Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Laajennettu työssäoppiminen:
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Työpaikkakouluttaja- hanke
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
ENO – ENNAKOIVA OHJAUS TYÖELÄMÄSSÄ Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Tarja Liljeroos.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
OSVIITTA – työelämän palvelupiste  –  Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan seutukunnat: Kaakkois- Satakunta, Pohjois-Satakunta, Pori ja.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TUOTTAVA-hanke Koulutustuotteista työelämälähtöiseen palvelutarjoomaan.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Marika Berg - Jaana Virtanen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Esityksen transkriptio:

Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke Nina Eskola TopLaaja hankkeiden valtakunnallinen koordinaattori TtM, projektipäällikkö Pirkanmaan ammattiopisto Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere Puh. 050 5761553 nina.eskola@pirko.fi http://toplaaja.purot.net/ http://toplaaja.wikispaces.com/ 1

Kokeilua kohta neljä vuotta Tavoitteena tuottaa uusia testattuja toimintamalleja ja -tapoja laajamittaisen työssäoppimisen toteuttamiseen Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.purot.net

2010 rahoitusta saaneet uudet kokeiluhankkeet 2008 rahoitusta saaneet kokeiluhankkeet 1) Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia 2) Hyria koulutus 3) Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Kainuun ammattiopisto 4) Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU 5) Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä 6) Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymä (PIRKO) 7) Länsirannikon Koulutus Oy WinNova 8) Rovaniemen koulutuskuntayhtymä Lapin ammattiopisto 9) Inveon - Östra Nylands yrkesinstitut 10) Koulutuskeskus Sedu 11) YA! - Yrkesakademin i Österbotten 12) TTS 13) Turun Ammattiopistosäätiö 14) Turun kaupunki 2009 rahoitusta saaneet uudet kokeiluhankkeet 15) Sastamalan koulutuskuntayhtymä 16) Helsingin Kaupunki 17) Koulutuskeskus Tavastia 18) Vantaan kaupunki - Vantaan ammattiopisto Varia 19) Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä 20) Salon seudun koulutuskuntayhtymä 21) Koulutuskeskus Salpaus 2010 rahoitusta saaneet uudet kokeiluhankkeet 22) Savon ammatti- ja aikuisopisto 23) Oulun seudun ammattiopisto 24) Jyväskylän ammattiopisto 25) Invalidisäätiön Keskuspuiston ammattiopisto 2012 rahoitusta saaneet uudet kokeiluhankkeet 26) Kauppiaitten Kauppaoppilaitos Oy 27) Raahen koulutuskuntayhtymä, Lybecker 28) Vaasan kaupunki, Vaasan ammattiopisto 29) Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä

Mitä sitten kun työssäoppimisen määrää laajennetaan? Aika Ohjaus/ Tuki Sisällöt Ympäristöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.purot.net/

… pitää laajeta myös ohjaus, tuki, ympäristöt ja sisällöt Määrä/ Aika Ohjaus/ Tuki Ympäristöt Sisällöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.wikispaces.com/

Tuloksena malleja työssäoppimisen laajentamisesta Koko ryhmille Koko ryhmällä yhtä paljon työssäoppimista Koko ryhmällä työssäoppimista 1–52 viikkoa enemmän kuin tutkinnon perusteissa määritelty minimimäärä on Työssäoppiminen sijoittuu yleisimmin koko opiskeluajalle: Yleensä orientoivia jaksoja 1. lukuvuonna Pitkät työssäoppimisjaksot painottuvat 2. ja 3. lukuvuodelle Useissa kokeiluissa valinnaiset tutkinnonosat toteutetaan koko ryhmällä työssäoppien Keskeisimmät ryhmäkohtaiset mallit ovat: Pidemmät ja laajemmat perinteiset työssäoppimisjaksot Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa tapahtuvan oppimisen säännöllinen vuorottelu Yksittäisille opiskelijoille Opiskelijan tarpeista ja lähtökohdista suunniteltu yksilöllinen työvaltainen polku: Nopeutetut polut Hitaampaan tahtiin etenevät Erityisesti tuetut polut Aiemmin keskeyttäneet opiskelijat eli palaajat Yritysyhteistyöhön perustuvat polut Kahden tutkinnon suorittajat Oppisopimuksella tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevat Muut yksilölliset opintopolut, eli normaaliin tahtiin, mutta yksilöllisen työssäoppimissuunnitelman mukaan etenevät Coach/ tutor / mentor –mallit oppijan tukena

