Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla Tampere Toni Vesterinen WinNova.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla

Näytöt oppilaitoksessa  ensimmäiset kokeilut helpoin järjestää  soveltuvat hyvin ensimmäisen vuoden opiskelijoille – harjoittelunäyttö  erityisopiskelijoiden tuen tarve saattaa pakottaa näytön oppilaitokseen  sähköalalla voidaan luoda työpaikkamaiset olosuhteet

Näytöt työssäoppimispaikalla  vaatii paljon yhteistyötä työpaikkaohjaajan kanssa – suunnittelu, arviointi, tukitoimet  sopivien näyttötehtävien toteuttaminen riippuu työpaikasta  työpaikoilla näytöt on otettu mielenkiinnolla vastaan

Hankaluuksia, onko niitä?  työpaikan soveltuvuus näytön suorituspaikaksi  erot työskentelytavoissa  puhutaan eri kieltä - ammattiasioistakin  aikaa työpaikkaohjaajan opastamiselle  arvioinnin pelko  aikaa ohjaukseen

Sujuvia kokemuksia  kiinnostus näyttöihin - hyvä juttu  lisää yhteistyötä työelämän kanssa  motivoi kaikkia osapuolia panostamaan työssäoppimiseen  opiskelijan osaaminen paremmin esille  työllistymisen mahdollisuus

Arviointi vaikeaa ?  työpaikkaohjaajan ohjaus ratkaisevaa  arviointitilanteesta mahdollisimman rento, mutta asiallinen  opiskelijan itsearviointi mukana arviointikeskutelussa  sanallinen arviointi näytöstä

Minkälainen näyttö ?  työpaikan olosuhteisiin ja työskentelyyn sopiva  lyhyt testaustapahtuma tai laaja asennustyö  pääosassa ammatillinen osaaminen

Valmistautuminen näyttöön  suunniteltava tavoite, sisältö tukitoimet ja aikataulu  kumpi joustaa aikataulussa ?  kaikki materiaali opiskelijalla tiedossa ja käytössä  myös arvioinnin perusteet opiskelijan tiedossa

Näyttötilanne  mahdollisimman normaalia työskentelyä  jännityksen purkaminen tilanteesta  työpaikkaohjaakin jännittää  sopiva ilmapiiri  häiriöitä tulee - älä anna vaikuttaa

Mitä kokeiltu ?  PC:n kokoonpano ja toimintakunnon testaus  elektroniikan perustaidot  vianhaku laitteesta  tietoverkon rakentaminen ja suorituskykymittaukset  mittalaitteiden käyttö  monitoimilaitteen asennus ja testaus  saneerauskohteen tietoverkon rakentaminen

Missä mennään nyt ?  ensimmäisen vuoden opiskelijoilla perusasioista näyttö oppilaitoksessa  toisen vuoden opiskelijoilla TOP-jaksoon liitetään näyttö  kolmannen vuoden opiskelijoilla vaativampi kokonaisuus näyttönä TOP-jaksolla

Mistä materiaalia ?  sähköalan näyttökokeiluista materiaalia halukkaille 

Kiitos mielenkiinnosta  sähköpostia tulemaan !