Yhteistoimintaneuvottelut virastoissa ja laitoksissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valtion uusi vuosilomasopimus
Advertisements

YT-laki Asianajotoimisto ILPO MOISALA Oy Mannerheimintie 160 B
Työaikalain soveltaminen, ylityö ja sen korvaaminen
Tekninen sopimus – ( ) JHL:n HALLITUS Hannu Salminen / Dan Koivulaakso.
TYÖAIKAKIRJANPITO JA SEN VALVONTA
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
LUOTTAMUSMIEHEN ASEMA JA OIKEUDET
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Akavan Erityisalat Yliopiston työmarkkinatutkimus Akavan Erityisalat ry.
Vuosilomalain Muutokset 2013
Palkat kirjanpidossa.
PÄTKÄTYÖNTEKIJÖIDEN EDUNVALVONTA Anu-Tuija Lehto SAK Anu-Tuija Lehto
1 § Lain tarkoitus Edistää yhteistoimintaa kunnissa
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
PÄIVÄKODIN HENKILÖSTÖN TYÖAIKA Laadittu
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
KM, PsyK Jaana Laurinvaara
Uuden työehtosopimuksen keskeinen sisältö Otaniemi
Työturvallisuus ja sairastuminen
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Paikallisen neuvottelun ja sopimisen perusteet OAJ / Eila Urpilainen1.
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Tukioikeuksien siirrot
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
Opetusalan resurssileikkaukset
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
KVTES:n vuosilomamääräysten muutokset alkaen
Itellan ylemmät toimihenkilöt ry VIESTINVÄLITYS- JA LOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN TYÖEHTOSOPIMUS Ja INFORMAATIOLOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN.
— Hyvän asumisen puolesta — OULUN LÄÄNIN KIINTEISTÖYHDISTYS Yhtiökokouskurssi Kirkkotorin koulutuskeskus, Oulu Luentomateriaali löytyy yhdistyksen.
Tietoturvallisuus osa 6
TYÖSOPIMUS.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Sairauspoissaolot” Toukokuu 2012 N=1034.
1 Työvoiman työssäolo 2009 Kokoaikatyössä olevat palkansaajat Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2009 aineisto
FTR (Formal Technical Review) Kimmo Airamaa. Johdantoa Muodollinen tekninen tarkastus = toiminta tarkastustilaisuudessa on tarkasti määritelty Muodollinen.
Sairausajan palkka Työsopimuslaki
VALTION VIRKA- JA TYÖEHTOSOPIMUS 2014 – 2017; KESKEISIÄ MUUTOKSIA Vero- ja tullivirkamiesliiton luottamusmiespäivät Jarmo Huotari VTML.
Yhteistoimintalaki Laki yhteistoiminnasta yrityksissä 2007/334 Aalto-yliopisto Juhani Kauhanen
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
Virastoissa käytävät yhteistoimintalain 4
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Nuoret ja työlainsäädäntö
Yhteistoiminnan mallintaminen
Yhteistoiminta ei rajoita työnantajan työnjohto-oikeutta
Kirkon yhteistoimintasopimus (KYS)
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Luottamusmiesten ajankohtaispäivät
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Sairausajan palkka Työsopimuslaki
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Valtion virka- ja työehtosopimus neuvottelutulos
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Yhteistoimintaneuvottelut virastoissa ja laitoksissa Lomautuksen pelisäännöt

Neuvotteluesityksen antaminen Kaupunginhallitus päätti 27.4.2009 § 236 mm., että kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää), että virastojen ja liikelaitosten tulee välittömästi käynnistää ja viivytyksettä käydä kunta-alan yhteistoimintalain edellyttämiä määräaikoja noudattaen mahdollisia lomautuksia edeltävä em. lain mukainen yhteistoimintamenettely mm. siitä, kuinka lomautukset ao. virastossa ja liikelaitoksessa toteutetaan, Em. päätöksen perusteella virastoissa ja laitoksissa tulee käynnistää välittömästi yhteistoimintaneuvottelut Hallintokuntakohtainen yhteistoimintaneuvottelu käynnistetään lähettämällä kirjallinen neuvotteluesitys/kokouskutsu hallintokunnan yhteistoimintaelimen jäsenille Kirjallinen neuvotteluesitys työntekijöiden edustajille on annettava viimeistään 5 päivää ennen neuvottelujen alkamista (Yt-laki 7 §:n 1 mom.)