Sekä paljon muuta

Laajennetun työssäoppimisen etuja Aidot asiakkaat, välineet ja prosessit Realistinen kuva työelämästä ja sen vaatimuksista Teoria ja käytännöntaitojen integroituminen Opiskelijat kokevat oppivansa hyvin työpaikoilla Tekemällä oppiminen sopii toisille parhaiten Lisää opiskelijan valinnan mahdollisuuksia Yksilöllisemmät HOPSit, joustavammat opintopolut Ehkäisee osaltaan opintojen keskeyttämistä Mahdollisuus aiemmin keskeytyneiden opintojen loppuun suorittamiseen Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen NonStop –valmistuminen -> NonStop -sisäänotto Opiskelija aikaisemmassa vaiheessa työmarkkinoiden käyttöön (etenkin oppisopimukseen perustuvissa malleissa) Opintojen aikainen työkokemus karttuu Edesauttaa opiskelijoiden parempaa työllistymistä

Huomioita työssäoppimisen laajentamisesta eri toimijoiden näkökulmasta

Valtiohallinnon ja valtakunnallisen ohjauksen näkökulma Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä ei kaikilta osin tue (laskentapäiviin perustuva rahoitus, nuorten oppisopimuskoulutus) Tuloksellisuusrahoituksen mittarit ja niiden selkeys suhteessa joustaviin opintopolkuihin; esim. nopeasti valmistuvat, oppisopimukseen siirtyvät Tutkinnon perusteet tuovat mahdollisuuksia, mutta asettavat osin haasteita Ammatillisen koulutuksen käsitteistö kaipaa selkeyttämistä Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen edelleen fokuksena

Koulutuksen järjestäjän näkökulma Pedagoginen johtaminen Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja yhteistyön laaja-alainen kehittäminen ja ennakointi Työpaikalla tapahtuvan ohjaamisen resursointi Epäselvyydet positiivisten keskeyttämisten vaikutuksesta tuloksellisuusmittariin esim. oppisopimuskoulutukseen siirtyminen Ohjausprosessien sekä eri toimijoiden roolien kuvaaminen ja dokumentointi Rakenteet ja niiden joustavuus Oppimisympäristöjen laaja-alainen kehittämien Opettajien kannustaminen ja osaamisen kehittämisen mahdollistaminen Yksilöllisten opintopolkujen edelleen kehittäminen

Opettajan työn näkökulma Uusi opettajuus Osaamisperusteisuus opettamisperusteisuuden sijaan Työelämäosaaminen ja työelämän tukeminen Opettajakoulutus ja opettajien täydennyskoulutus Palkkaus ja työehtokysymykset Työnjako ja työjärjestelyt

Keskeisiä osa-alueita, jotka opettajien osaamisen kehittämisessä tulisi ottaa huomioon: Arviointiosaaminen Ohjausosaaminen Työelämäosaaminen Verkko- ja mobiiliohjaukseen liittyvä osaaminen Verkosto-osaaminen Opetusmenetelmäkoulutus

Työelämän näkökulma Laaja-alainen näkemys työelämäyhteistyöhön → työnantaja, työntekijä, työpaikkaohjaaja Työssäoppimispaikkojen laatu Työpaikkaohjaajien koulutuksen kehittäminen Tutkinnon perusteiden tunteminen, ohjaamisosaaminen sekä arviointiosaaminen Oppilaitosyhteistyö ja aika siihen Nuoren opiskelijan monimuotoinen ohjaaminen Työpaikkaohjaajan tukeminen ja kannustaminen, jaksamisesta huolehtiminen

Opiskelijan näkökulma Työelämävalmiudet Motivaatio ja sitoutuminen Työssäoppimisen ”yksinäisyys” ja intensiivisyys Ammattitaitovaatimusten saavuttamisen varmistaminen, oppimisprosessin ja osaamisen dokumentointi Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma → Yksilöllisen ohjauksen suunnittelu

Kiitos ajastanne! Nina Eskola TopLaaja hankkeiden valtakunnallinen koordinaattori TtM, projektipäällikkö Pirkanmaan ammattiopisto Åkerlundinkatu 8, 33100 Tampere Puh. 050 5761553 nina.eskola@pirko.fi http://toplaaja.purot.net/ http://toplaaja.wikispaces.com/