– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Advertisements

Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Yksilölliset opetussuunnitelmat
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Oppijalähtöisyys ja verkko-oppimisympäristö - kohtaavatko ne toisensa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Ops 2016 ja arviointi.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Ops seminaari Askola.
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana UBIKO – Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana

PLE Personal Learning environment Martinadale and Dowdy (2010) ”PLE on kokonaisuus, joka muodostuu niistä sosiaalisen median työkaluista (pilvipalveluista), joita oppija on hyödyntänyt luodessaan, organisoidessaan ja jakaessaan sisältöä” The EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) (2009) ”PLE on koulutuksellisten alustojen sisältämiä työkaluja, yhteisöjä ja palveluita, joita oppija hyödyntää omassa oppimisessaan ja oppimistulosten saavuttamisessa” Dabbagh, N., & Kintsantas, A. (2011). Person lLearning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher EducationVolume 15, 3–8.

Mikä PLE on UBIKOssa Hankesuunnitelman lupaus konkreettiseksi tulokseksi -> nykyteknologiaan perustuva yksilöllisen oppimispolun tunnistamisen ja seuraamisen mahdollistava sovellus PLE on se kokonaisuus työkaluja, joita oppilas on hyödyntänyt oppimistavoitteensa saavuttamisessa. Mikä ohjelma ei suoranaisesti itsessään opeta itsesäätelyä. Opettajina meidän pitää huomioida tehtävissä, ohjeissa ja palautteessa oppilaan oman itsesäätelyn aktivoiminen. Opiskelussa teknologia muodostaa oppilaan näkökulmasta oppimisympäristönä toimivan kokonaisuuden. Tuon kokonaisuuden käyttöön liittyvät valinnat ovat yksi osa oppimisen itsesäätelyä. Voisiko tuolloin puhua henkilökohtaisesta oppimisympäristöstä, joka muodostuu niistä ohjelmistoista ja palveluista, joita oppilas osaa ja haluaa oppimisensa tukena käyttää?

Mitä keväällä tapahtuu tutkimuksessa? Alkukartoitus oppilaiden itsesäätelystä -> Sama kuin Scamossa Pilotissa hyödynnettävien appsien analysointia: Mitä itsesäätelyn osa-aluetta eri appsit tukevat parhaiten? Millaisia ohjeistuksia itsesäätelyn toteutuminen edellyttää opettajilta?-> Kevään pilotin osalta tutkimuksen tavoite on luoda A framework for using apps to support self-regulated learning in UBIKO (vrt s. 7. PersonalLearningEnvironments, socialmedia, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learningNada Dabbagha, , , Anastasia Kitsantasb, )

Kevään pilotin tutkimuksen tavoite A framework for using apps to support self-regulated learning in UBIKO Apps Level 1 Personal information management Level 2 Social interaction and collaboration Level 3 Information aggregation and management Puppet pals Kuvaus siitä miten opettaja ohjeistaa oppilasta niin, että Puppet pals kehittää tätä tasoa. Apps 2 Apps 3