Neuvotteluesityksen sisältö: Neuvotteluesityksestä tulee käydä ilmi neuvottelujen aloittamisaika ja –paikka sekä neuvotteluissa käsiteltävät asiat. Neuvotteluissa käsiteltäviä asioita ovat mm.: Aiottujen toimenpiteiden perusteet (Kh:n päätökset 23.3.2009 § 178, 6.4.2009 § 200, 27.4.2009 § 236) Alustava arvio lomauttamisten määrästä, mm. suunnitelmat niistä henkilöstöryhmistä, jotka mahdollisesti jätettäisiin lomautusten ulkopuolelle Selvitys periaatteista, joiden mukaan lomauttamisen kohteeksi joutuvat työntekijät määräytyvät; (ks. edellinen kohta) sekä Arvio ajanjaksosta, jonka kuluessa lomauttamiset toteutetaan ja viranhaltija/työntekijäkohtaisten lomautusten kestosta Vaikutuksista (esim. palvelutuotantoon) Vaihtoehdoista (esim. talkoovapaat) Tarkoituksenmukaista on myös neuvotella mm. lomautuksen toteuttamistavoista (esim. kokoaikainen / osa-aikainen lomautus) ja siitä, miten työjärjestelyt lomautusajanjaksona mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla toteutetaan Todetaan ne asiat, jotka tullaan käsittelemään koko kaupungin yhteistyötoimikunnassa, mm. periaatteet ja menettelytavat siitä, millä tavalla lomautusilmoitusaikana /lomautusaikana työntekijöille/viranhaltijoille tarjotaan muuta työtä

Neuvottelumenettelyn aikataulu: Neuvottelujen käynnistäminen. Neuvotteluesityksen antaminen Ensimmäinen neuvottelu aikaisintaan 5 vrk kuluttua neuvotteluesityksen antamisesta Mikäli aiotaan tehdä esitys pääsääntöä suppeammasta lomautuksesta kh:lle (kh:n päätös 27.4.2009 § 236), käydään läpi poikkeustarpeet heti ensimmäisessä neuvottelussa ennen toimielimen kokousta (toimielimen esitys 15.5.2009 ao. akj:lle) Neuvotteluvelvoite täyttynyt, kun neuvotteluja hallintokunnassa (joko yksi tai useampia neuvottelutilaisuuksia) on käyty niiden aloittamisesta lukien vähintään 14 päivän ajanjaksona, ellei neuvotteluissa toisin sovita (Yt-laki 13 §:n 3 mom.). Ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 §:ssä tarkoitetun asian, hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista (Yt-laki 5 §:n 1 mom.) ja tämän lisäksi lomautuksen perusteista sekä sen arvioidusta laajuudesta, toteuttamistavasta, alkamisajankohdasta ja kestosta (TSL 5 §:n 1 mom. ja KvhL 31 §:n 1mom.). Ennen yt-menettelyn aloittamista työnantajan tulee antaa asianomaisille työntekijöille sekä heidän edustajilleen yt-menettelyssä käsiteltävän asian käsittelyn kannalta tarpeelliset tiedot (Yt-laki 6 §:n 1 mom.) Yhteistoimintaneuvotteluista laaditaan pöytäkirja, josta käy ilmi ainakin neuvottelujen ajankohta, neuvotteluihin osallistuneet henkilöt, neuvottelujen tulos ja mahdolliset osapuolten eriävät kannanotot. Neuvotteluissa läsnä olleet tarkastavat pöytäkirjan ja varmentavat sen allekirjoituksillaan, jollei pöytäkirjan tarkastamisesta ja varmentamisesta ole sovittu toisin (yt-laki 16 §).

Neuvottelumenettelyn aikataulu: 4. Kaupunginhallitus päättää pääsääntöä suppeammista lomautuksista 25.5.2009. Mikäli kaupunginhallituksen päätös eroaa merkittävästi toimielimen esityksestä, on kh:n päätöksen vaikutukset syytä käydä läpi yhteistoimintaneuvottelussa. 5. Toimielin päättää lomautusperusteen olemassaolosta (hallintosääntö 38 §).

Lomautuksista (tiivistelmä) Kaupungin henkilöstön lomautus vähintään 2 viikoksi viraston/liikelaitoksen toiminnasta ja viranhaltijoiden/ työntekijöiden tehtävistä riippuen. Lomautus voi kestää useita päiviä yhtäjaksoisesti, koostua yksittäisistä päivistä tai se voidaan toteuttaa säännöllisen päivittäisen työajan lyhentämisenä tai lomautuksena tehtävistä, joista virka-/työehtosopimuksessa maksetaan erillinen korvaus. Lomautukset työnantajan kannalta mahdollisimman tarkoituksenmukaisella ja palvelutuotannolle vähiten haittaa aiheuttavalla tavalla. Määräaikaisten henkilöiden lomautus: 1) määräaikaiset viranhaltijat voidaan lomauttaa vain, jos virkasuhde kestänyt vähintään 6 kk ennen lomautuksen alkamista 2) määräaikaiset työntekijät saadaan lomauttaa vain, jos työntekijä tekee työtä sijaisena ja työnantajalla olisi oikeus lomauttaa vakituinen työntekijä. Luottamusmiehillä ja työsuojeluvaltuutetuilla on erityinen suoja lomautustilanteessa

Lisätietoa lomautuksista Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas Molemmat julkaisut löytyvät KT:n verkkosivuilta (www.kuntatyonantaja.fi) pdf muodossa.

Lisätietoa lomautuksista Kuntatyönantajassa 2/2009 on julkaistu teemasivut Säästetään henkilöstömenoissa! . Sivuille on koottu tietoa keinoista, joilla voi säästää ja karsia henkilöstömenoja. Oppaasta löytyy ohjeita mm. toiminnan ja työaikojen tehostamisesta, paikallisesta sopimisesta, lomarahojen vaihdosta ja lomauttamisesta.