Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Median ja mainonnan etiikka

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Median ja mainonnan etiikka"— Esityksen transkriptio:

1 Median ja mainonnan etiikka

2 Media = joukkoviestintää
Jaetaan: painotuotteisiin ja sähköviestintään Molemmat ovat tärkeitä, mutta sähköviestintä on koko ajan kasvussa.

3 Mainonta = tuotteiden markkinointia
Maksullista tavoitteellista tiedottamista Tavoitteena edistää myyntiä Mainontaa kohdistetaan erilaisiin kuluttajaryhmiin

4 Median etiikka - Sananvapaus = oikeus ilmaista ja vastaanottaa tietoja ja mielipiteitä kenenkään sitä estämättä. - Sananvapaus kuuluu Euroopan ihmisoikeus- sopimuksen ehtoihin. Sananvapauden raja kulkee kuitenkin sananvapauden väärinkäytössä eli sananvapausrikoksissa. Näitä ovat muun muassa toisen ysityiselämää koskevan tiedon levittäminen sekä kiihottaminen kansanryhmää vastaan.

5 Yksityisyydensuoja= Yksinkertaisesti ihmisarvon kunnioitamista: Kenenkään yksityisasioita ei saa julkaista ilman lupaa. (toimittajan) eettinen ohjeisto= Ohjeisto, jossa korostetaan toimittajan ammatillista asemaa, eli sitä, että toimittaja on vastuussa niin lukijoilleen, katselijoilleen kuin kuuntelijoilleen. Eettisessä ohjeistossa korostetaan totuudellista tiedon välittämistä sekä yksilön suojan vaatimusta. Mikäli eettisiä ohjeita ei Suomessa noudateta, puuttuu asiaan Julkisen sanan neuvosto (JSN)

6 Media vaikuttajana Median rooli maailmankuvaan vaikuttajana on hyvin suuri Median käyttäjältä vaaditaan kriittisyyttä → vaikka median käyttäjä ei voikaan vaikuttaa median sisältöön tai olla varma totuudenmukaisista tiedoista mitä media julkaisee, voi käyttäjä kuitenkin itse valita mitä mediaa käyttää tietolähteenään.

7 Kirkon kanta mediaan Suomen luterilaisella kirkolla ei ole olemassa erityistä median etiikkaa. → Kristillisen kirkon perusperiaatteet ovat sovellettavissa mediaan

8 Mainonnan etiikka Piilomainonta= pyrkii vaikuttamaan vastaanottajaan ilman, että tämä tiedostaa kaupallisia tavoitteita. Piilomainonnasta ja sen moraalisuudesta on käyty paljon keskustelua.


Lataa ppt "Median ja mainonnan etiikka"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google