AIEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN KORKEAKOULUISSA Työryhmän ehdotukset ja toimeenpano Osaaminen esiin -seminaari, 5.10.2007 Mikkeli Johanna Haahtela.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Ryhmä 1.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Opettamisesta osaamiseen Ammattikorkeakoulun osaamisjärjestelmät käyttöön Projektiasiantuntija Raimo Jaakkola HAAGA-HELIA Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
JY:n AHOT-periaatteet alkaen Opintoasiainiltapäivä Tuula Maijanen.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
REHTORIEN NEUVOSTOJEN AHOT-SUOSITUKSET
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

AIEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN KORKEAKOULUISSA Työryhmän ehdotukset ja toimeenpano Osaaminen esiin -seminaari, Mikkeli Johanna Haahtela Korkeakoulu- ja tiedeyksikkö Opetusministeriö

Osaamisen tunnustaminen ja kansainvälinen yhteistyö  Euroopan neuvosto (tutkintojen tunnustaminen)  Bolognan prosessi (tutkintojen tunnustaminen, QF)  EU-yhteistyö (EQF, vertaisoppiminen)  OECD-yhteistyö (Recognition of non-formal and informal learning RNFIL)  Pohjoismainen yhteistyö (RNFIL, tutkintojen tunnustaminen) Tavoitteena edistää: elinikäistä oppimista liikkuvuutta

Osaamisen tunnustaminen Ajankohtaista:  tutkintojen tunnustaminen  tutkintojen viitekehykset  aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Keskiössä: osaamisen tunnustaminen/ oppimistulokset/osaamistulokset/ oppimisprosessi

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen Kuka hyötyy? •yksilö: edistää olemassa olevien tietojen ja taitojen tunnustamista, helpottaa opiskeluun pääsyä, ehkäisee koulutuksen päällekkäisyyttä, säästää koulutukseen käytettyä aikaa, helpottaa työmarkkinoille pääsyä, motivoi opiskeluun ja elinikäiseen oppimiseen •työnantaja: osa henkilöstöresurssien johtamista, parantaa käsitystä työntekijöiden osaamisesta ja helpottaa koulutustarpeen määrittelyä •yhteiskunta: päällekkäisyyden välttäminen, jolla säästetään moninkertaisessa kouluttautumisessa tuhlautuvia resursseja (aika, inhimilliset ja taloudelliset resurssit), koulutusaikojen lyhentyminen

Opetusministeriö asetti työryhmän edistämään aiemmin suoritettujen opintojen ja aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista korkeakouluissa Työryhmän tehtäväksi annettiin:  selvittää korkeakoulujen käytäntöjä aiemmin suoritettujen opintojen ja aikaisemmin hankitun osaamisen hyväksilukemisessa  arvioida nykyisten käytäntöjen ja prosessien toimivuus ja yhdenmukaisuus eurooppalaisten linjausten kanssa  tuoda esiin ja levittää hyviä aiemmin opitun tunnustamisen kansallisia ja kansainvälisiä hyväksilukemisen käytäntöjä  esittää aiemmin suoritettujen opintojen ja aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista korkeakouluissa koskevat suositukset yhteisiksi periaatteiksi ja tunnustamisprosessiksi

Työryhmän suositukset yhteisiksi valtakunnallisiksi periaatteiksi Työryhmän suositukset tunnustamisjärjestelmäksi: 1 Kukin korkeakoulu laatii yhdenmukaisen, luotettavan ja läpinäkyvän järjestelmän aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi. Järjestelmän tulee kattaa myös muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

Työryhmän suositukset... 2 Tunnustamisjärjestelmää sovelletaan korkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa. Tunnustamisjärjestelmää sovelletaan myös ulkomailla hankitun osaamisen tunnustamiseen ja sitä voidaan soveltaa myös muuhun korkeakoulun järjestämään koulutukseen (esim. avoimen yliopiston ja avoimen ammattikorkeakoulun tarjoamaan koulutukseen). 3 Korkeakouluilla ei ole velvoitetta arvioida ja tunnustaa muiden kuin omien opiskelijoidensa ja opiskelijaksi hakeneiden osaamista.

Työryhmän suositukset... 4 Aiemmin hankittua osaamista arvioidaan kahdessa vaiheessa: arvioitaessa korkeakouluun hakeneiden korkeakoulukelpoisuutta ja arvioitaessa opiskelemaan hyväksytyn opiskelijan aiemmin hankkimaa osaamista. 5 Tunnustamisjärjestelmää ja osaamisen arvioinnin menetelmiä kehitetään yhdessä keskeisten sidosryhmien kanssa ottaen huomioon myös työelämän osaamistarpeet ja riittävä laadunvarmistus. Korkeakoulu vastaa tutkinnon laadusta.

