Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Marika Berg - Jaana Virtanen
Rotaatio- eli laajennetun työssäoppimisen mallin kehittäminen Jämsän ammattiopistossa Marika Berg - Jaana Virtanen
2
Työ tekijäänsä opettaa- verkostohanke
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Työ tekijäänsä opettaa OKM/448/522/2013 Vailla perusopetuksen jälkeistä tutkintoa olevien nuorten oppimisen edistäminen sekä työn ja koulutuksen joustavien toteutusmallien kehittäminen. Rahoitus on osa nuorten työssäoppimis- ja oppisopimusuudistusta. Marika Berg - Jaana Virtanen
3
Työ tekijäänsä opettaa- verkostohanke
Hankkeen toteutusaika: Rahoituspäätöksen mukainen toteutusaika on – Yhteistyökumppanin toteutusaika on – Hankkeen ohjaaminen: Päijät-Hämeen koulutuskonserni-kuntayhtymä Koulutuskeskus Salpauksen nimeämä projektipäällikkö yhdessä kunkin yhteistyökumppanin nimeämän projektisuunnitelmansa toteutuksesta vastaavan henkilön kanssa. Marika Berg - Jaana Virtanen
4
Työ tekijäänsä opettaa- verkostohanke
Hankkeen hallinnointi: Päijät-Hämeen koulutuskonserni-kuntayhtymä – Koulutuskeskus Salpaus on projektin hallinnoija, tuen saaja ja vastuullinen toteuttaja. Vastuu hankkeen hallinnoinnista, taloudesta ja projektin toteuttamisesta projektihakemuksen ja hyväksytyn rahoituspäätöksen edellyttämällä tavalla sekä yhteydenpidosta rahoittajaviranomaisen kanssa. Hallinnoija vastaa rahoittajan edellyttämien raporttien koonnista ja toimittamisesta rahoittajalle sekä projektimateriaalin arkistoinnista ja säilyttämisestä rahoittajan ohjeiden mukaisesti. Marika Berg - Jaana Virtanen
5
Työ tekijäänsä opettaa- verkostohankekumppanit
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, EKAMI Jämsän ammattiopisto, JAO Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymä, Kpedu Lapin Ammattiopisto, LAO Ammattiopisto LAPPIA Oulun seudun ammattiopisto, OSAO Savon ammatti- ja aikuisopisto, SAKKY Koulutuskeskus Salpaus, SALPAUS Koulutuskeskus, SEDU Savon ammattiopisto, YSAO Marika Berg - Jaana Virtanen
6
Marika Berg - Jaana Virtanen
Työ tekijäänsä opettaa- verkostohankkeen toimijat Jämsän ammattiopistossa Projektin yhteyshenkilö: Seija Kivelä, yksikönjohtaja Projektipäällikkö: Jaana Virtanen, koulutuspäällikkö Projektityöntekijä: Marika Berg, lehtori Oppilaitoskohtainen kehittäjätiimi: Seija Kivelä, Jaana Virtanen, Marika Berg sekä Horaca-alan opettajat Marika Berg - Jaana Virtanen
7
Jämsän ammattiopiston tavoite hankkeessa
Kehittää joustava, työelämälähtöinen, yrittäjyyteen kannustava opiskelija- ja työelämäystävällinen rotaatio-koulutusmalli, jossa työssäoppiminen ja lähiopetusviikot rytmittyvät opiskelijan osaamistarpeiden mukaisesti. Marika Berg - Jaana Virtanen
8
Jämsän ammattiopiston tavoite hankkeessa
Uudenlaisen ohjaus/ valmennusmalli luominen yhteistyössä pilottiyritysten kanssa, jossa ohjauksen apuna käytetään mm. mobiiliteknologiaa ( tablettitietokone, älymatkapuhelin ) sekä uusia sosiaalisen median ja pikaviestintäohjelmien että sovellusohjelmien tarjoamia yhteydenottomahdollisuuksia. Marika Berg - Jaana Virtanen
9
Jämsän ammattiopiston tavoite hankkeessa
Opettaja Uudistaa ja vahvistaa opettajan pedagogisia valmiuksia työvaltaiseen pedagogiseen suunnitteluun ja ohjaukseen. Marika Berg - Jaana Virtanen
10
Marika Berg - Jaana Virtanen
