Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla"— Esityksen transkriptio:

1 Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu

2 Työn opinnollistaminen
Työn opinnollistaminen on uusi, vaihtoehtoinen tapa opiskella ammattikorkeakoulussa. Oppiminen viedään luokkahuoneista työpaikoille. Tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja kytkemällä työelämässä hankittua kokemusta aiheeseen liittyvään tietoperustaan. Työn opinnollistaminen edistää työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä, nopeuttaa opintojen etenemistä ja tutkintoon valmistumista. Kimmo

3 6. Syventää ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän
Hankkeen tavoitteena on 1. Tunnistaa ja kehittää uusia toimintamalleja opintojen aikaisen työn opinnollistamiseen 2. Levittää ja ankkuroida työn opinnollistaminen opiskelumuodoksi korkeakouluissa 3. Edistää joustavien opintoprosessien kehittämistä korkeakouluissa työn opinnollistamisen mahdollistamiseksi 4. Kehittää uudenlaisia työtä ja opiskelua integroivia muotoja työharjoitteluratkaisujen rinnalle 5. Parantaa koulutuksen ja työn siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevia palveluita 6. Syventää ammattikorkeakoulun ja elinkeinoelämän yritysten välistä kumppanuutta. Anu

4 Työn opinnollistamisen muodot
Opiskelijalähtöinen opinnollistaminen päivä-, ilta- tai viikonlopputyössä oleva opiskelija, joka esittää työssä hankkimaansa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opintojaksojen suorittamiseksi 2) Työpaikkalähtöinen opinnollistaminen kyseessä organisaatio, joka haluaa saada tutkintoon johtavaa koulutusta työntekijöilleen yrityksen työntekijöillä voi olla pitkä työkokemus ja oman organisaation järjestelmällinen henkilöstökoulutus taustalla avaa ammattikorkeakouluille uudet näköalat vaikuttaa yritysten henkilöstökoulutusten sisältöihin sekä tuottaa tutkintokoulutuksella hyötyä yritysten toiminnan kehittämiseen 3) Korkeakoululähtöinen opinnollistaminen toteutuu hankkeistetun opiskelun kautta kokonainen tai osa opintojaksosta on päätetty toteuttaa TKI-hankkeissa/asiakastyönä/projektina

5 Opinnollistamispolku…
Osaaminen Opinto-pisteet Osaamisen osoittaminen: Peilataan osaamis-kriteereihin Työssä hankkimassa osaamista Opiskelijalähtöinen prosessi etenee…. Opiskelija työssä Neuvottelut moduulivastaavan kanssa: Mitä? Opintopistemäärä? Tavoiteltava osaaminen? Sidos tietoperustaan? Osoittaminen?

6 Opinnollistamisen mahdollistajia
Opiskelija Osaamis-kriteerit Oma-aloitteisuus Kyky sanallistaa autenttinen työ ja kertynyt osaaminen Työpaikka Perehtyminen opiskelijan esittämiin osaamistavoitteisiin Taito arvioida opiskelijan osaamista Oppilaitos Opetussuunnitelmien ja prosessien joustavuus Opettajien kyky ja halu tulkita työelämässä kertynyttä osaamista opintopisteiksi

7 Case: Haaga-Helian StartUp Schoolin yrittäjäopiskelijat ja työn opinnollistaminen
Yrittäjäopiskelijoilla opintojen keskeyttämisriski korkea, jos oma yritys lähtee lentoon StartUp School kiinnittää yrittäjäopiskelijan korkeakouluun: tukea yrittäjyyden alkutaipaleella – yksilöllisesti ja pienryhmissä omassa yrityksessä kertyvän osaamisen osoittaminen näyttöpäivissä – tehokas tapa tuottaa opintopisteitä Työelämässä tarvitaan korkeakoulutasoisia yrittäjiä!

8 Uraa ja osaamista rakentamassa –seminaari Tampereella 18.4.2016.
Tervetuloa! Päätoteuttaja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rahoittaja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus


Lataa ppt "Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google