Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ."— Esityksen transkriptio:

1 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ Helsinki 9.12.2005 Johtaja Markku Mattila O PETUSMINISTERIÖ

2 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/2 TYÖRYHMÄN TOIMEKSIANTO Kartoittaa –yliopistojen elinikäisen oppimisen strategiat –avoimen yliopiston käyttöä tutkintoon johtavassa koulutuksessa –yliopistojen täydennyskoulutuksen tila, rakenteet ja rahoituspohja

3 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/3 Täydennyskoulutuksesta Euroopassa Opetushenkilöstön täydennyskoulutuksesta Maahanmuuttajien tutkintojen tunnustamisesta Täydennyskoulutuksen laatutekijöistä Akateemiset opinnot keskeyttäneiden työvoimapolittiisesta koulutuksesta ERILLISSELVITYKSET

4 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/4 ELINIKÄINEN OPPIMINEN kaikki elämän aikana aloitettu oppimistoiminta, jonka tavoitteena on parantaa ammattitaitoa, tietoja ja osaamista sekä edistää henkilökohtaisten toiveiden toteutumista, aktiivista kansalaisuutta, sosiaalisia taitoja ja/tai työllistettävyyttä

5 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/5 TYÖRYHMÄN SUOSITUKSET Elinikäisen oppimisen suositukset 1. Yliopistot uudistavat aikuiskoulutusstrategiansa elinikäisen oppimisen strategioiksi. 2. Menettelytapaohjeet muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnustamiselle.

6 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/6 Avoimeen yliopisto-opetukseen liittyvät suositukset 3. Avoimen yliopisto-opetuksen ja sen kehittämisen tulee olla kiinteä osa yliopiston toimintaa. 6. Yliopistot tekevät kokonaissuunnitelman avoimen yliopistokoulutuksen tarjonnasta ja sen käytöstä opiskelijavalinnassa. 8. Yliopistokeskuksissa avoimen yliopisto- opetuksen ja yhteistyöoppilaitosten yhteistyötä tulee kehittää. Opetustarjonnasta tulee rakentaa kokonaisuus, jota voivat joustavasti hyödyntää kaikki alueen opiskelijat.

7 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/7 Avoimeen yliopisto-opetukseen liittyvät suositukset... 10. Avoimessa yliopistossa kehitetään uusia etäopetuksen muotoja, jotka hyödyntävät tietoverkkoja. Tavoitteena on muodostaa koko Suomen kattava järjestelmä, jonka tarjonta on kaikkien opiskelijoiden käytettävissä. 11. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyötä ja työnjakoa kehitetään siten, että korkeakoulujen tarjoama avoin opetus on toisiaan täydentävää.

8 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/8 Avoimeen yliopisto-opetukseen liittyvät suositukset... 15. Avoimen yliopiston väylää kehitetään valtioneuvoston periaatekannanoton mukaisesti. Tavoitteena on väylän kautta tapahtuvan opiskelijavalinnan laajentaminen. 18. Tutkinnon suorittaminen ns. avoimen väylän kautta Yliopisto voi oman harkintansa mukaan tarjota avoimen yliopistonsa kautta kandidaatin- tutkintoon johtavia opintoja niillä aloilla, jotka yliopisto itse määrittelee ja jotka sisältyvät sen koulutusvastuisiin.

9 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/9 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset 19. Sekä yksityisten että julkisen sektorin työnantajien on kannettava nykyistä suurempi vastuu akateemisesti koulutetun väestön täydennyskoulutuksesta. Noste-ohjelmasta vapautuvia voimavaroja pitäisi kohdentaa akateemisen koulutuksen saaneiden koulutustason ja osaamisen nostamiseen. Pidemmällä aikavälillä tulee kehittää asiakaslähtöisiä kannustimia, kuten aikuiskoulutusrahaa, opintoseteliä, koulutus- rahastoa ja koulutuksen verotuskäytäntöjä.

10 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/10 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset... 20. Akateemisesti koulutetuilla tulee olla tasavertaiset mahdollisuudet oman koulutustasonsa edellyttämään täydennys- koulutukseen muun koulutustason omaavien kanssa. Yliopistojen nykyisten toimintameno- määrärahojen puitteissa ei ole mahdollista osoittaa juurikaan hintatukea täydennys- koulutukseen. Joko lisärahoituksella tai valtion talousarvioon sisältyviä aikuiskoulutusmenoja uudelleen kohdentamalla on mahdollista tukea täydennyskoulutusta yhteiskunnallisesti merkittävillä aloilla.

11 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/11 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset... 22. Henkilön itse maksaman täydennyskoulutuksen tulee olla verovähennyskelpoista. Samoin työnantajan työntekijälleen kustantaman koulutuksen verotuskäytäntöä tulee muuttaa niin, että koulutukseen hakeutumista rajoittavat esteet poistuvat. 23. Yliopistokoulutuksen tarpeet otetaan huomioon aikuisten opintosetelin käyttöönottoa ja muita opintojen aikaisen toimeentulon järjestelyjä koskevassa valmistelutyössä ja toimenpide-ehdotuksissa.

12 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/12 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset... 24. Täydennyskoulutusta kehitetään kilpailukykyiseksi, jotta sitä voidaan hyödyntää kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla. Osa yliopistollisesta täydennyskoulutuksesta voidaan yhtiöittää yliopiston harkinnan mukaan. 25. Yliopistokeskuspaikkakunnilla yliopistojen tulee koordinoida täydennyskoulutusta yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa ja kehittää siitä yksi aluetta palveleva kokonaisuus.

13 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/13 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset... 29. Kelpoisuuden tuottavia täydentäviä opintoja (esim. opettajien pedagogiset opinnot, ulkomailla suoritetun tutkinnon täydentävät opinnot, ammatinharjoittamisoikeuden saamiseksi suoritettavat pätevöittävät opinnot) tulee olla riittävästi ja joustavasti saatavana. Opintoja tulee voida tarjota avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen kautta.

14 O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/14 Opetushenkilöstön täydennys- koulutukseen liittyvät suositukset 30. Ensisijainen vastuu opetushenkilöstön täydennyskoulutusmahdollisuuksista on valtio- ja kuntatyönantajilla. 36. Opetusministeriö selvittää erillisten opettajakelpoisuuden tuottavien opintojen maksullisuuteen ja hinnoitteluun liittyvät kysymykset. 38. Opetushallituksen rooli ja tehtävät opetustoimen henkilöstökoulutuksen tuottajana, tilaajana ja järjestäjänä selvitetään. Samassa yhteydessä selvitetään myös Opetusalan koulutuskeskuksen asema ja tehtävät.


Lataa ppt "O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google