Perusharjoittelu 2011 Matematiikka pääaineena –teemaseminaari 14.9.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
1. Presentation • Kanarian saarille muuttanut eläkeläinen punnitsee itsensä kylpyvaa´alla. Vaaka näyttää hänen painonsa a)Lisääntyneen hieman b)Vähentyneen.
Ylioppilaskirjoitukset
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Toimintaohjeet opelle
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Graafisen esityksen laatiminen taulukkolaskentaohjelmalla (excel 2007)
Käyttöohje: Kuinka ilmoittautua tapahtumaan. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
- vastaajina lehden tilaajatalouksien lukijoita - nettikysely, Digium Enterprise - vastaajia n. 200/tutkimuskierros - taustaryhminä mm. sukupuoli ja ikä.
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
Murtoyhtälöt - Yhtälö, jossa nimittäjässä tuntematon
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Funktio.
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Toimintaohjeet opelle
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
GeoGebraa pohjoismaisissa ylioppilaskokeissa Mikko Rahikka Helsingin yhteislyseo ITK15
Opetussuunnitelma/OPS
MAB3 suorat.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kyselylomakkeen tekeminen
Kieli itseilmaisun välineenä
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Tavoitteet ja arviointi
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
MATEMATIIKAN VALINNAINEN LISÄKURSSI
Terveystiedon ainereaali
Tervetuloa.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Opettajan pedagoginen ajattelu
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Perusharjoittelu 2011 Matematiikka pääaineena –teemaseminaari 14.9. Kaija Häkkinen Anne Tossavainen

Opettajan työn peruskäytänteitä Opetuksen suunnittelu Mitkä ovat oppilaan aikaisemmat tiedot? Mitkä ovat opetuksen tavoitteet (koko jaksolla, tietyllä oppitunnilla)? Mistä materiaaleista on apua suunnittelussa? Mitä välineitä yms. on käytettävissä? (Koti)tehtävien tarkistaminen ja läpikäyminen Opettajalle tietoa oppimisesta Annetaan merkitys tekemiselle Keskustellaan tehtävistä ja niiden ratkaisuista Valitaan eri tapoja tilanteen mukaan (tehtävien vaikeustaso, käytettävissä oleva aika, opetuksen kognitiiviset ja affektiiviset tavoitteet) Jos paljon monisteita, mieti: Miten kaikki tarkistetaan? Mikä merkitys kaikilla tehtävillä?

Opettajan työn peruskäytänteitä Havainnollistaminen Osaatko käyttää havaintovälinettä? Kuinka välineen avulla voi tukea oppilaan ajattelua ja käsitteen ymmärtämistä? Välineen tarve on yksilöllistä, mutta joillekin siitä on suuri apu Taulun ja opetustilan käyttö Näkevätkö kaikki, mitä teen tai kirjoitan? Mitä voin tehdä valmiiksi? Onko se näkyvillä vai ei? Selkeä sijoittelu ja eteneminen Oltava tilaa myös spontaanien pohdintojen esittämiseen Kuinka organisoin tilan käytön ryhmätöissä, pistetyöskentelyssä, välineiden käytössä,…?

Opettajan työn peruskäytänteitä Kysymystekniikka Käytä suoria kysymyksiä Mikä tämä on? Kuinka jatkat tästä? Kuinka päättelit ratkaisun? Voit pyytää tarkennusta, jotta saat ajattelua enemmän näkyväksi Kuinka selvitit asian? Onko muuta tapaa ratkaista tämä sama asia? Perustele, miksi voit laskea näin. Vältä turhia kysymyksiä, jotta auditiivisesti heikommatkin pysyvät kärryillä Kysymysten tarpeettomat toistot ja uudelleen muotoilut Oppilaille annettava ajatteluaikaa Vältä konditionaaleja ja tarpeettomia tilkesanoja Osaisiko joku vastata..? Nyt tulee tällainen kysymys…

Eriyttäminen Erilaisia tapoja huomioida hitaammin oppivat, oppilaat, joilla on oppimisvaikeuksia tai lahjakkaat Jako kolmeen tasoryhmään Istumajärjestys (autettavat lähellä, tukea vieruskaverista) Rinnakkaiset tunnit (eri opettajalla eri tasoryhmä) Tehtävien valinta tason mukaan (määrällinen ja laadullinen eriyttäminen, saa edetä vapaasti tehtävissä – välillä tarkistus, oppilas voi itse valita, mitä tekee) Edellyttää oppilaantuntemusta Apuvälineiden käyttö tarvittaessa Lahjakkaille omat tehtävät tai tehtäväpaketit Myös he tarvitsevat opettajan tukea yltääkseen suurempiin haasteisiin

Kokeen laadinta Koe suhteessa opetuksen tavoitteisiin ja painopisteisiin Älä käytä valmiskoetta, ellei se ole sopiva tästä näkökulmasta Voit koota tehtäviä useista lähteistä Kokeen pitää olla eriyttävä Huomioi järjestys: tehtävät vaikeutuvat loppua kohden Kokeen pitää antaa realistinen kuva osaamisesta Muuta huomioitavaa Kokeeseen kuluva aika Koe kattaa keskeiset aihealueet ja tavoitteet Monipuolisia tehtäviä Voi olla ryhmäkoe (kaikkien osallistuttava, yhteinen ratkaisu)

Kokeen arviointi Kokeen laadintavaiheessa mietittävä, kuinka paljon tehtävästä voi saada pisteitä Mistä annetaan osapisteitä? Laskutapa tai lauseke oikein, mutta laskuvirhe Lasku oikein, mutta vastaus eri muotoa kuin on pyydetty tai jokin pyydetty elementti puuttuu Mihin on kiinnitettävä huomiota? Onko oppilas ajatellut oikein, vaikka laskutapa on erikoinen? Tuottaako laskutapa yleisesti oikean tuloksen? Onko laskuvirhe mekaaninen vai kertooko se puutteellisesta tai virheellisestä logiikasta? HOJKS:n huomioiminen

Kokeessa Eriyttäminen Tehtävät voi antaa yksi kerrallaan, voi tehdä eri tilassa, HOJKS:n huomiointi (valinnaisia teht.) Tärkeintä on oivaltaa, mitä lasketaan ja kuinka lasketaan Satataulukkoa, kertotaulua tai laskinta voi käyttää apuna Kokeeseen voi antaa avuksi kaavakokoelman Lukihäiriön ja kielellisten vaikeuksien huomioiminen Yksinkertainen kieli sanallisissa tehtävissä Puhuttu kieli voi korvata kirjoitetun kielen Paperilaput, joilla voi peittää osan tehtävästä Oppilaan äidinkieli muu kuin suomi Kokeeseen voi antaa sanaluettelon