Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT"— Esityksen transkriptio:

1 HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT 27. -28. 9
HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT Koulutuskeskus Salpaus, Asikkalan toimipiste Joustavat opintopolut; Opiskelun työvaltaistaminen Viimeinen vuosi oppisopimuksella; 2+1malli Maarit Kuosa, Anja Rosblom, Heidi Eskeli

2 TYÖ-ELÄMÄ-YHTEIS-TYÖ
Ammattitaitoisen työvoiman saannin helpottaminen Koulutuksesta työelämään siirtymisen edistäminen Koulutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen lisääminen Tutkinto-rakenteen valmistelu Ennakointi (määrälli-nen ja laadullinen) Työurien pidentäminen Tutkinnon perusteiden valmistelu Koulutus-poliittisten linjausten valmistelu Koulutuksen työelämä-vastaavuuden lisääminen Koulutuksen järjestäjien opsit Työmarkkinoilla tarvittavan osaamisen parantaminen (ammattio-saaminen + työelämä-valmiudet + huippuo-saaminen) TYÖ-ELÄMÄ-YHTEIS-TYÖ Uudistus- ja kehittämis-hankkeet Työssäoppiminen Oppisopimuskoulutus Ammatti-osaamisen näytöt TYKE-tehtävä Koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen Näyttö-tutkintojen järjestäminen ja valvonta Opettajien osaamisen kehittäminen Koulutuksen ja työn vuorottelu/yhteensovittaminen

3 Ammattikoulutuksen kehittäminen
Toimintaympäristö: Kansallinen Eu Kansainvälinen Työelämä-lähtöinen koulutuksen kehittäminen Yksilöllisten ja joustavien opintopolku-jen kehittämi-nen Opiskelijan/ Tutkinnon suorittajan hyvinvoin-nin tuki Laadunhallinta Työssäoppiminen Laajennettu top Amm.lisäkoulutus Oppisopimus Alakohtainen kehittäminen Elinikäi-sen oppimisen avain-taidot Nuoret & aikuiset Mamut Urheilijat Erityisopiskelijat Huippuosaajat Vangit Läpäisyn edistäminen Opiskelijahuolto Tyky-passi AMMATTIOSAAJA

4 Joustavat opintopolut
Ammatillisten tutkintojen joustavuutta lisätään siten, että yksilölliset valinnat ja tutkintojen suorittaminen myös osa kerrallaan on mahdollista silloin kun se on työelämän ja yksilön tarpeiden kannalta tarkoituksenmukaista. Ammatillisessa koulutuksessa hyödynnetään työvaltaisia opiskelumenetelmiä ja vaihtoehtoisia koulutusmalleja mm. yhdistämällä erilaisia ammatillisen koulutuksen järjestämismuotoja Kehitetään menettelyjä oppisopimuskoulutuksen osallistumiskynnyksen alentamiseksi. Perusopetuksen lisäopetuksen, ammatillisen peruskoulutuksen valmistavien ja valmentavien koulutusten sekä työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön yhteistyötä vahvistetaan ja työnjakoa selkeytetään siten, että ne tukevat tehokkaasti jatko-opintoihin siirtymistä.

5 Oppisopimuskoulutus Hallitusohjelma
Selvitetään monityönantajaisen oppisopimuksen kehittämistä Parannetaan nuorten, maahanmuuttajien ja vammaisten mahdollisuuksia osallistua oppisopimuskoulutukseen KESU 2011 – 2016 Kehitetään monityönantajaista oppisopimuskoulutusta Kehitetään oppisopimuskoulutuksen laadunhallinnan välineitä ja menettelyitä Kehitetään menettelyjä oppisopimuskoulutuksen osallistumiskynnyksen alentamiseksi, mm. maahanmuuttajien ja vammaisten osallistumista oppisopimuskoulutukseen edistetään esimerkiksi lisäämällä opiskelijan tukipalveluita tuetun oppisopimuksen mallin mukaisesti

6 Tulevaisuuden työelämäyhteistyön tunnussanoja
jatkuvuus systemaattisuus kumppanuus erilaiset verkostot vastavuoroisuus räätälöinti, yksilöllisyys rajojen madaltuminen innovointi ja yhdessä kehittäminen

7 Työelämälähtöinen toimintaympäristön varmistaminen
Miten tuetaan joustavan opintopolun saavuttamista? Miten opettajat tukevat opiskelijaa ammatillisen kehityksen vaiheissa? Tukevatko opetusmenetelmät joustavien opintopolkujen mahdollistamista? Pedagoginen johtajuus! Miten tutkinnon uudistuksen joustavuus on hyödynnetty? Miten eri alat huomioidaan joustavuuden valinnoissa? Miten opiskelijan/tutkinnon suorittajan arviointi on järjestetty? Miten mahdollistetaan yhteistyö oppilaitosten/kj:n välillä? Miten työssäoppimisen laatu varmistetaan joustavuuden näkökulmasta?

