnon. Ratkaisu. Hahmottele ratkaisu(t) joilla ratkaistaan ongelma tai vastataan tarpeeseen. Kanavat. Miten oikea kohderyhmä tavoitetaan? Tulovirrat. Miten palvelun avulla saadaan  tuloja/ säästöjä, mistä tulot muodostuvat.  Kulurakenne. Mistä palvelun tai tuotteen kiinteät ja muuttuvat kustannukset muodostuvat. Avainmittarit. Millaisia vaikutuksia halutaan todentaa ja miten niitä voidaan mitata? Resurssit. Mitä resursseja tarvitaan palvelut toteuttamiseksi? Huomioi paitsi henkilö- ja osaamisresurssit, myös aineelliset (tilat, teknologia, välineet..) resurssit. Piritta Hiltunen

2 2 4 3 9 1 ONGELMA/ TARVE Listaa 1-3 ongelmaa joihin palvelu tuo ratkaisun Listaa myös, kuinka ongelma ratkaistaan tällä hetkellä RATKAISU Hahmottele ratkaisu jokaiseen ongelmaan ARVOLUPAUS Selkeä ja vakuuttava viesti, joka saa tietämättömän asiakkaan kiinnostumaan RESURSSIT Mitä resursseja palvelun toteuttaminen vaatii? (henkilöt, osaaminen, tilat, teknologia..) ASIAKAS-SEGMENTIT Kohderyhmät (Käyttäjäasiakkaat, ostaja-asiakkaat) kenelle palvelu suunnattu AVAINMITTARIT Mitä vaikutuksia mitataan /voidaan mitata /kannattaa mitata ja miten? KANAVAT Miten palvelu tavoittaa asiakkaan? KULURAKENNE Listaa muuttuvat ja kiinteät kustannukset TULOVIRRAT Miten toiminta rahoitetaan? 8 5 7 6

3 2 4 3 9 1 8 5 7 6 ONGELMA/ TARVE RATKAISU ARVOLUPAUS RESURSSIT
ASIAKAS-SEGMENTIT AVAINMITTARIT KANAVAT KULURAKENNE TULOVIRRAT 8 5 7 6


Lataa ppt "Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google