OPETTAJA Opettajien rooli päivittyy , osaamisen vahvistaminen työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja yksilöllisten opintopolkujen edistämiseksi. Työelämäyhteistyön vahvistuminen Työelämän koulutustarpeiden selvittäminen ja koulutusten räätälöinti yritysten henkilöstön tarpeisiin Mukana opiskelijaa ohjaamassa työpaikoilla aidoissa työtilanteissa Opiskelijoiden ohjaamisessa; sähköinen työajanseuranta ja oppimispäiväkirja, blogi Marika Berg - Jaana Virtanen
11
Jämsän ammattiopiston tavoite hankkeessa
Opiskelija Opintojen läpäisy, työelämän edellyttämän ammatillisen osaaminen hankkiminen, sitoutuminen, yrittäjämäinen toiminta. Marika Berg - Jaana Virtanen
12
Jämsän ammattiopiston tavoite hankkeessa
Koulutusalan säilyminen Jämsän seudulla. Marika Berg - Jaana Virtanen
13
Mitä hankkeessa on tähän mennessä tehty
Kehittäjätiimin perustaminen Verkostotapaamiset Rotaatiomallin ja opintojen jaksotuksen mallinnus Opetussuunnitelmien uudistaminen ja yhteisten aineiden uudelleen organisointi ja integrointi Opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen Marika Berg - Jaana Virtanen
14
Mitä hankkeessa on tähän mennessä tehty
Rotaatiomallin opiskelijaryhmä JHRC14 aloitti opinnot syksyllä 2014 Yksittäinen, toisen tutkinnon suorittanut opiskelija aloitti opinnot syksyllä 2014 Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, laajennettu työssäoppiminen, opettajan jalkautuminen – ohjauskokeilut työelämässä arvioitu valmistuminen Marraskuu 2015 Ohjausmenetelmien etsiminen ja kokeileminen työssäoppimisen ohjaamisessa. mm. blogi ohjauksen apuvälineenä Marika Berg - Jaana Virtanen
15
2. ja 3. vuosi 2 vko 2 vko 2 vko 2 vko 2 vko 1. jakso TOP 2. 3. jakso
LÄHI 2 vko LÄHI 2 vko LÄHI 2 vko LÄHI 2 vko LÄHI 1. jakso TOP 2. jakso TOP 3. jakso TOP 4. jakso TOP 5. jakso TOP Lounasruokien valmistus 40 osp Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Ammatilliset tutkinnon osat, valinnaiset tutkinnonosat 135 osp Annosruokien valmistus 20 osp MB
16
Marika Berg - Jaana Virtanen
Marika Berg - Jaana Virtanen
17
Mitä hankkeessa on tähän mennessä tehty
Hankkeesta tiedottaminen: henkilöstölle kehittämispäivien yhteydessä 2 krt työelämälle yrityskäyntien yhteydessä opiskelijoiden vanhemmille kotiväenillassa Marika Berg - Jaana Virtanen
18
Erilaisia työssäoppimispaikkoja
Ensimmäisen Rotaatiomalli- ryhmän Top-paikkoja Marika Berg - Jaana Virtanen
19
TYÖELÄMÄN EDUSTAJIEN AJATUKSIA LAAJENNETUSTA TYÖSSÄOPPIMISESTA
’1. vuoden opiskelijalla liian vähän tietoa, joten top-jakso vasta 1. opiskeluvuoden loppupuolella.’ ’3.vuoden opiskelijoiden top-jaksojen hyvä puoli on, että työllistämisnäkökulma on parempi.’ ’Pitkissä top-jaksoissa opiskelijan sitoutuminen mietityttää, koska palkkaa ei makseta.’ ’Etukäteen olisi hyvä tietää opiskelijan taustoja, koulumenestystä ja motivaatiota sekä se, mitä koulussa on tähän mennessä opiskeltu.’ ’Ennen jakson alkua voisi työpaikalla käydä opettajan kanssa ja tehdä suunnitelma tutkinnon osan suorittamisesta.’ ’ Tavoitteellisuus selville kaikille.’ ’Pitäisi tietää mitä opiskelija osaa ja mitä pitää opettaa.’ ’Mitä on tehty ko. tutkinnon osassa koulussa ennen kuin tullaan työpaikalle.’ ’Henkilökohtaisen suunnitelman tekeminen. Miten täydennetään niitä asioita mitä työpaikalla ei voi oppia?’ ’Millainen opiskelija on henkilönä; osaamisen taso, motivaatio.’ ’Ennen jaksoa suunnitelma, ’raamit’ esim. valmis pohja, jota täydennetään yrityskohtaisesti.’ ’Mistä tulee motivaatio opiskelijan ohjaamiseen, etenkin haasteellisten opiskelijoiden kohdalla?’ Marika Berg - Jaana Virtanen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.