Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu"— Esityksen transkriptio:

1 JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Arviointi – kohteet, kriteerit ja vaihtoehtoiset menetelmät - Pedagogiikka – opettajan toiminnan muutos: opettamisesta -osaamiseen Raimo Jaakkola HAAGA-HELIA Ammatillinen opettajakorkeakoulu

2 OSAAMISEN ARVIOINTI Tunnustamisjärjestelmä ja korkeakoulun määrittelemät arviointiperusteet perustuvat osaamislähtöiseen ajattelutapaan. Korkeakoulut määrittelevät opetussuunnitelmissaan tutkintojen ja tutkintojen osien osaamistavoitteet. Opiskelijan esittämää osaamista suhteutetaan osaamistavoitteisiin. Arviointi perustuu osaamiseen, ei siihen, missä tai miten osaaminen on hankittu. Arvioinnissa korkeakoulut ottavat huomioon eurooppalaiset ja kansalliset osaamisperustaiset tutkintojen viitekehykset. EQF , NQF Osaamisen arvioinnin menetelmiä kehitetään yhdessä keskeisten sidosryhmien kanssa ottaen huomioon myös työelämän osaamistarpeet ja riittävä laadunvarmistus. Korkeakoulu vastaa tutkinnon laadusta.

3 Tutkintojen kansallinen viitekehys
Kansallinen vaativuustaso Osaaminen Tutkinnot Taso 6 Hallitsee laaja-alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hallitsee edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti-, tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi. Kykenee johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenee työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä. Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee itsenäiseen kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä. AMK - tutkinnot Alemmat korkeakoulututkinnot Taso 7 Hallitsee laaja-alaiset ja pitkälle erikoistuneet oman alansa erityisosaamista vastaavat käsitteet, menetelmät ja tiedot, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja/tai tutkimuksen perustana. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Kykenee ratkaisemaan vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uusia tietoja ja menettelyjä sekä sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja. Kykenee työskentelemään itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä. Kykenee johtamaan ja kehittämään monimutkaisia, ennakoimattomia ja uusia strategisia lähestymistapoja. Kykenee johtamaan asioita ja/tai ihmisiä. Kykenee arvioimaan yksittäisten henkilöiden ja ryhmien toimintaa. Kykenee kartuttamaan oman alansa tietoja ja käytäntöjä ja/tai vastaamaan muiden kehityksestä. Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä. Ylemmät AMK– tutkinnot Ylemmät korkeakoulututkinnot Lähde: Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys, opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:24

4 AMMATTITAIDON KUVAAMINEN JA PROFILOINTI
” Tutkinnon tavoitteena on tuottaa osaamista” ”Osaamista on kyettävä arvioimaan” ”Osaamisen arviointi edellyttää” OSAAMISEN KUVAAMISTA AMMATTITAIDON KUVAAMINEN JA PROFILOINTI OSAAMISEN ANALYSOINTIA (YDINALUEET ) OPS:N RAKENTEELLISET JA SISÄLLÖLLISET JATKUMOT JA INTEGRAATIO (pedagogiikka?) OPINTOJAKSOJEN TAVOITTEIDEN, KRITEEREIDEN, ARVIOINNIN JA TOTEUTUKSEN MÄÄRITTÄMINEN

5 INTEGRAATIO (pedagogiikka, tavoitteet, arviointi)
Kehittyminen Sisällöt tavoitteet opj opj opj opj opj opj opj opj opj opj

6 Menetelmien valinnasta arvioinnin kohteen mukaisesti (Dunn)
Kriittinen ajattelu ja päätöksenteko raportit, esseet, casen esittäminen, asian/artikkelin kriittinen kommentointi jne. Ongelmanratkaisu ja kehittämissuunnitelmat työtehtäväongelmat, casen analysointi, ryhmätyötehtävät jne. Prosessien ja tekniikoiden hallinnan esittäminen demonstraatiot, posterit, raportit, manuaalinen teko, havainnointi ja raportointi Arvioida ja hallita informaatiota soveltavat tehtävät ja ongelmat, projektiraportit, kohdennetut bibliografiat Esittää tietämystä ja ymmärtämystä suulliset ja kirjalliset (esseet, raportit) jne. Kommunikointi suulliset/kirjalliset esitykset, neuvonta ym. tilanteet, erilaiset esiintymiset

7 ARVIOINNIN HAASTEET ARVIOININ KOHTEET ? Mitä arvioidaan?
Ydinosaaminen ? (Prosessit, tieto, taito, arvot ) Geneeriset taidot ? Mitä ne ovat? Voiko ne erottaa ydinosaamisesta? Erityisosaaminen ? Täydentävä osaaminen ? Arvioitavan kohteen laajuuden merkitys ? ARVIOINNIN KRITEERIT ? Laadullisia, erottelevia Holistisia, monidimensioisia ? Miten esitetään, millä tasolla, kuka/ketkä tekee ? ARVIONNIN MENETELMÄT? Edellyttää, tavoitteiden,kohteiden ja kriteereiden määrittämistä. Yksi vai useampi menetelmä ? Miten ja ketkä määrittävät menetelmät ? Tarvitaanko tutkintokohtaista arviointisuunnitelmaa ?

8 Pedagogiikan ja opettajan toiminnan muutoksen haasteet
Pedagogiikkaa määrittää mm. tavoitteet, oppimiskäsitys, opiskelijat, sisällöt ja niiden jäsentyminen OPS, ja opetuksen lähestymistapa (oppiaine, toimintaprosessit jne.) Yksi vai useampi pedagoginen lähestymistapa ? Integratiivinen pedagogiikka (opintokokonaisuuksittain/tm.)? Horisontaalinen ja vertikaalinen integraatio ? Sisällöllinen ja prosessuaalinen integraatio ? Opettajan toiminnan muutos ? Mitä vaikuttaa : Osaamisperustaisten opetussuunnitelmien käyttöönotto Aiemmin opitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Ohjaustoiminnan kehittäminen

9 HAASTEET PEDAGOGIIKKA ANTAA STRUKTURIN TOTEUTUKSELLE (HUOM. DIVERSITETTI) MAHDOLLISTAA ERITYYPPISTEN OPPIJOIDEN JA TAVOITEIDEN OPPIMISEN) INTEGRAATIO SISÄLLÖN JA PROSESSIEN KANSSA –TYÖELÄMÄN TRANSFER OPS:N JOUSTAVUUS (ERI PEDAGOGISILLE RATKAISUILLE) PEDAGOGINEN JOHTAMINEN – YHTEISET TOIMINTATAVAT YHTEISTOIMINTA SUUNNITELU JA TOTEUTUS LISÄÄNTYY – EDELLYTTÄÄ RAKENTEITA JOTKA MAHDOLLISTAVAT MIELEKKÄÄN OPPIMISEN, OPETAMISEN JA ARVIOINNIN OHJAUS JA OPISKELIJOIDEN OSAAMISEN REFEKTIOVALMIUKSIEN LISÄÄMINEN TYÖELÄMÄN OSAAMISEN TUNTEMISEN VAATIMUKSET LISÄÄNTYMINEN – AHOT KOKONAISUUDEN YMMÄRTÄMISEN LISÄÄNTYMINEN TYÖVELVOLLISUUDEN TARKISTAMINEN OPPIMISEN LÄHTÖKOHDISTA


Lataa ppt "JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google