Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 Markkinointiviestintä Mainonta, myynnin edistäminen, PR Anna Hankimaa
MARKKINOINNIN KILPAILU- Markkinointi VISIO MISSIO Markkinoinnin strategiset päätökset Segmentointi, asemointi Liiketoimintastrategiat MARKETING MIX (4 P’s) eli MARKKINOINTIOHJELMA, MARKKINOINNIN KILPAILU- KEINORATKAISUT Product Tuote Price Hinnoittelu Promotion Markkinointi- viestintä Place Saatavuus MARKKINOINTI- VIESTINNÄN RATKAISUT Henkilökohtainen myyntityö Mainonta SP, Myynnin edistäminen PR Tiedottaminen ja suhdetoiminta
Marketing Communications Mix Advertising Maksettua, tavoitteellista viestintää. Mainonta ei ole henkilökohtaista viestintää vaan siinä käytetään jotain viestinnän välinettä. Sales Promotion Lyhyt aikaisia kannustimia, joilla rohkaistaan ja innostetaan ostamiseen.
Marketing Communications Mix Public Relations Luodaan ja ylläpidetään hyviä suhteita yrityksen erilaisiin yleisöihin. Personal Selling Myyntihenkilöstö on henkilökohtaisesti asiakkaan kanssa vuorovaikutuksessa. Tavoitteena asiakkaan ostaminen ja asiakassuhteiden rakentaminen ja ylläpitäminen.
Markkinointiviestintä on muutoksissa Tämän päivän markkinointiviestintä on muutosten kourissa, koska: Massamarkkinat ovat fragmentoituneet -> markkinoijat siirtyvät pois massamarkkinoinnista Teknologia mahdollistaa nopean ja kohdistetun markkinointiviestinnän
Integrated Marketing Communication Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Push vs. Pull Promotion Strategy Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Mainonta Mainonta on maksettua ja tavoitteellista viestintää tavaroista, palveluista, tapahtumista, aatteista tai yleisistä asioista. 4/3/2017
Vrt. Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi Mainonnan muotoja Mediamainonta Lehti-ilmoittelu, Tv-mainonta, Elokuvamainonta, Radiomainonta Ulko- ja liikennemainonta Verkkomainonta Banner- ja luokiteltu mainonta Sähköiset hakemistot ja hakusanamainonta Suoramainonta Painettu suoramainonta: Osoitteellinen / Osoitteeton Sähköinen Sähköpostimainonta, Mobiilimainonta Muu mainonta Toimipaikkamainonta, myymälämainonta Mainonta painetuissa hakemistoissa, luetteloissa Tapahtumiin messuihin ja sponsorointiin liittyvä mainonta Mainoslahjat Mainonnan muotoja voidaan luokitella mainosvälineittäin 4/3/2017 Vrt. Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Suunnittelematon viestintä Wom, Referenssit, suosittelijat Uutiset Huhut Verkkokeskustelut, sosiaalinen media Mainontaa voi ostaa, tämä ansaitaan toiminnalla! 4/3/2017
AIDA A = Attention I = Interest D = Desire A = Action 4/3/2017
Keskeistä mainonnassa Tavoitteet asetettu Määrä ja mielikuvatavoitteet Kohderyhmä määritetty Budjetti määritetty Viesti muotoiltu -> halutaan vaikuttaa Mainosvälinevalinnat Seuranta ja tavoitteiden saavuttamisen mittaaminen 4/3/2017
Mainonnan valvonta ja säätely Mainos ei saa olla totuudenvastainen tai harhaanjohtava Hintavertailujen oltava totuudenmukaisia, testitulosten objektiivisia Mainoksen on erotuttava ympäristösään Superlatiivien käytössä on syytä olla varovainen Pääpaino tuotteessa, ei kilpailuissa tai arpajaisissa Ei huonoja tapoja, vaarallinen 4/3/2017
Mainonnan valvonta ja säätely Lakisääteinen säätely Kuluttajasuojalaki Kuluttaja-asiamies Muitakin lakeja mm. tuotetruvallisuus, henkilötietolaki yms. Sopimuspohjainen säätely Liiketapalautakunta Mainonnan kv. Perussäännöt (Kansainvälinen kauppakamari) Keskuskauppakamarin Mainonnan eettinen neuvosto 4/3/2017
