Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opintopolku – markkinointiviestintä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opintopolku – markkinointiviestintä"— Esityksen transkriptio:

1 Opintopolku – markkinointiviestintä 2013-2014
Verkkopäätoimittaja Satu Meriluoto OPH

2 Markkinointiviestinnän suunnittelu
Palvelun kilpailutus kesällä 2012 / Hansel -> Yhteistyökumppaniksi Recommended Oy Brändityöpaja 10 / 2012 Projektisuunnitelma 11 / 2012 Palvelun logo ja graafinen ohjeisto Virkailijaviestintä kevät 2012 käyttöönoton tukena Kansalaislanseeraus syksy 2013 ja kevät 2014

3 Palvelun visio Kaikki tieto koulutuksesta kaiken ikäisille oppijoille Yhdestä osoitteesta luotettavasti, helposti, kiinnostavasti, käyttäjälähtöisesti ja ajantasaisesti. Kehittyvä palvelu henkilökohtaisen opintopolun suunnitteluun ja sähköinen työpöytä koulutuksen ammattilaisille.

4 Viestinnälliset tavoitteet
Tukea realistisesti muutosprosessia ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä Tuottaa selkeää, helposti ymmärrettävää sisältöä ja visuaalisuutta Ottaa huomioon eri kohderyhmien tiedon tarpeet ja saada aikaan sitoutuminen Luoda järjestystä muutokseen ja viestiä hankkeen etenemisestä Antaa tarvittavia toimintaohjeita eri kohde-­ sidosryhmille Tukea sähköisten hakujen kehittämistä

5 Kohderyhmät Loppukäyttäjät / nuoret ja heidän vanhempansa
Loppukäyttäjät / aikuiset Virkailijat / oppilaitokset ja korkeakoulut Opot Opettajat, rehtorit, sivistystoimen johtajat Ministeriöt, virkamiehet, poliittiset päättäjät Työnantajat / yritykset / organisaatiot / HR-ammattilaiset

6 Sloganit Suomi: Löydä, vertaa, hae! Ruotsi: Hitta, jämför, sök!
Englanti: Find, compare, apply!

7 Vuosikello

8 Vuoden 2013 markkinointiviestintä 1/ 2
Virkailijaviestintää kehitetään, tavoitteena sitouttaminen Ilmeen lanseeraus tammikuun asiakastilaisuudessa Tuotetaan materiaaleja: uutiskirjepohja, roll-upit, PowerPoint –pohja, esite, juliste, messuständi Oph.fi/oppijanpalvelut –hankesivu auditoidaan; Recommended tekee ehdotuksen sivuston uudistamisesta kohderyhmälähtöiseksi Mediaviestintä: juttuja erikois- ja ammattilehtiin (Sopo ry:n lehti, Opettaja, Lärären, Sivistys.net ym.)

9 Vuoden 2013 markkinointiviestintä 2 / 2
Syksyllä 2013 palvelusta tiedotetaan kansalaisille: opojen oppilasmateriaali, kampanjointia sosiaalisessa mediassa Nuoret, jotka eivät ole oppilaitoksissa syksyllä 2013 ovat yleisen julkisuuden varassa Osallistutaan messuihin ja tapahtumiin viestintäsuunnitelman mukaisesti (OKM, Oppijan viestintäryhmä)

10 Markkinointiviestintä 2014
12 / 2013 – 01 / 2014 lanseeraus kansalaisille Pääkohderyhmänä nuoret Tiedotus uudistuneesta korkeakouluhausta ja toisen asteen hausta Laaja mediakampanja kohderyhmien suosimissa medioissa Lokakuussa 2014 lanseerataan aikuiskoulutuksen hakupalvelu Markkinointiviestintä, mediaviestintä, sosiaalinen media

11 Kiitos!

12

13

14 Koulutuksista kerrotaan enemmän

15

16

17 Koulutuksista kerrotaan enemmän
Oppilaitokset ja korkeakoulut ylläpitävät itse koulutustensa ja hakukohteidensa tietoja Koulutus kuvataan 3-4 välilehdellä: Koulutuksen kuvaus Hakeutuminen Oppilaitos tai korkeakoulu

18 1. Koulutuksen kuvaussivu
Koulutuksen tavoite (osaamistavoitteet) Koulutusohjelman / Suuntautumisvaihtoehdon / Pääaineen valinta Jatko-opintomahdollisuudet Ammatillisessa kuvaus tutkinto edellä Hakufaktoissa haun tietoja ja hakupainike, josta koulutus valitaan suoraan hakulomakkeelle

19 1a – 1n. Koulutusohjelma / Suuntautumisvaihtoehto / Pääaine
Koulutuksen sisältö (ja toteutustavat) Opintojen rakenne Sijoittuminen työelämään Ammatti- tai tehtävänimikkeet Kansainvälistyminen Työelämäyhteistyö / Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa (myös lukiokoulutuksessa) Tavoite: koulutuksen ja opetuksen laatu kuvataan jo hakeutujalle Hakeutujista tietoisia laadukkaan koulutuksen kuluttajia

20 2. Koulutukseen hakeutuminen
Valintaperusteet Pisteitys Valintakokeen kuvaus Lisätietoa hakemisesta Hakutoimiston yhteystiedot

21 3. Oppilaitos tai korkeakoulu
Opetuspisteen kuvaus Tietoa oppimisympäristöstä Esteettömyys ja oppimisen tuki Opiskelijan edut

22 Tarjonnan esittämisen rautalankamalli
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, Hesote Tietoa on paljon, mutta suunnilleen samalla sapluunalla näytetään myös korkeakoulujen tarjonta. Jos hakeutuja selailee sekä toisen asteen koulutusta että korkeakoulujen tarjontaa, käytettävyyttä heikentää, jos näytöt ovat kovin erilaisia. Luokkaopetus, ryhmäopetus. Kannattaa tarkastella esimerkkejä ensin koko luokan kesken.

23 Kuvailevien tietojen ohjeet wikissä
Palvelut > Koulutustarjontatietojen hallinta > Tarjonnan kuvailevat tiedot - ammatillinen perustutkinto kolmivuotisena peruskoulutuksena Wikisivulle voi kommentoida ohjetta

24 KIITOS! Kommenttipuheenvuoro: Arja Kukkonen, Helsingin kaupungin opetusvirasto, ohjauspalvelujen päällikkö


Lataa ppt "Opintopolku – markkinointiviestintä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google