Työryhmän suositukset... Työryhmän suositukset tunnustamisjärjestelmän yhteisiksi periaatteiksi: 6 Järjestelmä perustuu opiskelijan oikeuteen hakea aiemmin hankkimansa osaamisen tunnustamista. Hyväksiluvun hakeminen on opiskelijalle vapaaehtoista, ja prosessi käynnistyy opiskelijan aloitteesta. Opiskelijalla on vastuu osaamisensa todistamisesta ja ensisijainen vastuu riittävien tietojen toimittamisesta. Opiskelijalla on oikeus hakea muutosta saamaansa päätökseen. Korkeakoulujen on perusteltava päätöksensä.

Työryhmän suositukset... 7 Tunnustamisjärjestelmä ja korkeakoulun määrittelemät arviointiperusteet perustuvat osaamislähtöiseen ajattelutapaan. Korkeakoulut määrittelevät opetussuunnitelmissaan tutkintojen ja tutkintojen osien osaamistavoitteet. Opiskelijan esittämää osaamista suhteutetaan osaamistavoitteisiin. Arviointi perustuu osaamiseen, ei siihen, missä tai miten osaaminen on hankittu. Arvioinnissa korkeakoulut ottavat huomioon valmisteilla olevat eurooppalaiset osaamisperustaiset tutkintojen viitekehykset.

Työryhmän suositukset. 8 Korkeakoulut helpottavat opiskelijoiden kansallista ja kansainvälistä liikkuvuutta sekä työelämän ja koulutuksen vuorottelua kehittämällä hyväksilukemisen käytäntöjä. 9 Opintojen ja osaamisen hyväksiluvun ja mahdollisesti vaadittavien täydentävien opintojen määrittelyn arviointi on yhdenmukaista ja perustuu korkeakouluissa päätettyihin linjauksiin. Opiskelijoiden kohtelu on yhdenmukaista, tasa- arvoista ja ennakoitavaa...

Työryhmän suositukset. 10 Kokonaisten tutkintojen tunnustaminen perustuu virallisesti tunnustetun oppilaitoksen antamaan tutkintotodistukseen. 11 Korkeakoulut päättävät opintosuoritusten vanhenemisesta alakohtaisessa yhteistyössä. Kokonainen suoritettu tutkinto ei kuitenkaan vanhene.

Työryhmän suositukset Korkeakoulut määrittelevät, miten suuri osa tutkinnosta tulee olla tutkinnon myöntävässä korkeakoulussa suoritettua. Tutkintoa ei voi suorittaa kokonaan osaamisella, joka on hankittu muualla kuin muodollisessa koulutuksessa. 13 Aiemmin hankitun osaamisen perusteella hyväksiluetuista osioista voidaan antaa arvosana. Hyväksiluetut osiot ovat samanarvoisia omassa korkeakoulussa suoritettujen opintojen kanssa.

Työryhmän suositukset Tunnustamisjärjestelmän puitteissa tapahtuva päätöksenteko perustuu asiantuntijuuteen ja luotettavaan dokumentointiin. Korkeakoululla on vastuu aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen laadunvarmistuksesta.

Työryhmän suositukset... Työryhmä suosittaa hyviksi käytännöiksi korkeakouluille seuraavaa: 15 Korkeakoulut laativat selkeät kuvaukset aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisjärjestelmästä ja vastuista tunnustamisprosessin eri vaiheissa. Kuvaus sisällytetään korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmään.

Työryhmän suositukset... 16Kuvaus aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisjärjestelmästä sisältää ainakin seuraavat tiedot: •miten ja mistä hyväksilukemista haetaan •hakemuksen kannalta keskeiset asiakirjat (esim. tutkintotodistukset, muut todistukset) •keneltä hyväksilukua tai päätöstä täydentävistä opinnoista haetaan •hakemuksen käsittelyaika •muutoksenhakumenettely •tehtyjen päätösten dokumentointi (ml. päätöksen perustelu) •miten hyväksiluettavat opinnot tai osaaminen merkitään korkeakoulun ylläpitämään rekisteriin •miten hyväksiluvut opinnot tai osaaminen merkitään tutkintotodistukseen

Työryhmän suositukset Kuvaus järjestelmästä ja mahdollisista esimerkkitapauksista on helposti opiskelijoiden, opettajien ja sidosryhmien saatavilla. Tunnustamisen menettelytavat ja sen periaatteet kuvataan ulkoisilla verkkosivuilla ja opinto-oppaassa.

