Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

3.4.2017 SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "3.4.2017 SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA."— Esityksen transkriptio:

1 SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA Priimat - Hyvät käytännöt Etelä-Pohjanmaalla –seminaari Frami, Jaakko Panula ja Sakari Äijö Suupohjan ammatti-instituutti

2 SOMETTAJA Toteutusaika: Hakija/päätoteuttaja: Suupohjan ammatti-instituutti Kaksi rinnakkaista, toisiaan täydentävää hanketta SOMETTAJA pilotointi, koulutus, käyttöönotto SOMEO investointihanke, some-tukikeskuksen ja palvelujen perustaminen 2

3 SOMETTAJA ENSIN PILOTTIRYHMÄT ( ) - SITTEN KAIKKI OPETTAJAT ( ) - piloteilla 57 iPadia + iCloud (personal) + Google Apps (for Education) PILOTTIRYHMÄ 1 : toisen asteen opettajat – tietoa ja käytäntöä ja ohjausta uuden teknologian, viestintäkeinojen sekä sosiaalisen median ja verkko-opetuksen menetelmistä. PILOTTIRYHMÄ 2 : Suupohjan TVT-opetuskäytön kehittämiskoulutus (n 1,5 vuotta) uusien verkkotyöskentelyvälineiden monipuolista käyttöä. PILOTTIRYHMÄ 3: yritysten henkilöitä toimijoiden välinen vuorovaikutus, uusia osallistumistapoja ryhmätyövälineet, etäkokoukset, tiedostojen reaaliaikainen yhteiskäyttö 3

4 TVT:n perusosaamisen ja tuntemuksen heterogeenisuus Pilottihenkilöiden ”aikaresurssit” Uusien mobiililaitteiden ja langattomien verkkojen heterogeenisuus ja puute Asenteet ja pelot yhteisöllistä mediaa ja tietoturvaa kohtaan. SOMETTAJA Käytännön toteutuksen haasteet ja ongelmakohdat: Toimenpiteet: iTalli = Yhteisöllisen sosiaalisen median ja verkko-opetuksen tukikeskuksen perustaminen Suupohjan ammatti-instituuttiin ja sen toiminnan jatkuvuus. iTallin aktiivinen innovatiivinen toiminta alueellaan. 4

5 Käytännön toimia Pilotoinnit, koulutukset, käyttöönotto, tuki, sovellutuksia Google Apps for Education oppilaitoksiin (lähes käyttäjätunnusta) Saiedu.net = Suupohjan ammatti-instituutti Opinnet.fi = Kauhajoen kaupungin koulut Teuvankoulut.fi = Teuvan kunnan koulut iPad-laitteet oheislaitteineen (57 kpl) Kattavat langattomat verkot kouluihin Kouluille ”viralliset” omat tunnukset palveluihin Facebook, Youtube, Twitter Saiedu.adobeconnect.com = Adobe Connect –nettikokousjärjestelmä Koulutus, useita nettikokoushuoneita moniin eri tarkoituksiin ITSLearning –oppimisympäristön pilotointi (kesken) Se on osallistumista ja vuorovaikutusta - yhdessä tekemistä ja ihmisten kohtaamista 5

6 Kokemuksia ja hyviä käytäntöjä
Kokemuksia ja hyviä käytäntöjä Johdon ja opettajien ennakkoluulot ja asenteet vaikeuttavat uuden oppimista Eri kouluissa erilainen suhtautuminen, johdon asenne ja toiminta tärkeää => on saatava mallia, rohkeutta ja ”käskyjä” MUUALTA Somettajan kannalta tuli ”kuin tilauksesta” TVT:n opetuskäyttö Suomessa ”Euroopan huonointa”, Tutkimus 2013 Survey of Schools: ICT in Education 3rd Annual International Conference on Education and e-Learning Somettajan projektipäällikkö puhujana ja oppimassa Muutosten vastustamisen huomioiminen ja siihen reagoiminen Iso työtapojen muutos vaikeaa => edettävä pienin konkreettisin askelin Ensin varhaiset omaksujat mukaan – muut seuraavat Omiin propellipäihin ei luoteta Johto on saatava luulemaan, että ”muutos on heidän ideansa” Teknologinen muutos ja mahdollisuuksien kehittyminen on nopeampaa kuin sosiaalinen ja kulttuurinen toimintatapojen muutos. 6

7 Jaakko Panula ja Sakari Äijö some.saiedu.net
KIITOS! Jaakko Panula ja Sakari Äijö some.saiedu.net


Lataa ppt "3.4.2017 SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google