Markkinoinnin perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
 myydä jotakin nyt tai myöhemmin  tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä  Sen avulla luodaan brändejä eli tavaramerkkejä esim. Coca-Cola.
ASIAKKUUSLUPAUS & LUPAUKSEN LUNASTAMINEN
Markkinoinnin perusteet
Sosiaalisen median koulutus
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
LAPSET MARKKINOINNIN KOHDERYHMÄNÄ
Asiakkuudet luovalla alalla
ROAD-SHOW SOTŠI ”SOCHI 2014” VALTAVA HANKE ALUEEN MATKAILU- JA PALVELUTARJONNAN KEHITTÄMISEKSI UUDELLE TASOLLE 2.
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Kotisivut myynnin edistämisessä Sametime-kokoontuminen Heidi Varpelaide.
Saatavuus kilpailukeinona
Vinkkejä hankeviestintään
Kuopion Seudun Pesäpalloilijat ry missio, visio ja arvot.
Seinäjoen kv-kevätpäivät Roundtable 5 Ulkomaisten harjoittelijoiden markkinointi työnantajille Ira Leväaho, Helsinki Education and Research Area.
Johdatus viestintään, kuudes luento: organisaatioviestintä
…asiakassuhteiden luominen
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Chaîne des Rôtisseurs Accosiation Mondiale de la Gastronomie Seminaari Presseille ja voudeille Yhteinen ilme viestintään 23/03/2012 Chargée de.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Viestintäsuunnitelma
Yhteiskunnallinen markkinointi
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Internet-markkinointi on muotoista Muotoja ja kanavia.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Johdatus viestintään, kuudes teema: organisaatioviestintä
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
Jäsentyytyväisyyskysely 2016 Etelä-Karjalan kauppakamari.
Mainonnan vaikutuskeinoja
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Samuli Hyvönen, Matias Meskanen ja Henri Jurvelin.
Jäsensegmentointi Aikataulu 9:30 Kohderyhmien tarpeisiin vastaava ydintoiminta Kiril Häyrinen, erityisasiantuntija, SOSTE 9:45 ”Jäsen 360”
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
Markkinointisuunnitelma
Mainonnan vaikutuskeinoja
Tavoitteeni verkossa vaikuttamiselle
Yritys ja markkinointi mediassa
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Markkinoinnin perusteet
Median ja mainonnan etiikka
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Markkinoinnin perusteet
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
Markkinointiajattelun kehittyminen
MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ ON Asko Siukosaaren mukaan
Asiakkaat ja markkinointi - osa 3 kilpailukeinot
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Markkinointisuunnitelma
SUOMEN MONIPUOLISIN URHEILUSEUROJEN PALVELU
Esityksen transkriptio:

Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 Markkinointiviestintä Mainonta, myynnin edistäminen, PR Anna Hankimaa

MARKKINOINNIN KILPAILU- Markkinointi VISIO MISSIO Markkinoinnin strategiset päätökset Segmentointi, asemointi Liiketoimintastrategiat MARKETING MIX (4 P’s) eli MARKKINOINTIOHJELMA, MARKKINOINNIN KILPAILU- KEINORATKAISUT Product Tuote Price Hinnoittelu Promotion Markkinointi- viestintä Place Saatavuus MARKKINOINTI- VIESTINNÄN RATKAISUT Henkilökohtainen myyntityö Mainonta SP, Myynnin edistäminen PR Tiedottaminen ja suhdetoiminta

Marketing Communications Mix Advertising Maksettua, tavoitteellista viestintää. Mainonta ei ole henkilökohtaista viestintää vaan siinä käytetään jotain viestinnän välinettä. Sales Promotion Lyhyt aikaisia kannustimia, joilla rohkaistaan ja innostetaan ostamiseen.

Marketing Communications Mix Public Relations Luodaan ja ylläpidetään hyviä suhteita yrityksen erilaisiin yleisöihin. Personal Selling Myyntihenkilöstö on henkilökohtaisesti asiakkaan kanssa vuorovaikutuksessa. Tavoitteena asiakkaan ostaminen ja asiakassuhteiden rakentaminen ja ylläpitäminen.

Markkinointiviestintä on muutoksissa Tämän päivän markkinointiviestintä on muutosten kourissa, koska: Massamarkkinat ovat fragmentoituneet -> markkinoijat siirtyvät pois massamarkkinoinnista Teknologia mahdollistaa nopean ja kohdistetun markkinointiviestinnän

Integrated Marketing Communication Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

Push vs. Pull Promotion Strategy Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

Mainonta Mainonta on maksettua ja tavoitteellista viestintää tavaroista, palveluista, tapahtumista, aatteista tai yleisistä asioista. 4/3/2017

Vrt. Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi Mainonnan muotoja Mediamainonta Lehti-ilmoittelu, Tv-mainonta, Elokuvamainonta, Radiomainonta Ulko- ja liikennemainonta Verkkomainonta Banner- ja luokiteltu mainonta Sähköiset hakemistot ja hakusanamainonta Suoramainonta Painettu suoramainonta: Osoitteellinen / Osoitteeton Sähköinen Sähköpostimainonta, Mobiilimainonta Muu mainonta Toimipaikkamainonta, myymälämainonta Mainonta painetuissa hakemistoissa, luetteloissa Tapahtumiin messuihin ja sponsorointiin liittyvä mainonta Mainoslahjat Mainonnan muotoja voidaan luokitella mainosvälineittäin 4/3/2017 Vrt. Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi

Suunnittelematon viestintä Wom, Referenssit, suosittelijat Uutiset Huhut Verkkokeskustelut, sosiaalinen media Mainontaa voi ostaa, tämä ansaitaan toiminnalla! 4/3/2017

AIDA A = Attention I = Interest D = Desire A = Action 4/3/2017

Keskeistä mainonnassa Tavoitteet asetettu Määrä ja mielikuvatavoitteet Kohderyhmä määritetty Budjetti määritetty Viesti muotoiltu -> halutaan vaikuttaa Mainosvälinevalinnat Seuranta ja tavoitteiden saavuttamisen mittaaminen 4/3/2017

Mainonnan valvonta ja säätely Mainos ei saa olla totuudenvastainen tai harhaanjohtava Hintavertailujen oltava totuudenmukaisia, testitulosten objektiivisia Mainoksen on erotuttava ympäristösään Superlatiivien käytössä on syytä olla varovainen Pääpaino tuotteessa, ei kilpailuissa tai arpajaisissa Ei huonoja tapoja, vaarallinen 4/3/2017

Mainonnan valvonta ja säätely Lakisääteinen säätely Kuluttajasuojalaki Kuluttaja-asiamies Muitakin lakeja mm. tuotetruvallisuus, henkilötietolaki yms. Sopimuspohjainen säätely Liiketapalautakunta Mainonnan kv. Perussäännöt (Kansainvälinen kauppakamari) Keskuskauppakamarin Mainonnan eettinen neuvosto 4/3/2017

Sales Promotion Myynnin edistäminen Monia keinoja. Uusia keksitään koko ajan. Tuotteen myyntiä edistävät mm. Asiakaskilpailut Kupogit Keräilymerkit Kylkiäiset Pakettitarjoukset Ilmaisnäytteet Myymäläpromootiot (point-of-sale promotion) Tuote-esittelyt, kilpailut, ständit, tapahtumat

Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing Sales Promotion Today’s food marketers are using more and more push promotions, including consumer price promotions. Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

Sales Promotion tavoitteita Chapter 1 Sales Promotion tavoitteita Myynnin edistäminen kohdistetaan sekä kuluttajiin että jakelukanavan jäseniin. Consumer Promotions: lisätään myyntiä lyhyellä tähtäimellä Trade Promotions: saadaan jälleenmyyjät: Ottamaan uusia tuotteita, lisämään varastoa Mainostamaan tuotteita Antamaan tuotteille lisää hyllytilaa Ostamaan etukäteen Sales Force: saadaan myyjät innostumaan, informoida Yleisesti SP:n pitäisi rakentaa pitkäkestoisia asiakassuhteita. Page 17

Sales Promotion Myynnin edistäminen Muita tärkeitä SP:n muotoja: Messut Sponsorointi Tapahtumamarkkinointi

Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing Trade Show More than 4,300 trade shows take place every year, drawing as many as 85 million people. Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

Lähde: Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi Sponsorointi Henkilön, tapahtuman tai muun kohteen imagon ostamista tai vuokraamista käytettäväksi yrityksen markkinoinnissa myynnin edistämiseksi Molemmat osapuolet hyötyvät: yrityksen ja tuotteiden tunnettuus lisääntyy ja yrityskuva paranee, ja sponsoroinnin kohde saa taloudellista tukea ja enemmän julkisuutta Sponsorointi ei ole varsinaista mainontaa, eikä hyväntekeväisyyttä Lähde: Bergström-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi

Sponsorointi Sponsorointia voidaan hyödyntää Mainonnassa: sponsoroinnin kohde näkyy mainonnassa, pakkauksissa, esitteissä. Yrityksen tuotteet näkyvät sponsoroitavan tapahtuman mainoksissa, lipuissa tms. Tiedottamisessa: sponsoroinnsita tehdään lehdistötiedotteita ja järjestetään tiedotustilaisuuksia. Sponsorointi näkyy henkilöstö- ja asiakaslehdissä Yrityksen tapahtumissa: sponsoroinnin kohde mukana, sponsorointi näkyy yrityksen tilaisuuksien kutsuissa, mainoslahjoissa tms. http://www.iltalehti.fi/tampere/200805207680483_te.shtml Sponsorointitilanne v. 2008 http://www.lumene.fi/default.asp?docId=27579 Kiira Korpi & Lumene http://www.sinebrychoff.fi/sponsorointi Sponsorointi on osa Sinebrychoffin markkinointiviestintää http://www.iltalehti.fi/talous/2010050411590100_ta.shtml Sponsoroinnin kohteet muuttumassa v. 2010

Football League Sponsors Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

Football Team Sponsors Lähde: Kotler-Armstrong Principals of Marketing

Tapahtumamarkkinointi Yrityksen oma markkinointitilaisuus Yritystilaisuus, asiakastilaisuus Teema, paikka, ajoitus, sisältö Suunniteltu juuri kohderyhmälle

Tiedotus- ja suhdetoiminta Tavoitteena tiedon ja myönteisen suhtaitumisen lisääminen sekä suhteiden luominen ja ylläpitäminen sidosryhmiin Ulkoista Uutiset, tiedotusmateriaali Vierailijaryhmät PR-tapahtumat, Esiintyminen seminaareissa, tiedotusvälineissä Hyväntekeväisyys, lahjoitukset Sisäistä Oma henkilökunta, omistajat Henkilöstölehti, tiedotteet, intra; juhlat, virkistystilaisuudet