Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mainonnan vaikutuskeinoja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mainonnan vaikutuskeinoja"— Esityksen transkriptio:

1 Mainonnan vaikutuskeinoja
Ainakin: Retoriikka, argumentointikeinot, kuvan keinot, myytit, tarinallisuus, huumori ja intertekstuaalisuus…

2

3

4

5 PALKITTUJA TV-MAINOKSIA
Costa Rica-mainos, 1977 Maito-mainos, 1987 Seura-mainos, 1980 2CC5ED54 Polar, 2013 Mondeo, 2010 Lidl-mainos, 2013

6 https://www. youtube. com/watch
Arabian teräsemaligrilli, 1974 Oululainen, 2013 Jaffa, 2013 Fonecta Valio-maito, 2012 Unicef-mainos, 2013

7 Antimainos – mainoksen irvikuva!

8 Mainonnan vaikutuskeinoja
Mikä on tällä hetkellä mediassa pyörivä mainos, jonka kuva on jäänyt mieleen? Minkä eri mainosten sloganeita muistat? Mitä sellaisia mainoksia muistat, jotka kertovat tarinaa? Mikä on ärsyttävä mainos? Mikä mainos on mielestäsi laadukas? Minkä mainoksen yhteyteen sopii sana taide, minkä huumori?

9 Mainonnan määritelmä Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonnan avulla voidaan tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. Viestin lähettäjä tulee tunnistaa mainoksesta. Mainontaa säätelee monta erilaista lakia.

10 Mainonnan tavoitteet kuluttamiseen suostuttelu tiedon jakaminen kuluttajalle tuotteen selviytyminen kilpailusta toisten vastaavien kanssa 

11 Mainos-sanan merkitys
Sana mainos "reklam" tulee kahdesta latinankielisestä sanasta "re" - uudelleen tai jälleen ja "clamare” - huutaa kovasti. Sana reklam tarkoittaa huutaa kovaa ja yhä uudelleen.

12 Faktoja mainonnasta Mainos, joka ei vaikuta, on merkityksetön.
Mainos kuvaa aikaansa: tapoja, ajatuksia, ihmiskuvaa ja makua. Mainoksessa vedotaan usein tunteisiin, mutta harvoin järkeen. Mainosten tekijät pyrkivät siihen, että heidän tuotteensa näyttävät välttämättömiltä osalta koko meidän persoonallisuuttamme ja elämäntyyliämme. Mainoksissa ei ole keskeistä, pidämmekö niistä, vaan siitä, mitä merkityksiä niillä on ja mihin niillä pyritään. Nykymainonta on kohderyhmäkeskeistä ja usein tarinallista ja humoristista. Mielikuvat ovat tärkeitä! Bränbdit ja kampanjat ovat nykymainontaa!

13 Mainonnan muotoja Mediamainonta
Median avulla tavoitellaan suurta kohdejoukkoa. Suoramainonta Kohderyhmä on rajattu pienemmäksi. Suoramainonta voi olla osoitteellista tai osoitteetonta. Täydentävä mainonta Mainontaa voi täydentää mm. messu-, tapahtuma- ja sponsorimainonnalla.

14 Mainonnan kanavia – on paljon!
”Kuluttaja pitää saada koukkuun nuorena ja loppuiäksi!” Sanomalehdet, paikallis- ja ilmaisjakelulehdet sekä aikakauslehdet Suoramarkkinointimainokset Televisio- ja radiomainokset Elokuva Ulko- ja liikemainosvälineet Internet, web-sivut, muu mainonta Vaatteet Tekstiviestimainokset Sähköpostimainokset Tapahtumat, happeningit Ns. sissimarkkinointi Lisäetumarkkinointi, arpajaiset ?

15 Mainonnan suunnittelu

16 Mainonnan vaikutuskeinoja
Hahmottele isolle vihon sivulle (ensin itse, n. 5 min.) miellekarttaa, jonka keskiönä on nykymainonta. Lue kurssivihon artikkeli (s. 50 – 55). Täydennä miellekarttaa (eri värillä.) Tee tehtävät 2 ja 3 kurssivihon s. 57.

17 Mainoksen pikatutkimus
Tutki parisi kanssa mainosta. Kirjatkaa lyhyesti ylös vastauksenne seuraaviin kysymyksiin. Esitelkää mainosanalyysinne. Mikä on mainoksen kohderyhmä? Mistä elementeistä (kuva, teksti, tietolaatikko jne.) mainos koostuu? Mikä korostuu? Millainen visuaalinen ilme mainoksella on? Onko mainos enemmän informatiivinen vai mielikuviin perustuva? Onko taustalla myyttiä tai intertekstiä? Mikä on kuvan sanoma? Miten mainos argumentoi? Millaisia kielen retorisia keinoja huomaat? Millaisia arvoja tai mitä ideologiaa mainos korostaa?

18

19

20


Lataa ppt "Mainonnan vaikutuskeinoja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google