Työryhmän suositukset Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen sisällytetään osaksi ohjauksen kokonaissuunnitelmaa. Korkeakoulut kiinnittävät erityistä huomiota henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) hyödyntämiseen hyväksilukemisen ja täydentävien opintojen suunnittelussa. Tavoitteena on opiskelijan osaamisen kartoittaminen suhteessa korkeakoulututkinnon osaamistavoitteisiin.

Työryhmän suositukset Korkeakoulut ottavat käyttöön ja kehittävät menetelmiä (esim. portfolio, näytöt), joilla opiskelija voi todistaa osaamistaan hyväksiluvun saamiseksi ja/tai joilla opiskelijan aikaisempi osaaminen voidaan ottaa huomioon opintojakson suoritustavassa ja laajuudessa. Korkeakoulut voivat tunnustaa tutkintoja tai opintoja myös muiden kuin muodollisten asiakirjojen perusteella. Erityistä huomiota on kiinnitettävä osaamisen tunnustamista hakevan kohteluun tilanteessa, jossa asiakirjat ovat kadonneet tai tuhoutuneet.

Työryhmän suositukset Korkeakoulut kehittävät hyväksilukemista ja aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista koskeva tietopohjaa (esim. tilastointia ja käytössä olevia menetelmiä). 21 Korkeakoulut arvioivat aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen vaikuttavuutta: miten hyväksiluetut ja täydentävät opinnot vaikuttavat opetussuunnitelmaan ja sen kehittämiseen, opiskelijan osaamisen kehittymiseen ja henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan sekä valmistumisaikoihin ja työelämään siirtymiseen.

Työryhmän suositukset Aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisjärjestelmän kehittämisen käytäntöjä tarkennetaan ja kehitetään alakohtaisessa yhteistyössä.

Työryhmän suositukset... Työryhmän suositukset opetusministeriölle osaamisen tunnustamisen edistämiseksi korkeakouluissa: 23Opetusministeriö tukee toimintaa, jonka avulla kehitetään menetelmiä aiemmin hankitun osaamisen ja muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi. Tulosten tulee olla valtakunnallisesti ja/tai koulutusalakohtaisesti hyödynnettäviä. 24 Opetusministeriö asettaa alakohtaisten linjausten laatimiseksi ja toimeenpanemiseksi yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteisiä työryhmiä 25 Aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisjärjestelmän kehittämistä korkeakouluissa seurataan korkeakoulujen tulos- ja tavoiteohjauksessa.

Yhteenvetoa lausunnoista •Korkeakouluille ja keskeisille sidosryhmille lähetettyyn lausuntopyyntöön saatiin määräaikaan mennessä 57 vastausta. •yleissävy myönteinen (esim. tukee EIO-periaatetta, laadunvarmistusjärjestelmien rakentamista, liikkuvuutta, opiskelijoiden oikeuksien/tasapuolisen kohtelun turvaamista, nivoutuu hyvin HOPS- käytäntöihin) •kriittiset kommentit liittyivät pääasiassa ehdotusten toteuttamisen kuormittavuuteen, lisäresurssitarpeisiin, soveltamisalaan (avoin yo) •useissa lausunnoissa korostettiin pilareiden omaleimaisuuden ja selkeän työnjaon säilyttämistä

Yhteenvetoa lausunnoista... •lausunnoissa korostettiin, että käytäntöjä on jo olemassa, käytännöt kuitenkin hajanaisia •tarve yhdenmukaistamiseen, täysin yhdenmukaisia järjestelmiä ei pidetä mielekkäänä tavoitteena •haasteena erityisesti muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •ristiriitaisia ajatuksia mahdollisesta soveltamisalasta (avoin yo) ja vaikutuksista opiskeluaikojen lyhenemiseen •lausunnoissa tuotiin esille tarve tarkemmista alakohtaisista/valtakunnallisista suosituksista (esim. vanhenemiskäytännöt, osoittaminen muiden kuin muodollisten asiakirjojen perusteella, merkitseminen tutkintotodistuksiin) •eräissä lausunnoissa nähtiin, että kansallinen tutkintojen viitekehys tukisi aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista

Jatkotoimenpiteet •Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma : 3.3. Koulutuksen tehokkuus, läpäisy ja moninkertainen koulutus » Kaikilla koulutussektoreilla asetetaan tavoitteeksi koulutusaikojen lyhentäminen edelleen. Opetusministeriö ja korkeakoulut valmistelevat yhteistyössä alakohtaiset suositukset aiemmin opitun tunnustamiselle.« •Toimeenpanosuunnitelma: esim. kysymys alakohtaisten työryhmien työn käynnistämisestä syksyllä 2007