Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center 6.10.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center 6.10.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet
Juho Norrena projektitutkija Agora Center

2 Mikä voisi olla tuleva ammattisi?
-oppilaiden vastauksia 2010

3 ratsastuksen ohjaaja Eläintenhoitaja kirjailija Hammaslääkäri tulkki Kampaaja yrittäjä Kosmetologi opettaja rakennusmies eläinlääkäri CSI tutkija ydinfyysikko asianajaja lääkäri poliisi myyjä sairaanhoitaja

4 Millaisia taitoja tulevassa ammatissasi tarvittaisiin?
-oppilaiden vastauksia 2010

5 rakennustaitoo kielitaitoa Terveystietoutta pörssi taidot valehtelutaitoja vähän Huolellisuutta kuvaamistaitoja lakitieto biologiaa bisnes pitää olla täsmällinen neuvottelu taitoja matikkaa fysiikkaa ja kemiaa vastuu eläimistä Yrittäjän taidot Kotitaloutta. ATK taidot

6 Mitä ovat tulevaisuuden taidot?
320 asiantuntijaa yrityksistä, yliopistoista, kouluista jne.

7 ITL-tutkimus ITL = Innovative Teaching and Learning
Kansainvälinen tutkimushanke alkoi syksyllä 2009 Mukana tällä hetkellä 8 maata Koordinoijana Stanford Research Institute, USA Yhteistyökumppanina Opetushallitus Rahoittajana Microsoft

8

9 Mitä innovatiiviset opetuskäytänteet ovat?
Oppilaslähtöinen pedagogiikka Oppimisen laajentaminen luokkahuoneen ulkopuolelle Tietotekniikan käyttö opetuksessa ja oppimisessa ITL-malli:

10

11 Koulu, paitsi opettaa, myös asettaa rajoja oppimiselle
Kattoefekti!

12 Opetusteknologian paradokseja
tietotekniikan lisääminen ei automaattisesti lisää oppimista tietomäärän laajuus voi jopa rajoittaa ajattelua liika muutos saattaa johtaa vanhan palaamiseen ja tulevaisuusajattelu johtaa yleensä menneeseen liika vapaus käytänteissä johtaa oppimisen yksipuolisuuteen Lähde: Goodson, I., Knobel, M., Lankshear, C. and Mangan, J.M Cyber Spaces/Social Spaces: Culture Clash in Computerized Classrooms. Palgrave McMillan.

13 Opetusteknologia rehtoreiden silmin:
” Olen yrittänyt sanoa opettajille, etteivät ottaisi liikaa paineita. Opetustyö, tekeepä sitä sitten teknologisilla välineillä tai ei, se on se pointti.” -rehtori ” Mediakasvatusta ja mediakriittisyyttä, oivaltamista ja sen realismin hyväksymistä, että oppilaat saavat tällä hetkellä tietoa niin paljon ja helposti, että opettajien tiedon jakaminen ei riitä pelkästään. Tietoa on niin helppo löytää.” ” Yhtenä esteenä on, että ei ole tarpeeksi laadukasta koneen käyttöä.” -rehtori

14 ITL 2011: Teknologian saatavuus…
…opettajille koulussa: Internet-yhteys Kosketustaulu Dataprojektori 88 % 30 % 62 % …oppilaille ja opettajille luokkahuoneessa: Pöytäkone Kannettava tietokone Tietokone Opettajan käytössä 76 % 45 % 92 % Oppilaan käytössä 57 % 38 % 70 %

15 Teknologia ja innovatiivisuus
Teknologian käytöllä ON yhteys opetuksen innovatiivisuuteen Teknologia on epätasaisesti saatavilla

16

17 Kiitos!


Lataa ppt "Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center 6.10.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google