8 Työelämälähtöinen toimintaympäristön varmistaminen
Miten tuetaan joustavan opintopolun saavuttamista? Miten varmistetaan opettajien ammattitaidon uusiutuminen? Miten jokainen opettaja tukee opiskelijaa opintojensa aikana? Muuttunut opettajuus Miten ammatilliset opettajat toimivat yhteistyössä? Miten oppilaitosten hanke- ja kehittämistyö ulottuu jokaisen opettajan työhön? Miten opettajat toteuttavat oppimisen ja osaamisen arviointia? Miten kaikki opettajat työskentelevät yhteistyössä työpaikkojen kanssa? Miten opettaja löytää yhteistyökumppa-nin muista oppilaitoksista?

9 Malleja ja toimintatapoja työpaikalla tapahtuvan oppimisen laajentamiseen ja monipuolistamiseen
KOKO RYHMÄLLE: koko ryhmällä yhtä paljon työssäoppimista koko ryhmällä työssäoppimista 1–52 viikkoa enemmän kuin tutkinnon perusteissa määritelty minimimäärä on Keskeisimmät ryhmäkohtaiset mallit ovat: pidemmät ja laajemmat perinteiset työssäoppimisjaksot työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppilaitoksessa tapahtuvan oppimisen säännöllinen vuorottelu Työssäoppiminen sijoittuu yleisimmin koko opiskeluajalle: yleensä orientoivia jaksoja 1. lukuvuonna pitkät työssäoppimisjaksot painottuvat 2. ja 3. lukuvuodelle useissa kokeiluissa valinnaiset tutkinnon osat toteutetaan koko ryhmällä työssäoppien

10 YKSITTÄISILLE OPISKELIJOILLE:
Esimerkkejä opiskelijan yksilöllisistä laajennetun työssäoppimisen poluista: nopeutetut polut hitaampaan tahtiin etenevät erityisesti tuetut polut aiemmin keskeyttäneet opiskelijat, eli palaajat yritysyhteistyöhön perustuvat polut kahden tutkinnon suorittajat oppisopimuksella tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevat muut yksilölliset opintopolut, eli normaaliin tahtiin, mutta yksilöllisen työssäoppimissuunnitelman mukaan etenevät.

11

12 Mitä oppisopimus on? Nuorelle, aikuiselle, työssä olevalle, työttömälle, ammatinvaihtajalle, maahanmuuttajalle, erityisopiskelijalle ja yrittäjälle yhdistää opiskelun ja työnteon kätevä keino hankkia ammatti tai lisäkoulutusta Työnantajalle oivallinen tapa vahvistaa henkilöstön osaamista tai kouluttaa uusiin tehtäviin rekrytoida uutta henkilöstöä ja kouluttaa tulevaisuuden tekijöitä Oppisopimus perustuu opiskelijan ja työnantajan työsopimukseen työssäoppimista on % oppiajasta ja tietopuolisia opintoja % oppilaitoksessa opiskelijan ja työnantajan tarpeet huomioiden tavoitteena voi olla perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinto, osatutkinto tai ei-tutkintotavoitteinen lisäkoulutus henkilökohtaistamissuunnitelman mukaisesti osan opinnoista voi suorittaa myös ulkomailla

13 Oppisopimus perustuu työsuhteeseen
Oppisopimus perustuu opiskelijan ja työnantajan väliseen määräaikaiseen työsopimukseen (vähintään 25 h/vko ja työsopimuksen pituus vähintään 4 kk). Oppisopimuskoulutuksessa noudatetaan työlainsäädäntöä ja työehtosopimusta, mm. sitä mitä on säädetty työajasta, vuosilomasta, ylitöistä, työturvallisuudesta, työterveydestä ja työntekijän muusta suojelusta. Työnantajalla ei saa olla lomautuksia, työajan lyhennyksiä tai irtisanomisia tuotannollisista tai taloudellisista syistä, mikäli hän on valitsemassa uutta työntekijää oppisopimuksella. Opiskelija saa työssä oppimisen aikana vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

14 Yksilölliset opintopolut nuorten oppisopimuskoulutuksessa 2+1-malli
vaihtoehtoinen tapa suorittaa ammatillinen perustutkinto kahden ensimmäisen vuoden aikana opiskellaan oppilaitoksessa ammatin perustiedot ja –taidot pääsääntöisesti opintojen kolmas vuosi oppisopimuksella (myös muut vaihtoehdot mahdollisia) henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen pienentää keskeyttämisriskiä edistää työllistymistä työnantaja saa sitoutuneen työntekijän oppilaitoksessa tutkintoalojen toiminnot yhtenäistyvät opettajan työelämäyhteydet ja työelämäosaaminen vahvistuvat

