Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta"— Esityksen transkriptio:

1 Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Terho Kontioinen Itä-Suomen yliopisto

2 Alkuvalmistelut -> ohjelman suunnittelu
Virtuaaliopetuksen suunnittelu kannattaa tehdä huolella Etukäteismarkkinointi, jossa kattava sisältöjen kuvaus -> opetus tavoittaa siitä kiinnostuneet Opetuksen sisältöjen kuvaus, kirjautumisohjeet ja tukimateriaali sähköpostiin tai Moodleen Opetuksen avuksi laadittu tukimateriaali helpottaa opetuksen seuraamista ja auttaa myös, jos virtuaaliyhteydessä on ongelmia

3 1. Alkuvalmistelut -> Luokan testaus
Virtuaaliluokan yhteyksien testaus kannattaa aloittaa hieman ennen varsinaisen opetuksen alkua Varmista, että virtuaaliosallistujat näkevät videokuvan ja kuulevat opettajan äänen (ja myös toisinpäin) Mieti, mitä tehdään jos on teknisiä ongelma -> toimintaohjeet etukäteen osallistujille

4 Opetus virtuaaliluokassa -Pedagogisia haasteita
Pedagogisessa mielessä virtuaaliluokka ohjaa helposti luennoivaan opetukseen -> jos keskustellaan, opettajan on hyvä olla puheenvuorojen jakajana, koska luokan ajoittainen suuri viive vaikeuttaa luonnollista keskustelua

5 Parempaa vuorovaikutusta virtuaaliluokkaan?
On erittäin suositeltavaa, että mahdollisimman monella osallistujalla olisi kamera ja mikrofoni Jos opettaja ei näe virtuaaliluokassa ketään, tulee helposti olo, että puhuu itsekseen tietokoneelle Kuvasta myös näkee, onko joku oikeasti paikalla, vai onko luokka vain jäänyt hänellä auki

6 Huomattua Virtuaaliluokassa on tavallista suurempi kynnys kysyä neuvoa ääneen, etenkin jos osallistujia on paljon > monet käyttävät mieluummin virtuaaliluokan chattia -> chattia kannattaa pitää silmällä

7 Käytännön neuvoja Rauhallinen eteneminen Selkeä puhe
Riittävän isojen fonttien käyttö Seuraa chattiin tulevia kysymyksiä Kysy välillä, ovatko virtuaaliosallistujat kärryillä -> vastata voi vaikka chattiin kirjoittamalla

8 Jos sekä lähi että virtuaaliosallistujia
Pyri huomioimaan molemmat opetuksessasi Älä jumiudu kokonaan koneen äärelle -> virtuaaliosallistujat kyllä ymmärtävät, että luokassa voi joku tarvita apua Muista kysyä välillä, onko virtuaaliosallistujilla kysyttävää -> lähiosallistujista näkee usein jo katsomalla, jos he ovat tipahtaneet kärryiltä, mutta virtuaaliluokassa opettajan tuntuma siihen, miten osallistujat ovat mukana on ohut.

9 Virtuaaliopetuksen tueksi…
Tulostettava tukimateriaali Moodle-ympäristöön oheismateriaalia / aktiviteettejä Sosiaalisen median työkalut kommunikoinnin avuksi? Mieti jokin keino, miten ottaa yhteyttä, jos luokkaan ei pääse


Lataa ppt "Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google