Sales Promotion Myynnin edistäminen Monia keinoja. Uusia keksitään koko ajan. Tuotteen myyntiä edistävät mm. Asiakaskilpailut Kupogit Keräilymerkit Kylkiäiset Pakettitarjoukset Ilmaisnäytteet Myymäläpromootiot (point-of-sale promotion) Tuote-esittelyt, kilpailut, ständit, tapahtumat
Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing Sales Promotion Today’s food marketers are using more and more push promotions, including consumer price promotions. Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Sales Promotion tavoitteita Chapter 1 Sales Promotion tavoitteita Myynnin edistäminen kohdistetaan sekä kuluttajiin että jakelukanavan jäseniin. Consumer Promotions: lisätään myyntiä lyhyellä tähtäimellä Trade Promotions: saadaan jälleenmyyjät: Ottamaan uusia tuotteita, lisämään varastoa Mainostamaan tuotteita Antamaan tuotteille lisää hyllytilaa Ostamaan etukäteen Sales Force: saadaan myyjät innostumaan, informoida Yleisesti SP:n pitäisi rakentaa pitkäkestoisia asiakassuhteita. Page 17
Sales Promotion Myynnin edistäminen Muita tärkeitä SP:n muotoja: Messut Sponsorointi Tapahtumamarkkinointi
Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing Trade Show More than 4,300 trade shows take place every year, drawing as many as 85 million people. Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Lähde: Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi Sponsorointi Henkilön, tapahtuman tai muun kohteen imagon ostamista tai vuokraamista käytettäväksi yrityksen markkinoinnissa myynnin edistämiseksi Molemmat osapuolet hyötyvät: yrityksen ja tuotteiden tunnettuus lisääntyy ja yrityskuva paranee, ja sponsoroinnin kohde saa taloudellista tukea ja enemmän julkisuutta Sponsorointi ei ole varsinaista mainontaa, eikä hyväntekeväisyyttä Lähde: Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Sponsorointi Sponsorointia voidaan hyödyntää Mainonnassa: sponsoroinnin kohde näkyy mainonnassa, pakkauksissa, esitteissä. Yrityksen tuotteet näkyvät sponsoroitavan tapahtuman mainoksissa, lipuissa tms. Tiedottamisessa: sponsoroinnsita tehdään lehdistötiedotteita ja järjestetään tiedotustilaisuuksia. Sponsorointi näkyy henkilöstö- ja asiakaslehdissä Yrityksen tapahtumissa: sponsoroinnin kohde mukana, sponsorointi näkyy yrityksen tilaisuuksien kutsuissa, mainoslahjoissa tms. http://www.iltalehti.fi/tampere/200805207680483_te.shtml Sponsorointitilanne v. 2008 http://www.lumene.fi/default.asp?docId=27579 Kiira Korpi & Lumene http://www.sinebrychoff.fi/sponsorointi Sponsorointi on osa Sinebrychoffin markkinointiviestintää http://www.iltalehti.fi/talous/2010050411590100_ta.shtml Sponsoroinnin kohteet muuttumassa v. 2010
Football League Sponsors Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Football Team Sponsors Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing
Tapahtumamarkkinointi Yrityksen oma markkinointitilaisuus Yritystilaisuus, asiakastilaisuus Teema, paikka, ajoitus, sisältö Suunniteltu juuri kohderyhmälle
Tiedotus- ja suhdetoiminta Tavoitteena tiedon ja myönteisen suhtaitumisen lisääminen sekä suhteiden luominen ja ylläpitäminen sidosryhmiin Ulkoista Uutiset, tiedotusmateriaali Vierailijaryhmät PR-tapahtumat, Esiintyminen seminaareissa, tiedotusvälineissä Hyväntekeväisyys, lahjoitukset Sisäistä Oma henkilökunta, omistajat Henkilöstölehti, tiedotteet, intra; juhlat, virkistystilaisuudet