15 Ennen oppisopimuksen alkamista
Valmistelu opettajien perehdytys oppisopimuskoulutukseen 2+1-mallin prosessin suunnittelu henkilökohtaisen opiskeluohjelman rungon suunnittelu arvioinnista sopiminen ja todistusten tuottaminen opiskelijoille tiedottaminen Rahoitus rahoitus laskentapäivänä oppisopimuskoulutuksen rahoituksen mukaan työnantajalle on maksettava koulutuskorvaus ja opiskelijalle asetuksen mukaan opintososiaaliset edut oppilaitos itse päättää miten oppisopimuskoulutuksen rahoitus jakautuu opetukseen ja ohjaukseen

16 Markkinointi ja tiedottaminen
infot oppilaitoksessa (perusopetuksessa???) esitteet eri kohderyhmille (opiskelijat, työnantajat) prosessikuvaukset ja –mallinnukset www-sivut Sisäinen tiedottaminen: Opiskelijan edellytykset mielellään ammattia täydentävät tutkinnon osat on suoritettu alasta riippuen oltava suoritettuna alalla edellytettävät korttikoulutukset esim. ajokortti, tulityökortti, hygieniapassi itsenäinen ja vastuullinen ote työhön ja opiskeluun

17 Henkilökohtainen opiskeluohjelma
opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskeluohjelma, joka pohjautuu opiskelijan yksilöllisiin valintoihin suunnitellaan ammattiosaamisen näytöt ja niiden arviointi opiskelijalle tiedotetaan mahdollisuudesta jatkaman opintoja oppilaitokseen päätoimisena opiskelijana oppisopimuksen purkautuessa Oppisopimustyöpaikka opiskelija hankkii työpaikan itse tai opettajan/ koulutustarkastajan avustamana työpaikan edellytykset arvioidaan työpaikalla nimetään opiskelijalle työpaikkakouluttaja

18 Oppisopimuksen aikana
Opiskelija tekee oppisopimuksen kautta työsopimuksen osallistuu työtehtäviin tutkinnon tavoitteiden mukaisesti arvioi omaa oppimistaan osallistuu henkilökohtaisen ohjelman mukaisesti tietopuoleiseen koulutukseen tekee näyttösuunnitelman, antaa ammattiosaamisen näytön ja osallistuu arviointikeskusteluun Työpaikkakouluttaja/ työnantaja perehdyttää työtehtäviin ja työturvallisuuteen järjestää tutkinnon tavoitteiden mukaisia työtehtäviä seuraa, ohjaa ja antaa palautetta oppimisesta arvioi työssäoppimista oppisopimuskoulutuskäytänteiden mukaisesti osallistuu näytön suunnitteluun, havainnointiin ja arviointikeskusteluun

19 Opettaja vastaa tietopuolisen koulutuksen toteuttamisesta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti tukee työpaikkakouluttajaa ohjaustehtävässä varmistaa, että työpaikkakouluttaja tuntee näytön arviointikriteerit ohjaa opiskelijaa työpaikalla tarpeen mukaan ohjaa ja kirjaa arviointikeskustelun Oppisopimuskoulutuksen järjestäjä/ koulutustarkastaja ohjaa ja valvoo oppisopimuskoulutuksen toteutumista maksaa työnantajalle koulutuskorvauksen ja opiskelijalle asetuksen mukaan opintososiaaliset edut

20 Opiskelijat opiskelijahallintajärjestelmässä
Opiskelijat hallinnoidaan edelleen WinhaProssa Status muuttuu, läsnäolokoodi= OPSO, rahoituskoodi OS ja opiskelijat kirjataan sivuopiskelijoiksi Opiskelijat ovat poissa nuorten koulutuksen laskennasta Valmistuttuaan opiskelijat saavat todistukset WINHAPROsta Todistuksen lisätietoihin tulee merkintä: x- opintoviikkoa on suoritettu tutkintoon johtavana oppisopimuksena. Lisäksi aika ja yrityksen nimi Valmistuminen kirjataan aikuiskoulutuksen tilastoihin Tilaisuuden/Hankkeen nimi

21 Oppisopimuksen päättyessä
Opettaja tarkistaa opiskelijan opintojen tilanteen ennen suunniteltua valmistumispäivää (oppilaitoksen käytänteiden mukaan) Työpaikkakouluttaja ja opiskelija tekevät työssäoppimisen päättöarvioinnin Oppisopimuskoulutuksen järjestäjä antaa opiskelijalle tutkintotodistuksen (päättötodistus + näyttötodistus)


Lataa ppt "HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google